برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

11:44 - 1400/01/18
همانگونه که هفته گذشته پیش بینی شد، قیمت طلا باز هم روندی روبه افول را در پیش گرفت و افت قیمت هفتگی نزدیک به 10 دلار را تجربه کرد.با وجود کاهش ملموس قیمت طلا در هفته های اخیر، کماکان چشم‌انداز روشنی پیش روی این محصول قرار ندارد.
برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی: در هفته پیش‌رو رویدادهای اقتصادی بسیار مهمی در تقویم اقتصادی به چشم می‌خورد و مسلما نتیجه این رویدادها بر بازار ارز تاثیر قابل توجهی می‌تواند داشته باشد امری که بازار طلا را نیز متاثر خواهد کرد.

عصر روز دوشنبه گزارش فروش خانه‌های موجود آمریکا در ماه جولای قرار است منتشر شود. انتظا می‌رود نتایج این گزارش از ماه گذشته بهتر باشد که در این صورت باید شاهد تقویت ارزش دلار آمریکا و تضعیف طلا باشیم. مهمترین گزارش روز سه‌شنبه معطوف به شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان است. شاخص مدیران خرید اتحادیه اروپا نیز در این روز منتشر خواهد شد.

روز چهارشنبه گزارش فصلی بازار کار نیوزلند و شاخص قیمت مصرف‌کننده استرالیا در کانون توجه فعالان اقتصادی قرار دارد. موسسات مالی و تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کنند که  تغییر قابل ملاحظه ای  در گزاش‌های مذکور نسبت به گزارش فصل به ثبت نرسد اما در صورت انتشار نتایج بهتر از انتظار، تضعیف شاخص دلار را شاهد خواهیم بود امری که از بازار طلا حمایت خواهد کرد. عصر چهارشنبه نیز انتشار گزارش فروش خانه‌های نوساز آمریکا در دستور کار قرار دارد.

نشست بانک مرکزی اروپا مهمترین رویداد پنج شنبه به حساب می‌آید. انتظار نمی‌رود در این نشست نرخ بهره تغییری کند اما فعالان اقتصادی منتظر سرنخ‌هایی از صحبت‌های رئیس بانک مرکزی اروپا در زمینه چشم‌انداز تغییر نرخ بهره و عقب‌نشینی از برنامه خرید اوراق هستند. در صورتی که صحبت‌هایی در زمینه افزایش نرخ بهره تا پیش از تابستان سال آینده و یا برنامه‌های برای کاهش ملموس خرید اوراق تا پایان سال جاری به گوش برسد، یورو می تواند رشدی ملموس را در برابر دلار آمریکا تجربه کند امری که به نفع طلا تمام خواهد شد.

در انتهای هفته گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال منتشر خواهد شد. پیش‌بینی می شود  اقتصاد آمریکا در فصل دو سال جاری نرخ رشدی 4/1 درصدی را نسبت به فصل پیشین تجربه کرده باشد. اقتصاددانان براین عقیده اند که بسیاری از صادرکنندگان آمریکایی حجم فعالیت خود را در ماه های اخیر به میزان ملموسی افزایش داده اند امری که رشد اقتصادی را با جهشی ملموس همراه خواهد کرده است. شرکت‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کردند تا پیش از اجرای برنامه تعرفه‌های وارداتی از سوی دولت چین و آمریکا، محصولات خود را روانه بازار جهانی کنند. در این میان اما نمی‌توان امیدوار بود که این روند در ادامه سال پابرجا بماند. نتیجه گزارش رشد اقتصادی آمریکا در پایان هفته می‌تواند بازار ارز را دستخوش تغییرات رادیکالی کند و به تبع این امر نوسان قیمت ملموسی نیز در بازار طلا به وقوع بپیوندد.

از منظر تکنیکال همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، قیمت طلا نتوانست از مقاومت 1246 دلار عبور کند و در ادامه زیر فشار شدیدی قرار گرفت. با از دست رفتن حمایت 1219 دلار، قیمت در برهه‌ای از معاملات روز چهارشنبه تا سطح 1211 دلار عقب‌نشینی کرد اما بار دیگر در مسیر صعود قرا گرفت و در نهایت نیز در سطوح بالاتر از 1230 دلار به معاملات هفتگی پایان داد.

در چهارچوب زمانی هفتگی قیمت طلا هم اکنون در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1250دلار) و میانگین 13 هفته‌ای(1275 دلار) تثبیت شده است. هر دو میانگین مذکور  پایین‌تر از میانگین 62 هفته‌ای قرار دارند. شاخص قدرت نسبی با رسیدن به 32 واحد، کماکان با منطقه فروش هیجانی فاصله دارد. در عین حال نوسانگر MACD کماکان زیر خط سیگنال قرار داشته و در عین حال در نمودار دو نماگر مذکور، اثری از واگرایی به چشم نمی خورد. بدین ترتیب کماکان چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا متصور نیست.

 قرارگیری قیمت آخرین معامله طلا بر روی باند پایینی بولینگر را شاید تنها نشانهای از احتمال بازگشت روند بتوان به حساب آورد. اگر روند بازار صعودی شود دو مقاومت 1236 و 1246 دلار پیش روی طلا قرار دارد. سناریوی خوش بینانه را می توان صعود قیمت تا میانگین 5 هفته‌ای (1250دلار) در منظر گرفت.

در صورت تداوم روند نزولی بازار ، دو حمایت 1219 دلار و 1209 دلار پیش روی طلا قرار دارد. در صورت شکسته شدن حمایت اخیر، سطح روانی 1200 دلار به عنوان بدبینانه‌ترین سناریو مقصد بعدی طلا خواهد بود.