در نظرسنجی «دنیای بورس» مطرح شد

خوش‌بینی معامله‌گران به صعود سهام

10:34 - 1400/01/18
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت2.7 درصدی شاخص کل به پایان رسید. عقب‌نشینی سه کاناله نماگر اصلی بازار سهام در حالی صورت گرفت که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام را در هفته آتی صعودی ارزیابی کرده‌اند. البته برآورد کارشناسان در مورد مسیر کم‌نوسان و نزولی فاصله نزدیکی به هم دارد.
خوش‌بینی معامله‌گران به صعود سهام

دنیای بورس: شاخص بورس تهران در حالی‌که معاملات هفته جدید را آغاز می‌کند که معامله‌گران همچنان به دنبال میزان اثر ریسک‌های سیاسی، عرضه اولیه «پارس»، سیاست ارزی، تلاطم بازار جهانی و همچنین مجامع شرکت‌های هستند.

کارشناسان

صعودی: 42 درصد از کارشناسان معتقدند بازار سهام با عقب‌نشینی دولت از تعیین قیمت دستوری در بازار ارز به تدریج مسیر خود را پیدا می‌کند. راه‌اندازی بازار دوم ارز به عنوان نشانه‌ای از این موضوع اثر خود را بر نمادهای کالایی بورس تهران خواهد گذاشت. هر چند همچنان بخش زیادی از شرکت‌ها مجبور به تسعیر ارز با نرخ مصوب دولتی (حدود 4300 تومان) هستند اما راه‌اندازی بازار ثانویه ارز که آرامش نسبی را برای معاملات آزاد ارز به دنبال داشته است، به تدریج بخش‌های دیگر را نیز در بر می‌گیرد و این امر در نهایت به رونق بازار سهام می‌انجامد. علاوه بر این تجربه تاریخی از نرخ‌گذاری دستوری نیز نشان می‌دهد، در نهایت سیاست‌گذار مجبور به عقب‌نشینی از این مسیر خواهد شد.

از سوی دیگر حالا با عرضه اولیه یک شرکت بزرگ که از منظر کارشناسان نسبتا ارزنده ارزیابی می‌شود، مواجه است و از این رو افزایش تقاضا برای سهام مزبور به دلیل ارزش بالای این شرکت نیز در روند شاخص سهام بی‌تاثیر نخواهد بود. این کارشناسان در برآورد روند شاخص سهام در هفته جاری نیم نگاهی نیز به مشوق‌های مالیاتی اخیر از سوی دولت داشته‌اند. جایی که کاهش نرخ مالیات بر فروش سهام و همچنین معافیت مالیاتی ناشی از انجام طرح‌های توسعه‌ای به شرط انتقال بخشی از سود تقسیم‌شده به منظور اجرای آن طرح‌ها می‌تواند رونق بیش از پیش سهام را رقم زند.

ایمان مقدسیان: یکی از کارشناسان بازار سهام روند عمومی‌ قیمت سهام طی هفته آتی را صعودی ارزیابی می‌کرد و گفت: چهارشنبه هفته گذشته سهام  یک شرکت بزرگ در بازار سهام عرضه اولیه شد (پتروشیمی‌پارس). امری که موجب شد پول از بازارهای موازی به سمت بورس حرکت کند. بخشی از این نقدینگی پس از وارد شدن به معاملات و متعادل کردن صف خرید این نماد، وارد دیگر صنایع خواهد شد و تحت تاثیر این موضوع روند شاخص سهام طی هفته جاری مثبت ارزیابی می‌شود. در برآورد روند بلندمدت نیز مهمترین عامل نرخ دلار است. ضعیف شدن ریال در برابر دلار منجر به افزایش نرخ فروش شرکت‌های صادراتی می‌شود. مطابق تجربه نیز عقب‌نشینی دولت از دخالت در بازار ارز مورد انتظار است. از این رو نرخ دلار بین 7000 تا 8000 تومان می‌تواند محرک قدرتمندی برای حرکت بورس در مسیر صعودی باشد. در این میان برخی محرک‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای بازار سهام نیز اثرگذار خواهد بود. موضوعی‌که نشان می‌دهد، سیاست سرکوب بورس  در دولت مطرح نیست و اتفاقا سیاست‌گذار با اعمال برخی تشویق‌ها و محرک‌ها سعی در هدایت نقدینگی از سوی بازارهای موازی به سمت بورس دارد.

کم‌نوسان : 38 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» معقتدند، عوامل مثبت و منفی متعددی روند بازار طی هفته جاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند افت قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی عامل فشار بر معاملات سهام خواهد بود اما اهرم نرخ دلار به عنوان چتری در مقابل آن مانع از افت  قیمت سهام خواهد شد. از سوی دیگر ابهامات در مورد تحولات پیرامون برجام نیز منجر به احتیاط سهامداران می‌شود. این احتیاط روند کم نوسانی پیش پای سهام قرار می‌دهد.

ولید هلالات با پیش بینی روند کم نوسان برای نماگر اصلی بازار طی هفته جاری می‌گوید: مولفه‌های اثرگذار بر بازار طی هفته گذشته روند معادلات سهام را تغییر داد. جایی که کاهش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی و برگزاری بخش عمده‌ای از مجامع شرکت‌ها اثر خود را در معاملات سهام برجا گذاشت. در مورد وضعیت سیاسی نیز طی هفته آتی اتفاق خاص اثرگذاری چه منفی و چه مثبت پیش‌بینی نمی‌شود. این امر سهامداران را در یک حالت خنثی ‌قرار خواهد داد. در بحث افت قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز معاملات جمعه نیز تفاوت معناداری با روزهای قبل نداشت. از این رو به نظر نمی‌رسد طی هفته تاثیر خاصی در معاملات سهام مرتبط ایجاد کند. از طرفی به علت آنکه ریزش قیمت این فلزات دلیل بنیادی نداشته است، هر پالس مثبتی در مورد توافق آمریکا و چین می‌تواند موجب بازگشت قیمت‌های جهانی شود.

نزولی: 20 درصد کارشناسان برای شاخص سهام طی هفته جاری روند نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در روزهای اخیر همچنان قیمت فلزات پایه در بازار‌های جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد. این امر بر وضعیت سهام کالامحور و شاخص‌ساز بورس تاثیر منفی خواهد داشت. در این میان روند نرخ دلار در بازار غیررسمی‌ نیز نمی‌تواند به کمک سهام بیاید چرا که غالب شرکت‌های مزبور همچنان مجبور به اعمال نرخ مصوب ارز 4300 تومانی هستند.

مهدی افضلیان در این‌باره به «دنیای بورس» گفت: به خاطر تشدید شعله‌های آتش جنگ تجاري بین آمریکا و چین، احتمال ريزش بیش از پیش قيمت‌هاي جهاني وجود دارد. امری که بر معاملات سهام کالامحور بورس تهران اثر‌گذار خواهد بود. البته این احتمال وجود دارد که  معاملات «پارس» ( نماد تازه‌وارد بورس)، جهت حركت شاخص را تا حدودی تغيير دهد و شاخص را به تعادل برساند اما انچه كه مشهود است بازگشت رخوت به معاملات و عدم تمايل سرمايه‌گذاران به خريد سهام به دليل ريسك‌هاي سياسي و اقتصادي است. بايد گفت بازار سهام به دنبال محرك جديد براي ورود سرمايه‌گذاران است و تا زماني كه اين محرك نباشد عملا بازار روند خنثي يا نزولي خود را ادامه می‌دهد.

سهامداران

صعودی: 54 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به 28 تیر ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند. اصلاح اخیر قیمت‌ها و فراهم شدن فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام، راه‌اندازی بازار دوم ارز و همچنین برخی خبر‌های مناسب از وضعیت بین المللی کشور دلایل صعود قیمت‌ها از سوی این معامله گران ارزیابی می‌شود.

کم‌نوسان: 9 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده اند. این سهامداران در دلایلی مشابه با کارشناسان معتقدند قیمت عمومی ‌سهام طی این هفته نوسان اندکی را تجربه خواهند کرد.

نزولی: 37 درصد سهامداران روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. وضعیت فلزات پایه در بازارهای جهانی که پیش‌بینی می‌شود به دلیل تنش‌های تجاری ریزش‌های سنگین تری را نیز تجربه کند، عامل فشار بر قیمت‌ها از سوی این دسته از معامله‌گران ارزیابی می‌شود.

نظرسنجی هفته گذشته «دنیای بورس»: اجماع بورس‌بازان بر صعود سهام