دیده‌بان بورس چهارشنبه (13 تیر)

09:44 - 1400/01/18
شاخص سهام معاملات روز گذشته را با جهش 2409 واحدی پشت سر گذاشت تا بار دیگر پتانسیل‌های بورس تهران برای سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران نمایان شود. تنها چند خبر مثبت اقتصادی و غیراقتصادی کافی بود تا نمادهای بزرگ بورسی در کانون توجه قرار گیرند. بنابراین، نماگر بورس تهران بار دیگر به کانال 112 هزار واحدی وارد شد.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (13 تیر)

دنیای بورس: برخی گمانه‌زنی‌ها از روند مناسب مذاکرات با اروپایی‌ها و همچنین سفر شخص رئیس جمهور به سوئیس امیدواری‌هایی را درباره فضای غیراقتصادی به وجود آورده است. هرچند هنوز تا نتیجه نهایی باید منتظر ماند و نمی‌توان بر اساس خوش‌بینی برآوردی داشت. در سوی دیگر، راه‌اندازی بازار دوم ارز در هفته آینده نکته مهم دیگری بود که نشان می‌دهد به تدریج سیاست‌گذار به انسجام فکری و تصمیم‌گیری نزدیک می‌شود. این موضوع نیز برای بازار سهام اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی امیدوار کند.

در سوی دیگر، بازار جهانی گرچه معاملات امروز را صعودی آغاز کرده و قیمت روی بالای 2800 دلار و مس فراتر از 6550 دلار ایستاده است، اما هنوز علائم فشار قابل رصد است. این موضوع یکی از نگرانی‌های سهامداران بورسی محسوب می‌شود که البته تا حد زیادی می‌تواند توسط اهرم رشد نرخ دلار جبران شود.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نگاه جدی بازار این روزها با پیگیری موضوع حفظ برجام همزمان با سفر حسن روحانی به اتریش و سوییس پیگیری می‌شود. حسن روحانی امروز در نخستین روز سفر اروپایی خود با لحنی تاکید کرد اگر اجازه صادرات به نفت ایران داده نشود، چه بسا منطقه هم صادراتی نخواهد داشت؛ به نظر می‌رسد اشاره رییس جمهور به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از گذرگاه‌های جدی در منطقه و فضای بین‌الملل است که البته با وجود بازتاب‌هایی در عرصه رسانه، اما فعلا با واکنش رسمی روبه‌رو نشده است.

به نظر می‌رسد تعویق در زمان اعلام بسته اروپایی بی‌ارتباط با حضور روحانی در اتریش و سوییس نباشد و البته شنیده‌هایی در این خصوص به گوش رسیده است. خبرها حاکی از آن است که وزیران امورخارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین با وزیر امورخارجه ایران دیدار خواهند کرد. در این دیدار که روز جمعه ۱۵ تیر (ششم ژوئیه) در وین برگزار خواهد شد، فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.

به گفته برخی منابع دیپلماتیک پنج قدرت جهانی که همچنان به حفظ توافق هسته‌ای متعهد هستند، قرار است در مورد یک بسته اقتصادی پیشنهادی با ایران گفت‌وگو کنند. ایران می‌گوید اگر اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه نتواند خسارت اقتصادی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را جبران کنند، ممکن است از این توافق خارج شود.

در همین حال پایگاه هفته نامه مثلث مدعی شد در بسته برجامی پیشنهادی اروپا به ایران، اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می‌شود. برخی خبرها خاکی از آن است اروپا پذیرفته است میزان ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

 همسو با شنیده‌ها در خصوص توافق برجامی ایران و اروپا اتفاقات مشکوکی در چند روز گذشته به وقوع پیوست. با دستگیری زوجی جوان که به قصد انفجار به گردهمایی منافقین در پاریس صورت گرفته بود، به ادعای پلیس یک دیپلمات ایرانی در وین در ارتباط با این موضوع بازداشت شده است که در 24 ساعت گذشته البته دولت اتریش از ایران خواسته برای محاکمه و بازداشت، سلب مصونیت قضایی این دیپلمات به اجرا گذاشته شود. در همین حال محمد جواد ظریف در توییتی دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان را یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط خواند. او آمادگی ایران برای شفاف‌سازی در این زمینه را اعلام کرد.

اخبار منتشره در خصوص تحولات مربوط به خاورمیانه با محور ایران این روزها با دقت بیش‌تری توسط صاحب‌نظران دنبال می‌شود.در ادامه همین تحولات شبکه خبری سی ان ان در گزارشی مدعی شد دولت ترامپ در جهت استفاده از هر ابزاری برای تحت فشار قرار دادن تهران، در حال بررسی شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی است که البته ناظران معتقدند این موضوع تنها در مقام فشار مطرح می‌شود و در عمل شاید غیرممکن باشد.

برایان هوک؛ مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر در یک نشست خبری برای گفت‌وگو درباره تلاش‌های دیپلماتیک در برخورد با ایران، ادعا کرده بود: راهبرد جدید در قبال ایران نه برای تغییر رژیم، بلکه برای تغییر رفتار ایران است. زمان اجرای نخستین تحریم‌ها علیه ایران 13 مرداده اعلام شده است. البته برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از مذاکرات پنهانی ایران با آمریکا دارد.

برخی اخبار هم البته پیام‌های جدیدی را به همراه داشته؛ براساس اطلاعات موجود بندر صحار در کشور عمان بعد از دخالت سفیر آمریکا، ثبت شرکت توسط ایرانی‌ها متوقف شده است. البته در مذاکراتی که اخیرا صورت گرفته، مقام‌های عمانی می‌گویند قانون ثبت شرکت برای اتباع ایرانی در حال بروزآوری بوده و دستورالعمل مربوطه در چند هفته آینده ابلاغ می‌شود. به نظر می‌رسد محدودیت جدید اعمال شده در بندر صحار برای ایرانی‌ها و تاخیر در رفع آن که بخشی از اهداف سفر ظریف به عمان در همان راستا عنوان شده، به خاطر تعطیلات تابستانی عمان و نگرانی ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ شرکت‌ها و سازمان‌های عمانی بوده است.  

در همین حال رسانه‌های ژاپن روز سه‌شنبه نیز گزارش دادند شینزو آبه؛ نخست‌وزیر ژاپن با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران، برنامه سفر خود به تهران در ماه جاری را لغو کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما می‌گوید اصلا برنامه‌ای برای سفر آقای آبه به تهران وجود نداشت که بخواهد لغو شود. این در حالی است که​​ امارات اقدام‌های اجرایی علیه ۹ شخص و نهاد ایرانی قرار گرفته در فهرست تروریسم را اعلام کرد.

در این میان اما تحولات مربوط به بازار نفت نیز همزمان با فشارهای ایالات متحده پیگیری می‌شود. در خبر جدید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان رسما دستور افزایش ظرفیت تولید نفت را به میزان درخواستی 2 میلیون بشکه در روز را صادر کرد. پیش‌تر روسیه نیز با افزایش روزانه 500 هزار بشکه نفت خام موافقت کرده بود. حال شرکت ملی نفت ابوظبی (آدنوک) سه‌شنبه در اقدامی همسو با خواست آمریکا اعلام کرد: در صورت بروز هر گونه کمبود احتمالی عرضه در بازارهای نفتی، توان افزایش روزانه صدها هزار بشکه نفت را داریم.

این در حالی است که با نزدیک شدن به تحریم‌های نفتی، کره جنوبی از جایگزینی احتمالی نفت یک شرکت آمریکایی با نفت ایران خبر داده است. منابع آگاه نزدیک به کره جنوبی گفته‌اند: واردات این کشور آسیایی از ایران به کمترین حد خود در سه سال گذشته در ماه سپتامبر خواهد رسید.

مسئولان هندی به عنوان یکی از مشتریان نفت ایران پیش‌تر از مذاکره با مقام‌های عراقی و عربستانی برای جایگزینی نفت ایران خبر داد. پیامدهای تحریم‌های نفتی ایران البته تنها به بازار بین‌المللی نفت بر نمی‌گردد بلکه تاثیرات معناداری روی قیمت بنزین نیز می‌گذارد. رویترز در این باره در گزارشی تاکید کرده کاخ سفید یا باید صادرات نفت ایران را به صفر برساند، و یا اینکه قیمت بنزین را در آمریکا متعادل کند و الته انجام هر دو کار به صورت همزمان امکان پذیر نخواهد بود.

در کنار مولفه‌های بیرونی موثر بر بازار سرمایه علاوه بر بحث برجام و دامنه تحریم‌های نفتی ایران مساله حضور ایران در FATF همچنان مورد اختلاف است؛ دولتی‌ها معتقدند با توجه به فرصت زمانی داده شده توسط کارگروه ویژه مالی، بهتر است ایران هر چه سریع‌تر حضور در این نهاد را به رسمیت بپذیرد. در همین حال سازمان بین المللی ضد پولشویی تصمیم گرفت کره شمالی را به دلیل آنچه «فعالیت‌های مالی غیرقانونی و غیرشفاف» دانسته است در فهرست سیاه خود نگهدارد.

در کنار مولفه‌های بیرونی که فعلا ناظران را به انتظار واداشته موضوع نوسان ارزی و به رسمیت شناختن بازار ثانویه ارزی موضوع دیگری است که بازار به دقت آن را رصد می‌کند. البته وزیر اقتصاد بعد از جلسه با مجلسی‌ها زمان تشکیل بازار ثانویه ارز را در 48 ساعت آینده اعلام کرد اما همچنان نسبت به موفقیت این طرح تردید وجود دارد. همسو با بحث ارز ثانویه بانک مرکزی نیز از تعیین تکلیف ارز دیچیتال تا پایان شهریورماه خبر داد.

ب) صنایع: در بخش صنایع امروز رسما ستاد تنظیم بازار با افزایش 9 درصدی قیمت تایر موافقت کرد. پیش‌تر «دنیای بورس» در این باره افزایش قیمت تایر را به نقل از منابع آگاه و مطلع اعلام کرده بود. در حال حاضر رئیس جمهور، شورایی را تشکیل داده تا مسئولیت هماهنگ کردن تنظیم بازار را برعهده داشته باشند که ریاست آن بر عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

امروز مجلس به مثابه روز گذشته خود با جلسه غیرعلنی بررسی وضعیت اقتصادی با حضور نوبخت و شریعتمداری دنبال شد. این در حالی است که روز قبل از آن در خصوص بازار ارز با کرباسیان و نوبخت جلسه‌ای تشکیل شده بود. البته اخباری از مجلس به گوش می‌رسد که تعداد امضاهای درخواست استيضاح وزير اقتصاد در مجلس به ۹۰ نفر رسيد.

در همین حال امروز پس از چند روز از فهرست دریافت‌کنندگان دلار 4200 تومانی که بدون نام خودرویی‌ها منتشر شده بود، لیست مربوط به خودرویی‌ها نیز اعلام شد. این در حالی است که پیش‌تر با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت هیات ویژه بازرسی برای رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودرو وارداتی و همچنین نحوه فروش خودروهای داخلی تعیین شد. در بازار امروز نامه‌ای علیه سهام خودرویی‌ها مبنی بر عدم سرمایه‌گذاری در بخش خودرویی‌ها جعل شده بود که سازمان بورس آن را تکذیب و مسببان آن را مورد پیگیرد قانونی قرار داد.

همچنین خبرهای رسیده حکایت از این دارد سفر روحانی به سوییس و اتریش با دو تامین‌کننده مهم داروهای موردنیاز ایران در اروپا دنبال شد. در این سفر ۱۱۰ نفر از فعالان بخش خصوصی از جمله در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی روحانی را همراهی می‌کنند. امروز در حوزه دارویی همچنین رییس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به وزیر بهداشت پیشنهاد داد: پوشش بیمه‌ای ۲۴ قلم داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج کاهش یابد.

پ) شرکت‌ها: براساس گفته حسین عبده تبریزی مخالف اصلی بازخرید سهام «های وب» ایمان میری؛ مدیرعامل و سهامدار مجموعه است. به گفته عضو شورای عالی بورس همزمان با انتشار گزارش حسابرس های وب در کدال نماد شرکت بازگشایی می‌شود. پیش‌تر «دنیای بورس» در گزارشی از بروکراسی و مباحث مربوط به حسابداری به عنوان موانع بازگشایی نماد یاد کرده بود.

«خساپا» از استراتژی جدید خود مبنی بر فروش قطعه‌سازان زیرمجموعه خبر داد. البته گروه سایپا مقدمات این استراتژی را پایان سال گذشته اعلام کرده بود. «دی» از افزایش درآمدهای غیرمشاع خود همزمان با کاهش نرخ سود بانک‌ها و حرکت به سمت منابع ارزان قیمت خبر داد. «هرمز» نیز اعلام کرد: افزایش تولید روزانه 1.5 تنی در دستور کار است. امروز البته «پکرمان» از مهار آتش‌سوزی یکی از کارخانه‌ها در استان کرمان خبر داد.

مجامع شرکت‌ها با تشریح گزارش مجمع 4 شرکت پیگیری شد؛ «کگل»؛ 65 تومان سود به ازای هر سهم، «شاراک»؛ 60 تومان سود به ازای هر سهم، «شپترو»؛ بدون تقسیم سود و «کگاز»؛ 15 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.