در تازه‌ترین آمار بانک مرکزی منعکس شد

تغییر رفتار پول در زمستان

10:36 - 1400/01/18
بررسی آمارهای بانک مرکزی در فصل آخر سال گذشته، حاکی از تغییر رفتار «پول» است.

روابط عمومی: براساس تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی رشد سالانه پول در انتهای پاییز در سطح ۱۲ درصد قرار داشته است؛ اما با شروع زمستان این متغیر تا سطح ۱۹ درصد جهش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش جذابیت در بازارهای دارایی نظیر ارز و طلا و همچنین اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی در این تغییر رفتار موثر بوده است.

اگرچه انتشار اوراق سپرده ریالی در انتهای سال گذشته، باعث شد رشد پول متوقف شود و حتی در اسفندماه از سطح آن کاسته شود، در نیمه دوم سال گذشته برخلاف رشد پول، از سطح رشد شبه پول کاسته شد تا در مجموع رشد نقدینگی روند نزولی را تجربه کند و به سطح ۲۲ درصد در انتهای سال برسد.

کارشناسان معتقدند رشد بالای نقدینگی یکی از تهدیدات ثبات اقتصادی محسوب می‌شود و لازم است با تسریع اصلاحات بانکی این رشد با واقعیات اقتصادی کشور مطابقت پیدا کند. همچنین باید با جذاب ساختن بازارهای متشکل موازی با بازار پول و بهبود فضای کسب‌و‌کار، جریان نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد سوق پیدا کند. در ادبیات اقتصادی دو بخش اصلی نقدینگی، «پول» معادل اسکناس و مسکوک و سپرده‌های دیداری و «شبه‌پول» معادل سپرده‌های غیردیداری تعریف شده است.

گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد»‌ را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

گریز از دام ابرتورم/ حمید آذرمند (روزنامه دنیای اقتصاد)

حجم پول کثیف در اقتصاد ایران