دیده‌بان بورس شنبه (2 تیر)

08:29 - 1400/01/18
نخستین فصل سال 97 در شرایطی به پایان رسید که شاخص بورس توانست در مدت 6 روز بازدهی 13.5 درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب با یک پایان توفانی به استقبال تابستان می‌رویم و برخی معتقدند گرمای بورس در این فصل نیز ادامه‌دار خواهد بود. با این وجود، برخی نگرانی‌ها نسبت به عوامل غیراقتصادی وجود دارند که ممکن است بر صعود سهام اثر منفی بگذارد.
دیده‌بان بورس شنبه (2 تیر)

دنیای بورس

هیجان‌زدایی از موج نقدینگی؟ بی‌شک ورود نقدینگی تازه آن هم از جنس حقیقی مهم‌ترین محرک رشد بورس طی روزهای اخیر بوده است. بورس‌بازان با نگاهی به جهش قیمت‌ها در سایر بازارها نگران جا ماندن از روند صعودی سهام، سراسیمه به صف‌های خرید هجوم آوردند. اما در پایان معاملات چهارشنبه، نشانه‌هایی از احتیاط به چشم می‌خورد که ممکن است در معاملات امروز موجب غلبه عرضه بر تقاضا شود. البته عدم رشد دسته‌جمعی سهام می‌تواند علامت مثبتی برای پایداری رونق بورس باشد. زیرا سهامداران به تحلیل دقیق‌تر سهام می‌پردازند و این مساله مانع حبابی شدن قیمت‌ها در گروه‌های مختلف بورس می‌شود.

گرچه اصلاح قیمت‌ها پس از رشدهای پرشتاب امری ضروری است، اما باید روند بلندمدت بورس تهران و قدرت نقدینگی سرگردان را در نظر گرفت که می‌تواند این اصلاح قیمتی را بسیار محدود کند. در این زمینه مطالعه گزارش اهرم دلاری بورس تهران توصیه می‌شود.

استرس در بازار جهانی: فارغ از عوامل داخلی، بازار جهانی روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد. جایی که نه تنها برخی کارشناسان نسبت به آینده سهام جهانی هشدار می‌دهند، بلکه وقوع رکود اقتصادی را نیز متذکر شده‌اند. در این میان، جنگ تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. وضع تعرفه‌های دائمی دو کشور علیه کالاهای مختلف می‌تواند منجر به ضعف شدید تجارت جهانی و زمینه‌ساز رکود شود. در همین رابطه گزارش عواقب جنگ تجاری بر صنعت محصولات شیمیایی را بخوانید.

این نگرانی‌ها در کنار افزایش اخیر شاخص دلار موجب افت قیمت فلزات در بازار جهانی شد. هرچند در معاملات جمعه شب بخشی از ریزش قیمت‌ها جبران و تا حدودی فضا آرام‌تر شد، اما به طور کلی سطوح قیمتی مهمی در بازار فلزات پایه شکسته شد. در مهم‌ترین آنها از دست دادن کف 3000 دلاری در بازار روی بود که البته در پایان هفته به سطح 2935 دلار رسید. قیمت مس نیز که به کانال 6700 دلاری نزول کرده بود توانست در پایان هفته به سطح 6804 دلاری برگردد. آلومینیوم در سطح 2179 دلاری معامله شد و سرب به 2416 دلار رسید.  

پایان جنجال در اوپک؟ اما مهم‌ترین رویداد هفته گذشته بازار جهانی، نشست 174 اوپک بود. نشستی که به اعتقاد کارشناسان، سیاسی‌ترین دیدار اخیر بزرگان نفتی بود. کشورهای نفتی در دو جبهه ایران و عربستان اختلافاتی جدی در سیاست‌گذاری داشتند. سعودی‌ها به دنبال لابی با آمریکا برای خروج از برجام به دنبال افزایش تولید و جایگزین کردن نفت ایران بودند، در حالی که کشورمان به شدت تلاش داشت که از سهم بازار خود دفاع کند. با وجود اختلافات سنگین، در نهایت کشورهای اوپک توانستند به توافق برسند که رضایت طرفین را به همراه داشت. کارشناسان معتقدند ایران برنده دیپلماسی نفتی در نشست روز گذشته بود. حفظ سهم بازار کشورمان، افزایش تولیدات کمتر از درخواست‌های قبلی و پایدار ماندن توافق قبلی اوپک مهم‌ترین امتیازهایی بود که ایران در مذاکرات نفتی خود به دست آورد. جهش شب گذشته قیمت‌ها نیز در واکنش به نتیجه نشست، تاییدی بر موفقیت دیپلماسی ایران بود. به طوری که نفت برنت با افزایش 3.8 درصدی به 75.8 دلار بر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با جهشی بلندتر رشد 5.7 درصدی را تجربه کرد و در سطح 69.25 دلار بر بشکه ایستاد.  

 

رویدادهای داخلی به روایت «دنیای بورس»

تازه‎‌ترین رویدادها در عرصه کلان به ادامه تلاش‌ها برای برجام بر می‌گردد. در حالی که مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی و آسیایی بر سر حفظ برجام کماکان دنبال می‌شود که ایران تاکید کرده دوره انتظارها به سر آمده و اروپا باید زودتر به دنبال راهکار عملیاتی برای حفظ فروش نفت و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران باشد در غیر اینصورت ایران در هفته‌های آینده ممکن است برجام را ترک کند. البته در تازه‌ترین تلاش‌ها آلمانی‌ها در پشت پرده به دنبال راهکاری برای اتصال ماندن ایران در سوییفت هستند. ایران همگام با تلاش‌های اروپا، مطالبات 15 گانه خود از ایالات متحده را نیز پیش‌روی آمریکا قرار داد.

در تازه‌ترین اخبار نیز، ژاپن از شرط جدید خود برای خرید نفت ایران خبر داده و گفته در صورت عدم معافیت تحریم‌های آمریکا خرید نفت را متوقف می‌‌کند.  در کنار همین رویدادها البته در دو روز گذشته آنکلا مرکل؛ صدراعظم آلمان که در اردن به سر می‌برد مدعی تعیین تکلیف سیاست‌های ایران در منطقه شد. ایران همواره در این خصوص ادعاهای غرب را رد کرده است. این در حالی است که در وانفسای ادامه مذاکرات برجامی، خبرگزاری‌ها از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هفته‌های آینده مسکو خبر می‌دهند.

همسو با موضوع برجام، ایران بر سر مساله الحاق به FATF در موقعیت جدید تصمیم‌گیری قرار دارد؛ در حالی که دولت خواستار تعیین تکلیف لایحه آماده شده است که مجلس پس از دیدار با مقام رهبری تصمیم‌گیری در این باره را پس از مذاکرات برجام و تامین منافع و مصالح نظام موکل کرده است. البته ناظران در این باره معتقدند نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در این باره باید پیامدهای حقوقی مساله را نیز در نظر گیرند زیرا معتقدند در غیراینصورت شرایط سختی پیش‌روی نظام مالی ایران قرار خواهد گرفت.

در در داخل همچنین مهم‌ترین موضوع کلان اقتصادی به تقسیم‌بندی ارز واردات پس از تصمیم دولت برای کالاهای غیر ضرور بر می‌گردد.این موضوع اهمیت زیادی برای بازار سهام می‌تواند داشته باشد. از نگاه کلان مجددا این سیاست تاکید می‌کند چرا سرکوب نرخ ارز در میان‌مدت پایدار نیست و به تدریج دولت مجبور می‌شود سبد کالاهای وارداتی با دلار 4200 را محدودتر کند. این موضوع به این معناست که صادرکنندگان امکان فروش دلار با نرخ‌های بالاتر (معادل بازار غیررسمی) را پیدا می‌کنند. از دید صنعتی نیز ممنوعیت واردات برخی کالاها از جمله خودرو می‌تواند بر تقاضای خودروهای داخلی اثرگذار باشد. معامله جدید گوگرد در بورس کالا دیگر اخبار کلانی بود که بازار نسبت به آن توجه نشان داد.

در بخش صنایع نیز در تازه‌ترین رویدادها دولت از ابلاغ افزایش 15 درصدی قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی مصرفی مشترکان خبر داد. این در حالی است که در بحث قیمت‌ها سازمان حمایت بر لزوم ثبت قیمت کالاها بهره‌‎مند از ارز رسمی تاکید و هر گونه تغییر قیمت‌ها را منوط به نظر نهایی کارگروه تنظیم بازار موکول کرد. براساس گزارش‌های رسمی بسیاری از کالاها در صف مجوز افزایش قیمتی قرار دارند. برخی اخبار هم به نقل از مقام‌های دولتی حکایت از مجوز رسمی برای افزایش احتمالی قیمت‌ها در برخی اقلام همچون مواد لبنی در هفته‌های پیش‌رو دارد.

هسمو با بحث قیمت‌ها، کمبود برخی محصول‌ها در بازار نیز به واسطه نوسان‌های قیمت ارز و محدودیت‌های وارداتی به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین این اخبار مقام‌های سازمان غذا و دارو از کمبود داروی قلبی- عروقی وارفارین در بازار خبر می‌دهند.

البته در بخش بانکی نیز اخباری مبنی بر تعمیق و افزایش روابط بانکی ایران و سوریه و آغاز تاسیس بانک مشترک با نام «الامان» پس از دیدار مقام‌های ایرانی و سوری به گوش می‌رسد. این در حالی است که همزمان با این دیدارها گمرک از آمار سه ماهه صادرات غیر نفتی ایران و رسیدن به ارزش 11 میلیارد دلاری خبر داد.

در بخش شرکت‌ها «چکاپا» از عملکرد 6 ماهه فروش و صادرات خود دفاع کرد. با برگزاری مجمع «فخوز»؛ 75تومان به ازای هر سهم و «شاراک»؛ 60 تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد. «غویتا» پیش‌تر با برگزاری مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه 436 درصدی از طرح‌های آینده‌دار  خبر داد. همچنین روز چهارشنبه بورس تهران شرایط تمدید چندباره فروش سهام «آکنتور» را برای ششمین بار از سال گذشته تاکنون و سومین بار در سال 97 تعیین کرد.

مطالب خواندنی

سرنوشت قیمتی سهام «زاگرس»

آیا متانول ارزان می‌شود؟

رشد «وبصادر» بدون حمایت حقوقی