بازیگران بورس (5 شهریور)

استراتژی خرید سهامداران حقوقی در نماد « فولاد »

16:16 - 1400/01/18
بازی تداوم تغییرمالکیت‌ها در حالی برای سومین روز متوالی در زمین سهامداران خرد قرار گرفت که در این روز شاهد جابجایی 44میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم.
استراتژی خرید سهامداران حقوقی در نماد « فولاد »

دنیای بورس: در این روز معامله‌گران چه سهامداران حقیقی و چه حقوقی خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای پالایشی داشتند. اما در نهایت برآیند جابجایی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران خرد بود.  این روند با خالص خرید بیش از 20میلیارد تومانی حقیقی ها در صنعت پالایشی ادامه یافت. همچنین در این میان حقوقی‌های بازار به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان نیز تمایل نشان دادند. به طوریکه بیش از 7میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامدارن حقیقی به حقوقی «فولاد» منتقل شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بازیگران بازار نشان از تمایل حقیقی‌ها به خرید سهام گروه پالایشی دارد. در حالی روز گذشته شاهد اعلام نرخ‌های جدید فرآورده‌های نفتی بودیم که تولیدکنندگان بورسی فرآورده‌های ویژه نفتی از اثرات ابلاغیه جدید وزارت نفت با روندی صعودی همراه شدند. در این میان پالایش نفت اصفهان خریدهای پرحجمی را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد. این نماد که در بازار روز یکشنبه نیز شاهد تقاضای سنگینی از سوی معامله‌گران خرد بود، با تداوم خریدهای همراه شد. به‌طوری‌که در بازار روز دوشنبه نیز خالص خرید بیش از 20میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد «شپنا» به ثبت رسید.

در این راستا پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود که تغییر مالکیتی در حدود 9میلیارد تومان را در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی تجربه کرد.

این در حالی است که پالایش نفت تبریز با خریدهای قابل‌توجهی از سوی سهامداران عمده همراه شد. به‌طوری‌که خالص خرید 6.5میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «شبریز» به ثبت رسید. پالایش نفت بندرعبارس نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 500هزار سهمی توسط بانک رفاه كارگران را تجربه کرد.

ب) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز شاهد خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده بودیم. به طوریکه پتروشیمی آبادان با عرضه 6میلیون سهمی از سوی شركت سهامی بيمه ایران مواجه شد. گروه مالی سپهرصادرات نیز به عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی شازند، به روند عرضه های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 8میلیون و 400هزار سهم دیگر را واگذار کرد. این حقوقی طی 3روز اخیر حدود 20میلیون سهم «شاراک» را از پرتفوی خود خارج کرد. پتروشیمی پردیس نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه 200هزار سهم توسط بانک تجارت روبرو شد. روند عرضه ها در نماد پتروشیمی شیراز به مراتب سنگین تر بود. به طوریکه بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده در این نماد نیز اقدام به فروش سهم کرد و با واگذای 10میلیون سهم، درصد مالکیت خود در «شیراز» را به 1.31درصد رساند.

این در حالی است که پتروشیمی خارک از روند حمایتی توسط سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه  گروه توسعه مالی مهرآيندگان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 500هزار سهم «شخارک» را جمع آوری کرد. این سهامدار حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز اقدام به خرید 125هزار سهم «شخارک» کرده بود.

ج) گروه بانک و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز در غیاب بانک های صادرات ، ملت و تجارت ، شاهد تحرکات در دیگر نمادهای بانکی بودیم. به طوریکه در این میان بانک پارسیان با خرید از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. شركت نگارنصرسهم و گروه مالی بانک پارسيان در حالی هر روز به خرید سهام «وپارس» و حمایت از این سهم می پردازند که در بازار امروز نیز در مجموع بیش از 400هزار سهم را خریداری کردند.

در این راستا بانک اقتصادنوین نیز شاهد خرید از سوی سهامدار عمده ، هر چند به میزان اندک بود. به طوریکه شركت سرمايه گذاری گروه صنايع بهشهرايران ، 20هزار سهم «ونوین» را در این بازار خریداری کرد.

بانک سینا نیز دیگر نماد این گروه بود که فروش سنگین و در مقابل خرید اندک از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد. در حالی 90میلیون سهم «وسینا» توسط شركت سرمايه گذاری اهداف به فروش رفت که شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن خرید بیش از 3میلیون سهمی را رقم زد.

د) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز در حالی داروسازی اسوه با عرضه 50هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد که دارویی رازک خرید 40هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاری توسعه ملی را تجربه کرد.

داروسازی زهراوی نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید و فروشی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد. در حالی 500هزار سهم «دزهراوی» از سوی شركت سهامی بيمه ايران به فروش رفت که 150هزار سهم مزبور توسط دیگر حقوقی شرکت یعنی شركت داروسازی تهران شيمی خریداری شد.

ه) شرکت‌های سیمانی: بررسی روند خرید و فروش های صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نمادهای سیمانی نیز نشان از آن دارد که در نماد سیمان داراب، عرضه سهم از سوی سهامدار عمده صورت گرفته است. به طوریکه 10میلیون سهم این شرکت توسط شركت سرمايه گذاری فرهنگيان به فروش رفت. این در حالی است که 4میلیون سهم «ساراب» از سوی FIN Turquoise Partners Limited به عنوان دیگر حقوقی شرکت خریداری شد.

در نماد سیمان بهبهان نیز 30هزار سهم شرکت از سوی صندوق سرمايه گذاری مشترك بورسيران عرضه شد. روند عرضه ها در نماد سیمان فارس نو با فروش 170هزار سهم از سوی شركت سيمان فارس وخوزستان ادامه یافت. «سفارس» به عنوان سهامدار عمده در سیمان غرب نیز اقدام به فروش 200هزار سهم کرد. شركت سرمايه گذاری سيمان تامين نیز دیگر حقوقی فعال در بازار امروز بود که عرضه 100هزار سهمی در سیمان قائن را رقم زد.

در نماد سیمان صوفیان نیز واگذاری 500هزار سهم توسط شركت سرمايه گذاری سيمان تامين به ثبت رسید. این روند در سیمان ارومیه با واگذاری 3میلیون سهم توسط بيمه مركزی ايران و فروش بیش از 4میلیون سهم دیگر از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه ادامه یافت.

ی) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز در حالی لیدر گروه یعنی سایپا با واگذاری سنگین 20میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری ملي ايران مواجه شد. «خشرق» نیز دیگر نماد خودرویی بود که عرضه بیش از 50هزار سهمی توسط سهامی بيمه ایران روبرو شد. مهرکام پارس نیز دیگر نمادی بود که شاهد فروش حدود 120 هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه گذاری سمند روبرو شد. در این میان «خموتور» نیز با فروش 1.5 میلیون سهم از سوی شركت گسترش سرمايه گذاری ايرانيان مواجه شد.

این در حالی است که مهندسی ‌نصيرماشين‌ از حمایت و خرید 20هزار سهمی توسط صندوق بازارگردانی سهم آشنايكم برخوردار شد.

خرید و فروش‌های دیگر

نماد «های وب» در حالی از امروز شاهد افزایش دامنه نوسان به 4درصد بود که با این امر خریدهای بازارگردان با حجم بالاتری ادامه یافت. به طوریکه در بازار امروز شاهد خرید 6میلیون سهم توسط این نهاد مالی بودیم.

نماد سرمایه گذاری ملی ایران نیز دیگر نمادی بود که با حمایت از سوی سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه 10میلیون سهم این شرکت توسط موسسه صندوق بازنشستگی ، وظيفه و ازكارافتادگی خریداری شد.

این در حالی است که فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. به طوریکه 5میلیون سهم توسط بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی و 2میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن به فروش رفت.

روند عرضه ها در نماد توسه معادن روی ایران نیز با فروش 11میلیون و 300هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد و 4میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر دنبال شد.