بازیگران بورس (20 تیر)

«فاسمین»،« فولاد» و «فملی» خریدهای پرحجم سهامداران حقوقی

دادوستدها در روز پایانی هفته جاری اگر چه با تغییر زمین بازی از سمت سهامداران حقیقی به سهامداران حقوقی بود اما بیش‌ترین موقعیت‌های خرید نیز در گروه فلزات اساسی و گروه کانه‌های فلزی بود. نمادهای «فاسمین»،« فولاد» و «فملی» در صدر سبد خرید فلزات اساسی و دوقلوهای سنگ آهنی در صدر موقعیت‌های خرید سبد گروه کانه‌های فلزی بودند.

دنیای بورس: بازار سهام در آخرین روز کاری هفته شاهد بازگشت زمین بازی به سمت معامله گران حقوقی بود. به این ترتیب بیش از  36 میلیارد و 400 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد. بررسی روند مزبور نشان از خریدهای پرحجم حقوقی‌ها در گروه فلزات اساسی دارد. به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در صنعت مزبور به بیش از 12 میلیارد تومان رسید. در این میان 3 نماد فلزی بیشترین حجم جابجایی ها را به خود اختصاص دادند. کالسیمین ، فولاد مبارکه و ملی مس ایران در صدر این خریدها جای داشتند.

در این روز خالص خرید بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومانی در کارنامه حقوقی های «فاسمین» به ثبت رسید. فولاد مبارکه و ملی مس ایران نیز هر کدام شاهد تغییر مالکیت بیش از 2.8 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی بودند. در نماد «فملی» حدود 400 هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاری آتيه انديشان مس خریداری شد. این حقوقی در حال حاضر مالک 1.69 درصدی سهام «فملی» است.

البته در این روز سهامداران عمده به جمع آوری سهام گروه معدنی نیز توجه نشان دادند. این خریدهای پرحجم سبب شد تا خالص خرید حقوقی های این صنعت به بیش از 7 میلیارد تومان برسد. در صدر این گروه نیز تقاضا برای خرید سهام دوقلوهای سنگ آهنی قرار داشت. به طورکه جابجایی 3 میلیارد و 600 میلیون تومانی در نماد گل گهر و در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این نماد صورت گرفت. این روند در نماد چادرملو با تغییر مالکیت 1.7میلیارد تومانی به نفع سهامداران عمده ادامه یافت. همچنین روز گذشته توسعه معادن روی ایران نیز انتقال 2 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد به پرتفوی معامله گران عمده را شاهد بود.

همچنین در این روز سهامداران حقوقی به خرید دیگر نمادها نیز توجه نشان دادند. در این راستا خالص خرید 2.3 میلیارد تومانی در ایران خودرو، 1.6 میلیارد تومانی در «سپ» و 1.5 میلیارد تومانی در نماد پالایش نفت تهران از سوی بازیگران حقوقی به ثبت رسید. بورس اوراق بهادار تهران ، بانک پارسیان و گروه صنعتی پاكشو نیز هر کدام شاهد خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقوقی بودند.

در نماد پرداخت الكترونيک سامان كيش حدود 900 هزار سهم از سوی بانک سامان به عنوان سهامدار عمده و مالک 28.82 درصدی «سپ» خریداری شد. همچنین شركت توسعه سرمايه گذاری سامان به عنوان دیگر سهامدار عمده «سپ» نیز 850 هزار سهم مزبور را در این بازار خریداری کرد.

در نماد «پاکشو» نیز شاهد خرید 300 هزار سهم توسط صندوق سرمايه گذاری تجربه ايرانيان بودیم. گروه مالی بانک پارسيان نیز به عنوان حقوقی فعال در «وپارس» اقدام به جمع آوری 4 میلیون سهم این بانک کرد. البته در دیگر نمادهای بانکی نیز شاهد حمایت حقوقی ها بودیم؛ خرید بیش از 11 میلیون سهم بانک صادرات از سوی گروه مالی سپهرصادرات ، خرید 2.5 میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت و جمع آوری 500 هزار سهم بانک انصار از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی آرمان انصار از جمله این خریدها بود. همچنین در این روز صندوق سرمايه گذاری مشترك افق كارگزاری بانک خاورمیانه و شركت بيمه دی هر کدام به ترتیب 500 هزار سهم در بانک خاورمیانه و پست بانک ایران را به پرتفوی خود افزودند.

این در حالی است که ماشین سازی اراک با عرضه نسبتا قابل توجه از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 4 میلیون و 500 هزار سهم «فاراک» توسط شركت سرمايه گذاری فرهنگيان به فروش رسید.

پتروشیمی پارس نیز در حالی امروز شاهد عرضه اولیه سهام خود بود که این عرضه از سوی 3 سهامدار حقوقی شرکت صورت گرفت. به طوریکه 188 میلیون و 700 هزار سهم از سوی صنايع پتروشيمی خليج فارس عرضه شد. سرمايه گذاری غدير و گروه گسترش نفت وگازپارسيان نیز هر کدام 60 میلیون سهم «پارس» را عرضه کردند. البته خالص تغییر مالکیت روز گذشته (خالص خرید 36 میلیارد و 400 میلیون تومانی حقوقی ها) بدون احتساب تغییر مالکیت «پارس» بوده است.

Submitted by admin on