بازیگران بورس (شنبه 13 مرداد)

دو وجه متفاوت بازیگران سهام «شاراک»

تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در معاملات روز شنبه با افت و خیز همراه بود. خرید قابل توجه سهامداران خرد در نماد «شاراک» و در مقابل عرضه این سهم از سوی دو حقوقی شرکت، واگذاری 100 میلیون سهم سرمایه گذاری و همچنین تمایل سهامداران عمده به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان از جمله رویدادهای مهم بازار بود.

دنیای بورس: معاملات روز شنبه بورس تهران همزمان با موج شناسایی سود در بیشتر نمادها ، کاهش شتاب رشد شاخص را به دنبال داشت. در این میان تغییر مالکیت‌ها هر چند با حجم کمتر نسبت به روزهای قبل، اما همچنان در زمین بازی حقیقی‌ها قرار داشت. به این ترتیب جابه‌جایی بیش از 3میلیارد و 400 میلیون تومانی نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم.

در صدر این جابه‌جایی‌ها، تغییر مالکیت سهام پتروشیمی شازند قرار داشت. در این روز «شاراک» رفتاری متفاوت را از سوی بازیگران بازار تجربه کرد. در حالی دو حقوقی شرکت اقدام به عرضه سهام مزبور کردند که در مقابل سهامداران خرد بیشترین تقاضا را در این نماد داشتند. برآیند این عرضه و تقاضا به ثبت خالص خرید 19 میلیارد تومانی در کارنامه حقیقی های «شاراک» منتهی شد. این در حالی است که 7 میلیون سهم «شاراک» از سوی شركت سرمايه گذاری گروه توسعه ملی و 5 میلیون سهم دیگر نیز توسط  شركت سهامی بيمه ايران به فروش رفت.

افزون بر این امروز شاهد عرضه های سهامداران عمده در دیگر نمادهای پتروشیمی بودیم. بر این اساس بازرگانی پتروشيمی به عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی پردیس ، اقدام به فروش حدود 3میلیون سهم مزبور کرد. این روند در نماد پتروشیمی فن آوران با فروش بیش از 200 هزار سهمی توسط شركت سهامی بيمه ايران دنبال شد.

اما سرمايه گذاری مدبران قتصاد به عنوان حقوقی فعال در بازار ، به جمع آوری سهام موجود در پرتفوی خود به خصوص سهام گروه پتروشیمی کرد؛ به طوریکه خرید 3میلیون سهم پتروشيمی ‌شيراز و جمع آوری 8 میلیون و 500 هزار سهم گروه پتروشيمی سرمایه گذاری ايرانيان را تجربه کرد. همچنین روندی مشابه در نماد «تاپیکو» با جمع آوری 200 هزار سهم توسط سرمايه گذاری صبا تامين دنبال شد. این عرضه که با استقبال سهامداران حقیقی این نماد همراه شد، ثبت خالص خریدی در حدود 5میلیارد تومان را برای معامله گران حقیقی «تاپیکو» به دنبال داشت. در ادامه این روند خریدهای قابل توجه سهامداران خرد در نماد گسترش نفت و گاز پارسيان قرار داشت که در نهایت تغییر مالکیت بیش از 4 میلیارد تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «پارسان» تشکیل داد.

در میان دیگر عرضه‌های سنگین بازار روز شنبه، فروش سهام سرمایه گذاری امید قرار داشت . بر این اساس موسسه رفاه و تامين آتيه كاركنان بانک سپه به عنوان حقوقی «وامید» اقدام به عرضه 100 میلیون سهم این شرکت کرد. در نهایت درصد مالکیت خود در این نماد را به 4.37 درصد رساند. روندی مشابه در نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با فروش حدود 9 میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر دنبال شد.

همچنین در این روز شاهد تحرکاتی از سوی سهامداران عمده در نماد سرمايه‌گذاری پرديس بودیم. به طوریکه 15 میلیون سهم این شرکت میان دو سهامدار حقوقی شرکت جابجا شد. در حالی سبد مخابرات ايران اقدام به عرضه این میزان سهم کرد که در مقابل صندوق سرمايه‌گذاری لوتوس پارسيان این سهام را به پرتفوی خود افزود. همچنین در این روز دیگر حقوقی «پردیس» یعنی صندوق سرمايه‌گذاری تدبيرگران فردا نیز اقدام به خرید 10 هزار سهم مزبور کرد.

نگاهی به خریدهای حقوقی‌ها

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام فولاد مبارکه دارد. در حالی «فولاد» در بازار روز شنبه شاهد نوسانات قیمتی زیادی بود که سهامداران عمده با خریدهای پرحجم خود سعی در ایجاد تعادل در این نماد داشتند. در نهایت حدود 11 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابجا شد. به این ترتیب صنعت فلزات اساسی، بیشترین تغییر مالکیت را در مسیر پرتفوی سهامداران عمده تجربه کرد. این جابه‌جایی با خالص خریدی در حدود 20 میلیارد تومان از سوی معامله گران حقوقی همراه بود.

در ادامه این خریدها نیز جمع‌آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار داشت که با خالص خرید بیش از 6 میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده روبرو شد.

Submitted by admin on