مشارکت بریتانیا، روسیه با آلمان و فرانسه جدی شد

گزینه‌ مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران

16:28 - 1400/01/18
مقوله سازوکار ایجاد سیستم مالی مستقل برای گریز از نظارت آمریکا در راستای حفظ معاهده هسته‌ای با ایران از زمان آغاز مذاکرات مجدد برجام با خروج آمریکا از این معاهده مورد توجه قرار گرفت. اکنون اما با کمک کشورهای آلمان و فرانسه و مشارکت روسیه و بریتانیا به نظر اجماع بیش‌تری از کشورها در حال بررسی نتایج نهایی این گزینه هستند. کشورهای متحد اروپایی آمریکا تاکید دارند همه گزینه‌های مورد نظر را برای ایجاد این سازوکار مالی مستقل در دست بررسی دارند.
گزینه‌ مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایران

دنیای بورس: از همان ابتدای آغاز مذاکرات ایران و اروپا بر سر تداوم حیات برجام برخی کشورها همچون آلمان در بسته حمایتی اتحادیه اروپا راه گریز از سیستم تحریم آمریکا علیه ایران را در ایجاد سازوکاری دانستند که بتوانند مبادلات پولی و مالی را مستقل از نظارت آمریکا به انجام برسانند.

اگر چه در همان روزهای ابتدایی مذاکرات بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید شد ایجاد سازوکار در دست بررسی است اما وزیر امور خارجه آلمان در تایید صحبت‌های هفته گذشته خود مبنی بر ایجاد یک نظام پرداخت مالی اروپایی مشابه «سوئیفت» برای کمک به حفظ توافق‌ هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا، از آغاز کار برای ایجاد این سیستم دوباره تاکید کرده است.

هایکو ماس که در کنفرانس سالانه سفرا در برلین سخن می‌گفت، عنوان می‌کند اگر چه کار ساده‌ای پیش‌رو ندارند؛ اما در حال حاضر آن را شروع کرده‌اند. به گفته وی آن‌ها در حال مطالعه طرح‌های پیشنهادی برای کانال‌های پرداخت و سیستم‌هایی هستند که از سوئیفت مستقل‌تر باشد و یک صندوق پولی اروپایی را ایجاد کند. از دید آلمان اکنون زمان مناسب برای تجدیدنظر شراکت فرااقیانوسی به لحاظ منطقی است.

هدف اتحادیه اروپا از این کار که قبلا نیز اعلام شده تلاش برای حفظ روابط اقتصادی با ایران و باز نگه داشتن کانال‌های پرداختی در چارچوب معاهده برجام است.

پیش از این هم رییس بانک مرکزی روسیه در ماه مه اعلام کرده بود که این کشور یک سیستم مالی برای انتقال پول ایجاد کرده که می‌تواند نظام بانکداری روسیه را از عدم دسترسی به سوئیفت حفظ کند. شبکه مخابراتی مالی بین بانکی جهانی سوئیفت در بلژیک قرار دارد و روزانه بیش از هزار و ۱۰۰ موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان برای تراکنش بین‌المللی به آن متصل هستند.

فرانسه هم قبل‌تر اعلام کرده‌ بود به‌دنبال راهکاری برای گریز از تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران هستند و برای این منظور گزینه‌هایی از جمله نقش بانک‌های مرکزی را بررسی می‌کنند. برونو لومیر؛ وزیر دارایی فرانسه در همین باره گفته بود: ما به همراه آلمان برای کار روی یک ابزار مالی اروپایی مستقل یا آلمانی- فرانسوی که از قربانی شدنمان در تحریم‌های خارجی آمریکا جلوگیری کند، مصمم هستیم.

استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا به عنوان یک کانال مالی اگر چه پیچیده عنوان شده اما دولت‌های آلمان و فرانسه در حال مذاکره با بانک‌های مرکزی خود درباره میزان مشارکت‌شان در این طرح هستند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری بلومبرگ این اقدام‌ها که بریتانیا نیز در آن همکاری دارد، نشانی از تلاش قدرت‌های اروپایی برای اقدامی جدی در خصوص افزایش استقلال خود در برابر دولت دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا است. کریستیا فریلند؛ وزیر امور خارجه کانادا نیز قبل‌تر در سخنان خود در نشست سالانه دیپلمات‌های آلمانی تاکید کرد که کشورش هدف حفظ نظام جهانی چندجانبه را دنبال می‌کند. از دید نسل جدید سیاستمداران اروپایی اروپا باید یک قاره مقتدر باشد، نه یک قاره تابع و این به معنای داشتن یک ابزار تامین مالی کاملا مستقل است که امروز وجود ندارد.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران که به‌رغم مخالفت‌های متحدان این کشور در ناتو و چین و روسیه صورت گرفت، برخی شرکت‌های اروپایی برای جلوگیری از اقدامات تنبیهی آمریکا فعالیت خود با ایران را متوقف کردند اما فرانسه و آلمان و همچنین شرکای اروپایی آنان خواستار ادامه فعالیت‌های خود با ایران هستند.

گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» را هم اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

ماکرون:‌ اروپا نباید به واشنگتن تکیه کند

درخواست فرانسه از تعویق سفرهای غیرضروری به ایران

همکاری ترکیه با فرانسه برای کمک به رفع تحریم‌ها علیه ایران