جهش دلار آمریکا در بازار جهانی

شاخص دلار به سقف 13 ماهه رسید

13:52 - 1400/01/18
در آخرین روز معاملاتی این هفته در بازار جهانی ارز، دلار آمریکا در برابر بسیاری از ارزهای مطرح به ویژه یورو و پوند تقویت شد امری که شاخص دلار را به سقف 13 ماه اخیر رساند. در پی این امر معاملات در بازارهای کالایی از جمله طلا و فلزات پایه زیر فشار قرار گرفت. در این میان احتمال آغاز فرآیند شناسایی سود در بازار ارز وجود دارد امری که می تواند شاخص دلار را در ساعت‌های آتی به کمتر از 96 واحد بکشاند.
شاخص دلار به سقف 13 ماهه رسید

با افزایش تنش‌های تجاری و سیاسی در سطح جهانی، ریسک‌پذیری سرمایه گذاران پایین آمده و بسیاری از فعالان بازار ارز را به سوی دارایی‌های امنی مانند ین و دلار آمریکا سوق داده است. به صورت سنتی ین اصلی‌ترین دارایی امن در بازار ارز به شمار می‌رود و دلار آمریکا نیز در مقاطع کوتا مدت و بعضا میان مدت نقش دارایی امن را در برابر یورو، پوند، دلار کانادا و دلار استرالیا بازی می کند.

این هفته آمریکا و چین از عزم خود برای   اعمال دور دوم تعرفه وارداتی بر کالاهای تولیدی یکدیگر را خبر دادند. همچنین آمریکا اعلام کرد در موضوع ترور سرگئی اسکریتال در بریتانیا قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کند. روسیه در واکنش گفت که در صورت وضع تحریم از سوی آمریکا بر بانک‌ها یا سیستم پولی این کشور، این اقدام را به عنوان یک جنگ اقتصادی تلقی خواهد کرد. در عین حال بالاگرفتن تنش‌های سیاسی میان ترکیه و آمریکا اوضاع سیاسی را بیش از پیش پیچیده کرد.

در معاملات امروز بازار ارز جهانی شاخص دلار با رشدی 0/5 درصدی از مرز 96 واحد فراتر رفته است. در یک ساعت اخیر این نماگر به 96/17 واحد رسید که این رقم از جولای سال گذشته تاکنون بی سابقه بود.

در این میان ارزش یورو در برابر دلار به کمترین سطح در 13 ماه اخیر رسید و پوند نیز کمترین ارزش خود را در برابر دلار در یک سال گذشته تجربه کرد.

رشد شاخص دلار تقاضا در بازارهای کالایی را از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد و به افت قیمت در این بازارها منجر شد.

در برهه کنونی هر اونس طلا در قرارداد ماه دسامبر بازار کامکس با افتی بیش از 3 دلار در سطح 1216 دلار قرار گرفته و طلای نقدی نیز با کاهش قیمتی مشابه به 1209 دلار رسیده است.

 در بازار فلزات پایه مس 0/4 درصد ارزان شده و در سطح 6167 دلار معامله می شود. روی با کاهش قیمتی 1/3 درصدی در سطح 2571 دلار قرار گرفته است. در این میان عقب نشنی مختصر شاخص دلار از مواضع یک ساعت اخیر کمی از فشار بر روی سرب و آلومینیوم را کاهش داده است. آلومینیوم هم اکنون بدون تغییری ملموس در سطح 2075 دلار معامله می شود و سرب با افزایشی مختصر به 2109 د لار رسیده است.