بازیگران بورس (چهارشنبه 17 مرداد)

موج سواری سهامداران حقوقی‌ روی نماد پتروشیمی‌ها

افزایش عرضه‌ها با فروکش کردن تب هیجان در سمت سهامداران حقیقی باعث شد سهامداران خُرد بازار  دست از خریدهای پرحجم بردارند. اما مهمترین اتفاق روز پایانی کاری هفته جاری خریدهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس روی 4 سهم بود؛ به طوریکه سبد سهام «فارس» بیش از پیش شاهد حضور پتروشیمی‌ها در آن بود.

دنیای بورس: ریزش 1.5 درصدی شاخص کل بورس بعد از رالی 10 روزه در حالی رقم خورد که یکی از دلایل تشکیل چنین روندی، فروش های قابل توجه سهامداران حقوقی در دو روز کاری گذشته بود. افزایش عرضه‌ها با کاهش تب هیجان از سوی سهامداران حقیقی همراه بود و البته باعث شد آنان دست از خریدهای پرحجم خود بردارند؛ به طوریکه بررسی تغییر مالکیت سهام در جریان معاملات روز چهارشنبه نشان از ادامه جابجایی ها در دومین روز متوالی به سمت پرتفوی سهامداران عمده داشت.

به عبارت دقیقی تر معامله گران حقیقی در معاملات دیروز نیز بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. برآیند این امر نشان از آن دارد که در معاملات دیروز بیش از ۷۷ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام معامله‌گران عمده منتقل شده است.

البته هر چند بازیگران عمده بازار در معاملات دو روز پایانی هفته ، خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند، اما خریدهای پرحجم سهامداران خرد در معاملات 3روز ابتدایی هفته سبب شد برآیند تغییر مالکیت هفتگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار گیرد. به طوریکه در مجموع هفته گذشته شاهد جابجایی بیش از 389 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی بودیم.

در این میان یکی از مهمترین اتفاقات روز گذشته خریدهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس در 4سهم موجود در پرتفوی خود بود؛ به طوریکه در این روز «فارس» اقدام به افزودن میزان بیشتری از سهام «پارس» ، «بفجر» ، «مبین» و «پترول» به سبد سهام خود کرد.

الف) محصول‌های شیمیایی: بررسی جزئیات خرید و فروش‌های روز گذشته نشان از آن دارد که بیشترین حجم جابجایی ها در صنعت شیمیایی رخ داده است؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی در این گروه به حدود 40 میلیارد تومان رسید. در این میان خرید سهام «پارس» و «فارس» در صدر جابجایی ها قرار داشت. به طوریکه خالص خرید سهامداران حقوقی «پارس» به بیش از 24 میلیارد تومان رسید. 100 هزار سهم مزبور توسط سهامدار عمده یعنی شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس خریداری شد.

در ادامه خود «فارس» نیز با تغییر مالکیتی در حدود 15میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی به کار خود پایان داد. البته «فارس» به عنوان سهامدار عمده در «پترول» نیز خرید 500 هزار سهم را به ثبت رساند. روند خرید این حقوقی در نماد پتروشیمی فجر نیز با جمع آوری 100 هزار سهم ادامه یافت.

«فارس» در معاملات روز دوشنبه عرضه قابل توجه 60 میلیون سهمی را در نماد «بفجر» رقم زده بود. البته در میان دیگر خریدهای صورت گرفته از «فارس» در بازار دیروز می توان به خرید 100 هزار سهمی در پتروشیمی مبین اشاره کرد. این حقوقی در کارنامه معاملات هفتگی خود در «مبین» ، خرید یک میلیون سهم در معاملات روز سه شنبه و در مقابل عرضه 56میلیون سهم در معاملات روز دوشنبه را نیز ثبت کرد. 

پتروشیمی فن آوران و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز هر کدام به ترتیب خالص خرید 3میلیارد تومانی و 2.5 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در این میان «تاپیکو» خرید 100 هزار سهمی توسط شركت سرمايه گذاری صباتامين را تجربه کرد. این حقوقی در 2روز پایانی هفته 550 هزار سهم «تاپیکو» را خریداری کرد و درصد مالکیت خود در این نماد را به 1.18 درصد رساند.

در این روز سرمايه گذاری هامون سپاهان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی شیراز، اقدام به خرید 3.5 میلیون سهم کرد.

در نماد پترشیمی پردیس، دو حقوقی شرکت اقدام به عرضه سهم کردند؛ فروش 700هزار سهم توسط بانک تجارت و عرضه 6میلیون سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا از جمله این واگذاری ها بود. البته شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا در جریان معاملات 2روز ماقبل (معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه) نیز اقدام به عرضه 12.5 میلیون سهم «شپدیس» کرده بود. 

ب) فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای: صنعت پالایشی نیز از دیگر گروه های مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز چهارشنبه بود که با خالص خرید بیش از 27میلیارد تومانی از سوی معامله گران حقوقی روبرو شد. در صدر خریدهای صورت گرفته در این گروه نیز تمایل به جمع آوری سهام پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز قرار داشت. به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در هر کدام از نمادهای مزبور به ترتیب معادل 10میلیارد تومان و  9.6 میلیارد تومان بود.

در این میان نماد «شبندر» خرید از سوی سه سهامدار عمده را تجربه کرد؛ خرید 2.5 میلیون سهمی از سوی بانک رفاه كارگران ، 1.2 میلیون سهمی از سوی شركت گروه گسترش نفت وگازپارسيان و 1.7 میلیون سهمی توسط صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر از جمله این خریدها بود.

سرمايه‌گذاری هامون سپاهان نیز به عنوان سهامدار عمده در  نماد «شبریز»، اقدام به خرید بیش از 10 میلیون سهمی در این نماد پالایشی کرد.

البته در این روز پالایش نفت تهران نیز با ثبت تغییر مالکیت 5.4 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه بازار قرار گرفت.

ج) خودرو و ساخت قطعات: در معاملات روز چهارشنبه خودرویی ها یکی از صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار بودند. به طوریکه خالص خرید معامله گران حقیقی در این صنعت به بیش از یک میلیارد تومان رسید. در این میان شركت نگارنصرسهم به عنوان سهامدار عمده در ایران خودرو به روند خریدهای خود در طول هفته ادامه داد. این حقوقی در تمامی روزهای این هفته اقدام به خرید سهام «خودرو» کرد که در مجموع با جمع آوری حدود 20 میلیون سهم ادامه یافت.

این در حالی است که سایپا به عنوان سهامدار عمده در سایپا آذین، عرضه سهام این شرکت را رقم زد. به طوریکه روز گذشته 10 میلیون سهم «خاذین» را در بازار عرضه کرد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در این روز گروه بانکی نیز همچنان با حمایت از سوی سهامداران عمده روبرو شد. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این صنعت به بیش از3.7 میلیارد تومان رسید. در این میان تنها بانک ملت و تجارت با عرضه بخشی از سهام خود توسط سهامدار عمده مواجه شدند. به طوریکه صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت اقدام به فروش 100 هزارسهم «وبملت» کرد. این حقوقی در جریان معاملات روز سه شنبه نیز همین میزان سهم بانک ملت را عرضه کرده بود. صندوق سرمايه گذاری بازارگرداني تجارت ایران نیز به عنوان حقوقی فعال در «وتجارت» اقدام به فروش 10 میلیون سهم این بانک کرد. البته در این نماد بخشی از سهم یعنی معادل 200هزار سهم توسط شركت سرمايه گذاری صباتامين خریداری شد.

در نماد بانک صادرات نیز حقوقی همیشه فعال یعنی گروه مالی سپهرصادرات به روند خریدهای خود با حجم بالا ادامه داد. به طوریکه در بازار چهارشنبه حدود 80میلیون سهم «وبصادر» را به پرتفوی خود افزود.

روندی مشابه در نماد پست بانک ایران با خرید 1.2 میلیون سهم از سوی بيمه دی ادامه یافت. شركت سرمايه گذاری گروه صنايع بهشهرايران نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک اقتصاد نوین، حمایت خود از این نماد را خرید بیش از 100 هزار سهم نشان داد.

 

Submitted by admin on