روندی مبهم بر بازارهای جهانی حاکم شد

واکنش ضعیف فلزات به گزارش شاخص مدیران خرید چین

12:50 - 1400/01/18
در آستانه برگزاری نشست فدرال رزور، روندی کم‌نوسان بر بازار جهانی ارز حاکم شده است. در این میان بازار فلزات در واکنش به انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین جوی مبهم را تجربه می‌کند و قیمت نفت نیز با توجه به احتمال افزایش عرضه این محصول زیر فشار قرار گرفته است.
واکنش ضعیف فلزات به گزارش شاخص مدیران خرید چین

ارز: در آستانه برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار در معاملات امروز نوسان اندکی را تجرب می‌کند. فردا قرار است نشست فدرال رزور برگزار شود. به نظر نمی‌رسد تغییری در نرخ بهره از سوی سران نهاد مذکور ایجاد شود اما سرمایه‌گذاران منتظر دریافت سیگنال‌هایی در زمینه چشم‌انداز افزایش این نرخ هستند.

در این میان صبح امروز جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن تشکیل و نتایج این جلسه به ضرر ین تمام شد. معامله‌گران انتظار داشتند به تبع ناکامی بانک مرکزی ژاپن در دستیابی به هدف تورمی، این نهاد تغییرات گسترده‌ای را در برنامه های خود صورت دهد. در نهایت اما تصمیمات اتخاذ شده همراستا با انتظارات بازار نبود و همین امر ین ژاپن را به پایین‌ترین سطح در برابر دلار در یک هفته اخیر رساند اما در ادامه کمی از فشار موجود بر این ارز کاهش یافت.

در بیانیه بانک مرکزی ژاپن اعلام شد که احتمال دارد نرخ بهره بلند مدت با توجه شرایط اقتصادی تغییر کند و این نهاد برنامه خرید اوراق را با انعطاف بیشتری پیش خواهد بود. با این وجود نرخ بهره کوتاه مدت از سوی بانک مرکزی ژاپن در سطح منفی 0/1 درصدی تثبیت شد.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز ‌دوشنبه با رشدی مختصر به 94/35 واحد رسیده است.

 

فلزات: با انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین از سوی اداره آمار این کشور، جوی مبهم بر بازار فلزات حاکم شد. صبح امروز اداره آمار ملی چین درگزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه جولای به 51/2 واحد رسیده و شاخص مدیران خرید غیرتولیدی نیز در سطح 54 واحد قرار گرفته است. هر دو عدد اعلام شده پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود اما باید به این نکته توجه کرد که ارقام بالاتر از 50 واحد شاخص مدیران خرید، نشان‌دهنده توسعه بخش تولیدی و غیر تولیدی در ماه جولای است. انتشار این گزارش فضای مبهمی را بر بازار فلزات حاکم کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی مختصر در سطح 6250 دلار قرار گرفته و آلومینیوم با کاهشی 0/1 درصدی به 2082 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/1 درصدی  در سطح 2154 دلار قرار گرفته است. در این میان روی افزایشی قیمتی به میزان 0/7 درصد را تجربه کرده به 2576 دلار رسیده است.

 

نفت خام: احتمال افزایش تولید اوپک در جولای و اعلام آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران، از جمله عواملی بودند که در صبح امروز بازار نفت خام را زیر فشار قرار دادند. رویترز در گزارشی اعلام کرد که براساس مطالعه صورت گرفته از سوی این موسسه میزان تولید نفت خام اوپک در ماه جولای با افزایشی 70 هزار بشکه ای به 32/64 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این میان شب گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که حاضر است بدون بیش شرط با ایران مذاکره کند. وی افزود که هر زمانی که ایران آماده باشد، آمریکا حاضر است با مقامات ایران دیدار کند. انتشار این خبر نیز بازار نفت را زیر فشار قرار داد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر با افتی 0/3 درصدی در سطح 75/28 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه سپتامبر با کاهشی 0/4  درصدی در سطح 69/81 دلار معامله می‌شود.