چشم‌انداز بازار طلا در روز دوشنبه

09:32 - 1400/01/18
در پی رشد ملموس ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در روز دوشنبه، قیمت طلا بار دیگر به محدوده منفی خزید. در این میان کماکان چشم انداز روشنی پیش روی طلا قرار ندارد اما احتمال تثبیت قیمت در سطوح کنونی در روز جاری چندان دور از ذهن نیست.
چشم‌انداز بازار طلا در روز دوشنبه

از صبح امروز با آغاز روند شناسایی سود بر روی جفت ارزهای اصلی، یورو و پوند زیر فشار شدیدی قرارگرفتند و در برابر دلار آمریکا تضعیف شدند. همچنین سایه بروز بحران سیاسی در آلمان نیز مزید بر علت شد تا وضعیت سخت‌تری را برای یورو رقم بزند. در ادامه انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی اسپانیا نیز فشار بر یورو را افزایش داد. بدین ترتیب شاخحص دلار با رشدی نزدیک به 0/4 درصد  به 94/8 واحد رسید. رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به کاهش ملموس تقاضا برای طلا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری منجر شد امری که قیمت این محصول را به محدوده منفی کشاند.

در ساعت های پیش‌رو گزارش‌های اقتصادی مهمی همچون شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان، اتحادیه اروپا و آمریکا منتشر خواهد شد. انتشار این گزارش‌ها مسلما به نوسان بیش از پیش ارزها در بازار جهانی منجر خواهد شد امری که معاملات طلا را متاثر خواهد کرد.

از منظر تکنیکال هم اکنون قیمت طلا نقدی در چهارچوب زمانی روزانه در سطوح پایین تراز میانگین 5 روزه (1252 دلار) تثبیت شده و فاصله نسبتا زیادی نیز با میانگین 13 روزه دارد. بدین ترتیب نمی‌توان امید چندانی به احیای بازار داشت. با این وجود حمایت مهم 1246 دلار پیش روی طلا قرار دارد که در صورت واکنش به این سطح قیمت می تواند بار دیگر به سطوح بالاتر از 1250 دلار بازگردد. هم اکنون شاخص قدرت نسبی (RSI) با رسیدن به 23 واحد، وارد منطقه فروش هیجانی شده و همین امر نیز احتمال واکنش به حمایت 1246 دلار را بالابرده است. در صورت تداوم روند نزولی باید منتظر حرکت قیمت به سوی حمایت 1241 دلار باشیم اما در صورت بازگشت، ابتدا مقاومت 1252 دلار (میانگین 5 روزه) پیش روی طلا قرار دارد و در ادامه نیز این محصول می تواند تا میانگین 13 روزه (1261 دلار) پیشروی کند.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1249/7 دلار، افت قیمتی 4/7 سنتی را تجربه می‌کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 4 دلار افت کرده و در سطح 1248/8 دلار قرار گرفته است.