گزارش هفتگی پلاتس از بازار محصولات پتروشیمی در آسیا

افت شدید قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی

16:46 - 1400/01/18
در هفته‌ای که گذشت بسیاری از محصولات پتروشیمی روندی نزولی را در پیش گرفتند و در این میان اتیلن شدیدترین افت قیمت را در میان دیگر محصولات پشت سرگذاشت. استایرن‌مونور و مونواتیلن گلایکول در این میان توانستند در محدوده مثبت معاملات هفتگی را به پایان ببرند.
افت شدید قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: وفور عرضه اتیلن در این هفته قیمت را در بازارهای وارداتی آسیا زیر فشار شدیدی قرار داد. به علت کاهش نرخ تولید در صنایع پایین دستی اتیلن در کشورهایی مانند تایوان، تایلند و سنگاپور، سطح تقاضا برای این محصول پایین آمد و همین امر نیز مازاد عرضه را سرریز بازارهای وارداتی آسیا به ویژه بازار چین کرد.

پروپیلن: کاهش نسبی تقاضا برای پروپیلن در بازارهای وارداتی آسیا، افت قیمت محدود این محصول را در پی داشت. به گفته برخی از فعالان بازار در برهه کنونی بسیاری بر این عقیده هستند که قیمت پروپیلن در هفته‌های آتی پایین خواهد آمد. همین امر منجر به کاهش ملموس سطح خرید از سوی معامله‌گران و مصرف‌کنندگان شده است.

پی‌وی‌سی: در پایان هفته گذشته تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا پیشنهادهای فروش خود را برای قراردادهای ماه سپتامبر ارائه کردند. ارقام اعلام شده تغییری را نسبت به ماه آگوست منعکس نمی‌کرد. به تبع این امر جوی آرام بر معاملات نقدی پی‌وی‌سی حاکم شد. در ادامه اما شاهد افزایش ورود محموله‌های این محصول به بازارهای وارداتی بودیم امری که قیمت را در برخی نقاط زیر فشار قرار داد.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن جوی مبهم را پشت سرگذاشت. قیمت برخی از انواع پلی اتیلن  در بازار داخلی چین روندی نزولی را تجربه کرد و همین امر نیز بر بازار وارداتی تاثیر منفی گذاشت. در این میان بهبود نسبی تقاضا در جنوب شرق آسیا، از قیمت‌ها حمایت نسبی را به عمل آورد.

پلی‌پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن این هفته در بازار داخلی چین با افتی 200 یوانی موجه شد و به 9750 یوان رسید. همین امر خریدران را به سوی تامین نیاز از بازار داخلی سوق داد و تقاضا در بازار داخلی را به شدت پایین آورد.

بوتادین: این هفته عرضه بوتادین در آسیا بالا رفت و همین امر به افت قمیت این محصول منجر شد. در عین حال تقاضا برای محموله های ماه سپتامبر بسیار ضعیف بود. در این میان انتظار می رود که برخی از واحدهای تولیدی در چین با اتمام فرآیند تعمیر و نگهداری در هفته‌های آینده وارد مدار شوند و همین امر نیز چشم انداز عرضه را روشن‌تر می کند.

استایرن مونومر: با افت ذخایر استایرن در شرق آسیا به ویژه در چین و محدودیت عرضه، قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار گرفت. میزان ذخایر استایرن در شرق چین این هفته با کاهشی بیش از شش درصد به 52 هزار تن رسید.

مونواتیلن گلایکول: قیمت MEG این هفته به سیر صعودی خود ادامه داد. در بازار داخلی چین MEG رشدی 265 یوانی را در هفته‌ای که گذشت تجربه کرد و همین امر به تحریک قیمت در بازار وارداتی منجر شد. در عین حال محدودیت عرضه نیز بر روند صعودی قیمت دامن زد.

افت شدید قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی7