بازیگران بورس (17 شهریور)

خرید سنگین حقوقی‌ها در نماد « وبملت »

معاملات روز شنبه در حالی با جهش بیش از 1900 واحدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این روز شاهد تداوم حفظ بازی در زمین سهامداران خرد بودیم؛ به‌طوری‌که حقیقی‌ها برای چهارمین روز متوالی، تغییر مالکیت را به سمت خود قرار دادند. به این ترتیب حدود 65میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.

دنیای بورس: در این روز بیشترین حجم جابجایی‌ها از سوی سهامداران حقیقی در نماد مپنا بود. به‌طوری‌که در این روز حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «رمپنا» منتقل شد. در این روز حقیقی‌ها به جمع آوری سهام ماشین سازی اراک نیز تمایل نشان دادند. به‌طوریکه خالص خرید حقیقی‌های «فاراک» به بیش از 5میلیارد تومان رسید.

در حالی نماد مزبور رشد قیمت 5درصدی را در این بازار تجربه کرد که در پایان معاملات نیز با تشکیل صف خرید سنگین به کار خود پایان داد. تقاضای بالای سهامداران سبب شد تا سهامدار عمده «فاراک» اقدام به عرضه سهم کند. به این ترتیب شركت سرمايه‌گذاری فرهنگيان ، 50میلیون سهم مزبور را به فروش رساند. با احتساب فروش این میزان سهم، درصد مالکیت سهامدار یاد شده به 50.95 درصد رسید.

الف) شرکت‌های شیمیایی: در بازار روز شنبه گروه شیمیایی با ثبت خالص خرید 17میلیارد تومانی، بیشترین میزان تغییر مالکیت را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد. در این میان معامله‌گران خرد بازار خریدهای قابل‌توجهی در نماد سرمایه‌گذاری صنايع‌ شيميايی ‌ايران داشتند. به‌طوری‌که جابجایی بیش از 5میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شیران» صورت گرفت. در این میان شركت سرمايه‌گذاری صنعت ومعدن به عنوان سهامدار عمده «شیران» با عرضه بیش از 12میلیون سهم، تا حدودی پاسخگوی تقاضای سهامداران بود.

دو نماد «تاپیکو» و «گلتاش» نیز هر کدام با خالص خرید بیش از 4میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بودند. در نماد «تاپیکو» سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی اقدام به عرضه بیش از 26میلیون سهم کرد.

 این در حالی است که گلتاش خرید 100هزار سهمی از سوی شركت سرمايه‌گذاری آتيه انديشان مس به عنوان سهامدار 2.66درصدی را تجربه کرد. روندی مشابه در نماد پتروشیمی شیراز با فروش 50میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد دنبال شد.

در نماد پتروشیمی جم نیز شاهد خرید 450هزار سهم از سوی شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس بودیم.

در این گروه سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در نماد پتروشیمی پارس داشتند. به‌طوری‌که «پارس» خالص خرید بیش از 5میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها را تجربه کرد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: گروه بانکی نیز در این بازار با تغییر مالکیت 5میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها روبرو شد. بیشترین خرید صورت گرفته در این گروه به جابجای سهام بانک ملت تعلق داشت. به‌طوری‌که 5میلیارد و 200میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی – حقیقی جابجا شد. در این میان جابجایی‌های سنگینی در این نماد توسط سهامداران عمده ثبت شد. گروه توسعه مالی مهرآيندگان در حالی خرید بیش از 250 میلیون سهمی معادل 0.5 درصدی را در نماد «وبملت» به ثبت رساند که در مقابل 50میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت.

در نماد بانک پارسیان نیز دو سهامدار عمده یعنی نگارنصرسهم و گروه مالی بانک پارسيان در مجموع بیش از 500هزار سهم را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد پست بانک با خرید از سوی بيمه دی و صندوق بازارگردانی پست بانک ايران دنبال شد. گروه مالی سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک صادرات، اقدام به خرید بیش از 10میلیون سهم این بانک کرد.

ج) شرکت‌های دارویی: بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که سهامداران عمده در این گروه، بیشتر اقدام به عرضه سهام کردند. به‌طوری‌که داروسازی زاگرس فارمد پارس با فروش 150میلیون سهم از سوی شركت داروپخش روبرو شد. روندی مشابه در نماد شيمی‌ داروئی‌ داروپخش‌ با فروش 250هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری داروئی تامين دنبال شد. داروسازی اسوه نیز عرضه حدود 100هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصد تجربه کرد.

اما روند عرضه‌ها در نماد سبحان دارو به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که شركت سرمايه‌گذاری البرز اقدام به عرضه بیش از 7میلیون سهم مزبور کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در گروه دارويی سبحان نیز فروش 100هزار سهم را رقم زد.

د) شرکت‌های خودرویی: در این روز گروه خودرویی نیز شاهد ثبت خالص خریدی در حدود 6میلیارد تومان از سوی سهامداران خرد بود. در این میان الكتريک خودرو شرق‌ شاهد عرضه یک میلیون سهمی از سوی شركت سهامی بيمه ایران بود.

سرمايه‌گذاری سمند نیز به عنوان سهامدار عمده در دو نماد محورسازان ایران خودرو و مهرکام پارس، عرضه سهم را رقم زد. این روند در نماد «خوساز» با عرضه حدود یک میلیون سهمی همراه بود. اما روند عرضه در نماد «خمهر» به مراتب سنگین‌تر بود که با فروش 4میلیون سهم مزبور همراه شد. البته این حقوقی 2میلیون سهم قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ را نیز در بازار روز شنبه واگذار کرد.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در میان جابجایی قابل‌توجه در بازار روز شنبه می‌توان به عرضه بیش از 5میلیون سهم بازاگردان «های‌وب» و در مقابل خرید 50هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی شرکت اشاره کرد. كشتيرانی نیز دیگر نماد این بازار بود که شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود. به‌طوری‌که 5میلیون سهم مزبور توسط شركت بازسازس كوثرنبوت به فروش رفت. این حقوقی در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته نیز حدود 2میلیون سهم «حکشتی» را فروخته بود.

در نماد مخابرات ایران نیز شاهد تداوم عرضه‌های سنگین از سوی سهامدار عمده بودیم؛ شركت توسعه اعتماد مبين در حالی طی 2روز معاملاتی گذشته حدود یک میلیارد و 200میلیون سهم «اخابر» را به فروش رسانده بود که این روند در معاملات امروز نیز با فروش بیش از 200میلیون سهمی از سوی سهامدار عمده تکرار شد.

Submitted by admin on