گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع فوق‌العاده تایدواتر خاورمیانه

« حتاید » به دنبال گریز از زیان

13:44 - 1400/01/18
مجمع فوق‌العاده تایدواتر خاورمیانه به تنفس خورد. همزمان با اعمال اقدام مالی FATF و قانون 2017 کاتسا هیات مدیره «حتاید»‌ قصد دارند با هماهنگی سازمان بنادر به راه‌های گریز از تحریم‌هایی را که منجر به زیان شدید شرکت می‌شود، دست یابد.
« حتاید » به دنبال گریز از زیان

تاریخ مجمع: سه‌شنبه 16 مردادماه در سال 97

درصد حضار: 68 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای  زارعی (رئیس مجمع- نماینده سهامدار عمده)

آقای سیدبهرامی (ناظر اول- نماینده شرکت حد‌دریا)

خانم رستمی (ناظر دوم- نماینده سهامداران حقیقی)

آقای منصوری (دبیر - مدیرعامل)

- تصمیم گیری درباره «ادامه فعاليت شرکت بر اساس بند 4 گزارش حسابرس و بازرس قانوني براي سال مالي منتهي به 29/12/1396» به تنفس خورد و قرار شد جلسه بعدی در روز دوشنبه 29/5/1397 ساعت 9 صبح در محل شرکت تشکیل شد. رییس جلسه گرچه اشاراتی کرد اما راه حل پیشنهادی در این زمینه را به روشنی توضیح نداد.

رئیس جلسه گفت: علت تشکیل این جلسه بند 4 گزارش حسابرس برای سال مالی منتهی به 29/12/1396 است که براساس آن شرکت تایدواتر براساس 3 قانون بین‌‌المللی اقدام مالی (FATF)، اتحادیه اروپا و قانون 2017 کاتسا تحریم شده است. بویژه قانون کاتسا که ترفندهای قبلی مورد استفاده برای دور زدن تحریم‌ها را سخت می‌کند.

اگر منتظر اتفاقات بعدی بمانیم ممکن است دچار زیان شویم. وی گفت اگر تمام دارایی‌های شرکت را بفروشیم نمی‌توانیم قیمت اسمی سرمایه خود را بازیافت کنیم. با سازمان بورس هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا قبل از تحریم دوم آمریکا (آبان‌ماه 1397) که تحریم‌های بندری آمریکا هم اعمال می‌شود اقدام مناسبی انجام دهیم.

سازمان بورس خارج از وقت اداری دیروز نظر خود را اعلام کرد و ضمن موافقت، خواستار دریافت مصوبه‌ای از یکی از سازمان‌های مربوطه شد که به همین خاطر باید مجمع را تنفس دهیم.

یکی از سهامداران حقیقی که بازنشسته تایدواتر است وقت خواست تا نسبت به صحبتهای رییس جلسه توضیح دهد. وی گفت فقط یکی از شناورهای تایدواتر بنام  «اروندکنار» 20 میلیون دلار با دلار هزار تومانی خریداری شده است. وی فهرستی از دارایی‌های شرکت را نمایش داد و براساس آن گفت فقط قیمت شناورها 170 میلیارد تومان با ارز هزار تومانی است.

وی به تغییر اعضای هیات مدیره هم انتقاد کرد و گفت باید از طریق تصمیم‌گیری در مجمع صورت پذیرد. وی طراح برنامه جدید برای تایدواتر را کسی دانست که خود در تحریم تایدواتر دست داشته است. مدیرعامل درباره اینکه انتخاب اعضای حقوقی شرکت سال گذشته انجام شده و تغییرات اخیر در نمایندگان حقیقی بوده است، توضیحاتی داد که البته پرسش کننده گفت ما این تغییرات را قبول نداریم(!)

ناظر دوم که خود را کارمند تایدواتر معرفی کرد از خصوصی‌سازی تایدواتر و دادن آن به خصولتی‌ها در سالیان پیش و  واگذاری ترمینال 2 کانتینری شهید رجایی به خدمات دریایی سینا (حسینا) هم انتقاد کرد. وی خواست یک نفر از سهامداران حقیقی در جلسات مربوط به موضوع ادامه فعالیت شرکت حضور داشته باشد که رییس جلسه با آن موافقت کرد. با وجود این موافقت تا پایان جلسه چندین بار دیگر سهامداران این درخواست را تکرار کردند.

یکی از مدیران سازمان بنادر گفت بهتر است در این مورد با عجله تصمیم‌گیری نشده و با سازمان بنادر هم مشورت شود. وی از گذاشتن بند مربوط به تحریم توسط حسابرس هم انتقاد کرد و گفت چرا سال‌های قبل این بند نیاورده شد. حسابرس در این مورد گفت این بند بخاطر قانون جدید کاتسا با تصریح نام شرکت تایدواتر در قانون آمده است که ادامه عملیات شرکت را دچار ابهام اساسی خواهد کرد. رییس جلسه هم توضیح داد که براساس کاتسا هر فردی که با تاید واتر معاملات انجام دهد تحریم می‌شود.

رئیس مجمع گفت دو‌سوم کارهای ما را به بهانه تحریم‌ها در چند سال اخیر گرفته و به شرکت‌های رقیب داده‌اند. پس از  تغییر سهامدار هم باوجود تلاش 1.5 ماهه در سطح بین‌المللی نتوانستیم کاری برای رفع تحریم انجام دهیم. وی به سهامداران گفت شما طی چند سال اخیر یک ریال هم سود از محل عملیات تایدواتر نکرده‌اید و از جای دیگر برایتان سود داده است.

سهامدار سابق با توجه به نفوذ سیاسی خود توانسته از «ستاد تدابیر ویژه» در «شورای عالی امنیت ملی» مجوزهایی برای برخی امور بگیرد که ما به عنوان بخش خصوصی نمی‌توانیم انجام دهیم. یکی از راه‌حل‌ها، انتقال دارایی‌ها به شرکت دیگری بود که با توجه به مالیات نقل و انتقال حدود 20 میلیارد تومانی به نفع ما نبود. وی گفت متوجه ارزش برند تایدواتر هستیم و بنابراین آنرا از بین نمی بریم تا اگر چند سال بعد تحریم برداشته شد بتوانیم از آن استفاده کنیم یا حتی آنرا بفروشیم.

حاشیه‌های مجمع

- رئیس جلسه گفت راه‌هایی که در حال حاضر  برای ادامه عملیات شرکت به کار می‌رود قابل گفتن نیست چون ممکن است از طریق خبرنگاران موضوع رسانه ای شده و خزانه‌داری آمریکا مطلع شود. البته در جای دیگری یکی از روش‌های مزبور را ذکر کرد که مدیرعامل با اشاره تذکر داد.

- یکی از سهامداران و مدیران قبلی تایدواتر گفت رهبر کشور هم در تحریم است آیا باید او را عوض کنیم! وی علت تحریم داخلی را عملکرد غیرقانونی آقای رحیمی معاون اسبق رئیس جمهور دانست.

- یکی از سهامداران گفت اگر نام تایدواتر تغییر کند ما سهامداران که 5 هزار نفر هستیم جلوی مجلس کفن پوشیده و اعتراض می‌کنیم.

- یکی از مدیران بازنشسته سازمان بنادر گفت کارکنان سازمان بنادر قبل از خصوصی سازی، علاقه خاصی به تایدواتر داشتند که در حال حاضر این علاقه وجود ندارد. وی گفت بیش از هزار نفر از کارکنان سازمان بنادر با سود سهام تایدواتر خانه‌دار شدند یا به حج رفتند یا جهیزیه منایب برای فرزندان تهیه کردند.

- خانم سهامداری هم با خواندن آیه‌ای از قرآن خواست با استقامت از تحریم‌ها نترسیم و با تشکیل اتاق فکر تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. حتی اسم تایدواتر را هم از ترس تحریم‌ها عوض نکنید که رئیس جلسه گفت در نظر داشته باشید تایدواتر نامی آمریکایی است! رییس جلسه در ادامه خطاب به این سهامدار گفت شما با پول خودتان می‌توانید استقامت کنید نه با پول دیگران. از طرفی وقتی خود دولت (سازمان بنادر) به ما کار می‌دهد چگوه استقامت کنیم؟

- آقای امینی از مدیران بازنشسته به خاطرات خود از  تایدواتر اشاره کرد و گفت نباید تایدواتر منحل شود و مطمئنم آقای قایم مقامی (سهامدار عمده جدید) هم مخالف است که رئیس جلسه گفت ما هم موافق نیستیم. آقای امینی گفت ما قبلا یک آقای زارعی داشتیم که داشت شرکت را ورشکست می‌کرد شما با وی نسبتی ندارید؟ (خنده حضار) این گفته سبب ناراحتی رئیس مجمع شد. در طول جلسه رییس با تحمل به همه معترضین اجازه صحبت داد. آقای امینی در جای دیگری به رئیس مجمع گفت که قبلا 49 درصد سهام متلعق به آمریکا بوده و شما الان نماینده سهامدار عمده هستید و در واقع جای آمریکا نشسته‌اید! (خنده حضار)

- وقتی مدیرعامل در پاسخ یکی از سهامداران درباره فروش دارایی به اساسنامه شرکت اشاره کرد، وی گفت ما اساسنامه را قبول نداریم و فقط قانون تجارت را قبول داریم.