بازیگران بورس (یکشنبه 24 تیر)

سهامداران حقوقی در خرید « خساپا » شتاب کردند

10:54 - 1400/01/18
در حالی معاملات امروز روی خودرویی‌ها متمرکز شد که سهامداران حقوقی در خرید سهام سایپا شتاب بخشیدند. دراین میان علاوه بر خودرویی‌ها، 3 گروه بورسی نیز مورد توجه حقوقی‌ها بودند.
سهامداران حقوقی در خرید « خساپا » شتاب کردند

دنیای بورس: معامله گران عمده با خریدهای پرحجم خود در گروه خودرویی به ویژه سهام سایپا، نه تنها بازی تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کردند، بلکه این مسیر را با شتاب بیشتری نسبت به روزهای قبل ادامه دادند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی در مقایسه با معاملات روز شنبه رشد دوبرابری را تجربه کرد. به این ترتیب در بازار امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 33 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به  سبد معامله گران حقوقی بازار بودیم.

در این میان حدود 8 میلیارد تومان از خالص خرید مزبور به جابه‌جایی نقدینگی در گروه خودرو تعلق داشت. البته حجم خریدهای صورت گرفته در نماد سایپا به مراتب از کل نقدینگی جابه‌جا شده در گروه خودرو بیشتر بود؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در نماد «خساپا» به 8.5 میلیارد تومان رسید. اما در حالی با توجه به احتمال بازگشت تحریم‌ها، دلایل بنیادی و منطقی برای توجه سهامداران به نمادهای خودرویی وجود ندارد که وضعیت این گروه و به خصوص سایپا در گزارشی بررسی شد.

(در گزارشی که امروز با عنوان «صف سهام سایپا تا کجا ادامه می‌یابد؟» منتشر شد،  «دنیای بورس» به بررسی وضعیت سودآوری سایپا در فصل بهار و سناریوهای پیش روی این نماد پرداخت)

این در حالی است که دیگر لید خودرویی یعنی ایران خودرو با استقبال از سوی سهامداران خرد بازار روبه‌رو شد، در نهایت خالص خرید 320 میلیون تومانی در کارنامه معامله گران حقیقی «خودرو» ثبت شد. روندی مشابه در دیگر نمادهای خودرویی از جمله «خشرق» و «خزامیا» تشکیل شد. حال خرید حقیقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور در حدود 300 میلیون تومان بود.

سهامداران عمده در ادامه روند خریدهای پرحجم خود به سهام گروه فلزی نیز توجه نشان دادند. بر این اساس جابجایی 6.6 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی در این نماد شکل گرفت. در راس این گروه نیز تمایل به جمع آوری سهام فولاد مبارکه قرار داشت. این روند با خالص خرید 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی در نماد «فولاد» دنبال شد. فولاد کاوه جنوب و فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بودند که هر کدام به ترتیب خالص خرید بیش از 1.4 میلیارد تومانی را تجربه کردند.

محصول‌های شیمیایی نیز در حالی با خالص خرید بیش از 5 میلیارد و 700 میلیون تومانی از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد که در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعلق داشت؛ به طوریکه جابه‌جایی 3میلیارد و 600 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد معامله گران حقوقی «فارس» صورت گرفت.

پتروشیمی پارس نیز از دیگر نمادهای این گروه بود که حجم مناسبی از خرید را توسط حقوقی‌ها تجربه کرد. این نماد در دومین روز معاملاتی خود در بورس با رشد 5درصدی همراه شد. همچنین خالص خرید حقوقی ها در نماد «پارس» به 760 میلیون تومان رسید.

همچنین در این بازار نمادهای معدنی از جمله گل گهر و چادرملو نیز در کانون خرید حقوقی‌ها قرار گرفتند. بر این اساس جابه‌جایی 3.3 میلیارد تومانی نقدینگی را به سمت پرتفوی سهامداران حقوقی «کگل» شاهد بودیم . این روند در «کچاد» با خالص خریدی در حدود یک میلیارد تومان به سمت پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت.

ايران‌ ترانسفو نیز در حالی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بود که 3 میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد «بترانس» خارج و به پرتفوی سهامداران عمده این شرکت منتقل شد.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد نشان از تمایل این دسته از بازیگران بازار به خرید سهام گروه سیمانی دارد. به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 300 میلیون تومان رسید. بیشترین خرید نیز در نماد سیمان غرب با جابه‌جایی بیش از 00 میلیون تومانی دنبال شد.

اما در مقابل بیشترین سهم خریداری شده از سوی سهامداران خرد در نماد لیزینگ رایان سایپا بود. بر این اساس خالص خرید حقیقی ها در این نماد به بیش از 700 میلیون تومان رسید. در ادامه دو نماد سرمايه‌گذاری ‌توكا فولاد و بانک صادرات از نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود که هر کدام به ترتیب خالص خرید 430 میلیون تومانی و 390 میلیون تومانی را تجربه کردند. در نماد «وتوکا» شاهد عرضه بیش از 4 میلیون سهمی توسط سهامدار عمده شرکت یعنی بانک اقتصاد نوين بودیم. در این میان گروه مالی سپهر صادرات به عنوان حقوقی فعال در «وبصادر» اقدام به خرید 10 میلیون سهم این نماد بانکی کرد.