چرا فلزات پایه با رشد قیمتی ملموس مواجه شدند؟

پیشتازی «روی» در بازار لندن

15:49 - 1400/01/18
پس از سقوط ملموس قیمت فلزات پایه در هفته های ماقبل، قیمت این محصول در هفته‌ای که گذشت رشدی ملموس را تجربه کرد. در این میان روی با افزایش قیمتی 6 درصدی تبدیل به پیشتاز بازار شد.
پیشتازی «روی» در بازار لندن

پس از صعود شاخص دلار به سقف 13 ماهه در هفته ماقبل، این نماگر در هفته اخیر زیر فشار قرار گرفت. شاخص دلار در پایان معاملات روز جمعه به 95/15 واحد رسید و بدین ترتیب افتی یک درصدی را در هفته‌ای که گذشت به ثبت رساند. کاهش ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در تحریک تقاضای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری تاثیر شایانی داشت و همین امر به رشد ملموس قیمت این محصولات منجر شد.

در این میان اما مذاکرات تجاری آمریکا و چین به نتیجه مطلوبی نرسید و همین امر از رشد بیش از پیش قیمت فلزات جلوگیری کرد. مذاکرات دو روزه هیات های تجاری آمریکا و چین روز پنج شنبه بدون حصول نتیجه‌ای امیدوارکننده به پایان رسید. پس از این رویداد،  طرفین دور دوم از برنامه وضع تعرفه وارداتی  بر کالاهای یکدیگر را آغاز کردند. بدین ترتیب نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه تاثیرات مخرب جنگ تجاری بر رشد اقتصاد جهانی بر طرف نشد و همین امر از صعود شدید قیمت فلزات جلوگیری کرد.

این هفته باز هم روند نزولی ذخایر آلومینیوم در بازار فلزات لندن تداوم یافت اما موجودی انبار مس و سرب افزایش یافت.

پیشتازی «روی» در بازار لندن3

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

پیشتازی «روی» در بازار لندن7