بازیگران بورس (10 شهریور)

اقبال جمعی سهام بانک‌ها

16:49 - 1400/01/18
معاملات نخستین روز کاری هفته در حالی با تغییر مالکیت بیش از 71 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد که در این روز بخش عمده‌ای از جابجایی‌ها بر مدار نمادهای بانکی قرار داشت.
اقبال جمعی سهام بانک‌ها

دنیای بورس: در دادوستدهای این روز خالص خرید سهامداران خرد در گروه بانکی بیش از مجموع تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در این بازار بود که  به 93میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت. بر این اساس خالص خرید 71میلیارد تومانی در «وبملت» و حدود 17میلیارد تومانی در نماد «وتجارت» از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. 

همچنین در این روز سهامداران عمده بیشترین خرید را در گروه پتروشیمی و با محوریت «پارس» داشتند. در این میان خرید سهام ملی مس ایران نیز در کانون توجه حقوقی‌ها قرار گرفت.

الف) سهام بانک‌ها: بانک ملت که روز چهارشنبه هفته گذشته بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تصویب صورت‌های مالی مربوط به سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 96، بازگشایی شد، در دو روز معاملاتی اخیر با رشد قیمت بیش از 22درصدی روبرو شد.

همچنین در پایان معاملات امروز صف خرید سنگین 84میلیون سهمی نیز برای آن باقی ماند. این نماد در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز خرید سنگینی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. این امر در بازار امروز نیز تداوم یافت. به‌طوری‌که حدود 70درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی حقیقی‌ها بود.

در این میان 100میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت. این صندوق در معاملات روز چهارشنبه نیز واگذاری بیش از 400میلیون سهم را رقم زده بود. به این ترتیب درصد مالکیت این حقوقی در سهام بانک ملت به 2.57درصد رسید.

روندهای افزایش قیمتی در دیگر نمادهای بانکی نیز قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که تمامی نمادهای این گروه با رشد قیمتی روبرو شدند. در این میان تنها بانک صادرات با کاهش قیمت 2درصدی مواجه شد. گروه مالی سپهرصادرات خرید 7میلیون سهم را در این بازار رقم زد.

بانک خاورمیانه نیز دیگر نماد این گروه بود که استقبال از سوی سهامداران خرد را تجربه کرد. به این ترتیب خالص خریدی در حدود 3میلیارد تومان در کارنامه سهامداران خرد «وخاور» به ثبت رسید.

بانک پارسیان نیز شاهد خرید 200هزار سهم از سوی شركت نگارنصرسهم و بیش از 400هزار سهم توسط گروه مالی بانک پارسيان بود. 

این در حالی است که بانک تجارت شاهد عرضه سهم از سوی دو حقوقی بود؛ به طوری‌که 15میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاری سامان ايرانيان و 45میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به فروش رفت. 

در این میان بانک کارآفرین نیز با عرضه 5میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد.

بانک دی نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک اقتصاد نوین اقدام به عرضه یک میلیون سهم کرد. البته خود بانک دی نیز با عرضه سهم از سوی حقوقی مواجه شد و بیش از 27میلیون سهم این شرکت توسط شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد فروخته شد.

ب) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز شاهد خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده بودیم. در این میان داروسازی ابوريحان‌ فروش 17هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی و عرضه 100 هزار سهم توسط بانک رفاه را تجربه کرد. این روند در نماد داروسازی اسوه با فروش 150هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی دنبال شد.

در گروه دارویی سبحان نیز در حالی سرمايه‌گذاری البرز اقدام به عرضه حدود 2میلیون سهم کرد که در مقابل 12هزار سهم توسط سرمايه‌گذاری اعتلای البرز خریداری شد.  داروسازی زهراوی نیز دیگر نماد این گروه بود که فروش 200هزار سهم از سوی شركت سهامی بيمه ايران را تجربه کرد.

اما در مقابل داروسازی روزدارو با خرید 4میلیون و 500هزار سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری داروئی پورادارو ايرانيان روبرو شد.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

بررسی روند تغییر مالکیت‌های قابل‌توجه در بازار امروز نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری ملی ایران برای چهارمین روز متوالی شاهد خرید از سوی سهامدار عمده بود. به طوری‌که موسسه صندوق بازنشستگی ، وظيفه و ازكارافتادگی به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز حدود 15میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در مجموع 4روز اخیر بیش از 50میلیون سهم «ونیکی» را خریداری کرده است.

در نماد «های‌وب» نیز شاهد بازگشت خرید از سوی بازارگردان شرکت بودیم. در حالی این نماد از روز بازگشایی شاهد خرید سهم از سوی بازارگردان یعنی تامین سرمایه تمدن بود که این روند در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته متوقف شد. به طوری‌که این بازارگردان در معاملات روز چهارشنبه اقدام به فروش بیش از 11میلیون سهم کرد. اما در معاملات امروز مجدد در نقش خریدار ظاهر شد و 5میلیون و 700هزار سهم «های‌وب»  را جمع‌آوری کرد.

در این روز فرآورده‌های نسوز آذر نیز با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که 2میلیون سهم «کاذر» توسط توكا توليد اسپادان به فروش رفت.

در نماد توسعه معادن روی ایران نیز روند عرضه‌ها با حجم بالایی دنبال شد؛ در این روز سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد اقدام به فروش بیش از 24میلیون سهم «کروی» کرد.

در میان نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی پردیس شاهد خرید حدود یک میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری سپه بود. این روند در نمادهای پالایشی با خرید بیش از یک میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس توسط بانک رفاه كارگران دنبال شد.