جنگ تجاری چین و آمریکا بالا گرفت

دلایل سقوط قیمت در بازارهای کالایی

08:01 - 1400/01/18
در روزهای پایانی هفته بازارهای کالایی از جمله فلزات، انرژی و طلا زیر فشار شدیدی قرار گرفتند و محصولات معاملاتی این بازارها افت قیمتی ملموس را تجربه کردند. رشد ارزش دلار آمریکا در کنار تاثیر تعمیق جنگ تجاری میان آمریکا و قدرت های اقتصادی و همچین انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین را می توان از دلایل اصلی تزلزل قیمت ها برشمرد.
دلایل سقوط قیمت در بازارهای کالایی

دنیای بورس- محمد نجفی

رشد ملموس شاخص دلار

ارزش دلار آمریکا این هفته در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان رشدی بیش از یک درصد را تجربه کرد و همین امر نیز سطح تقاضا در بازارهای کالایی را از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد و به افت قیمت این محصولات دامن زد. افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و خوش‌بینی نهاد مذکور به روند رشد اقتصادی این کشور در کنار تداوم رویکرد محافظه‌کارانه بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن در زمینه سیاست های پولی، مهمترین دلیل رشد ارزش دلار آمریکا در هفته اخیر به حساب می آیند. با وجود افت 0/1 درصدی شاخص دلار در روز جمعه، این نماگر با رسیدن به 94/78 واحد، رشد هفتگی به میزان 1/3 درصدی پشت سرگذاشت. پیش‌تر شاخص دلار تا مرز 95 واحد یعنی سقف 11 ماه اخیر پیشروی کرده بود. برای آگاهی از تاثیر تصمیمات فدرال رزرو و بانک های مرکزی اروپا و آمریکا بر بازار ارز به این مطلب مراجعه کنید.

تعمیق جنگ تجاری چین و آمریکا

در روزهای پایانی هفته اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک زبان به تهدید آمریکا گشودند و از عزم جدی خود برای مقابله با تعرفه‌های وارداتی دولت ترامپ سخن به میان آوردند. این امر بر بازارهای کالایی سایه افکند اما در روز جمعه با رویارویی مستقیم آمریکا و چین، اوضاع برای معامله گران بسیار پیچیده‌تر شد.

در پایان هفته دولت ترامپ لیستی از 800 کالای چینی را منتشر کرد که قرار است از ششم ماه جولای مشمول عوارض وارداتی به میزان 25 درصد شوند. این کالاها عمدتا دارای تکنولوژی ساخت چین بوده و ارزش واردات آن‌ها به آمریکا در حدود 50 میلیارد دلار است. کاخ سفید همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت اتخاذ اقدام تلافی جویانه از سوی چین، این کشور، طیف گسترده‌تری از کالاها تعرفه وارداتی وضع خواهد مرد

چینی ها در واکنش به این اقدام ساکت ننشستند و وزارت بازرگانی این کشور از عزم چین برای پاسخی مشابه با اقدام آمریکا خبر داد. در ادامه خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که این کشور بر روی واردات 659 قلم از کالاهای آمریکایی تعرفه وارداتی به میزان 25 درصد وضع خواهد کرد. از جمله این اقلام می توان به دانه سویا، غذای دریایی و خودرو اشاره کرد. ارزش تقریبی واردات کالاهای مذکور به چین نیز در حدود 50 میلیارد دلار است.

پس از این رویداد فعالان بازارهای کالایی با توجه به عواقب وخیم احتمالی تقابل تجاری دو اقتصاد بزرگ بر روند رشد اقتصاد جهانی، دست به کار فروش شدند امری که قیمت محصولات معاملاتی در بازار فلزات و انرژی را زیر فشار شدیدی قرار داد. در این میان با وجود انتظار برخی از تحلیلگران در زمینه افزایش تقاضا برای طلا از سوی سرمایه‌گذاران ریسک گریز در این شرایط، معامله‌گران این محصول بیشتر توجه خود را معطوف صعود شاخص دلار به سقف 11 ماهه کردند امری که قیمت طلا را به پایین ترین سطح در سال جاری میلادی رساند.

گزارش های ناامیدکننده از اقتصاد چین

این هفته انتشار گزارش‌های اقتصادی ناامیدکننده از سوی  چین، چشم انداز رشد اقتصادی این کشور را با ابهاماتی روبرو کرد امری که در کاهش تقاضا برای کالاهای خام صنعتی تاثیر شایانی داشت. میزان وام پرداختی در سیستم بانکی چین در ماه می نسبت به ماه پیش از آن روندی نزولی را تجربه کرد. همچنین نرخ رشد سرمایه‌گذاری در دارایی های ثابت و تولیدات صنعتی این کشور در ماه می به ترتیب به 6/1 و 6/8 درصد رسید که این ارقام ضعیف تر از انتظارات بود.

دلایل سقوط قیمت در بازارهای کالایی2