دلایل نوسان ملموس قیمت فلزات

07:23 - 1400/01/18
این هفته فلزات پایه در بازار لندن نوسان قیمت قابل ملاحظه ای را تجربه کردند و در این میان مس توانست با رشد قیتی شش درصدی به پیشتاز بازار تبدیل شود. افت ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان در کنار تغییر برخی از عوامل بنیادی بازار به ویژه در سمت عرضه  از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات در این هفته به حساب می‌آیند.
دلایل نوسان ملموس قیمت فلزات

پس از رشد شاخص دلار در چند هفته متوالی، این هفته نماگر مذکور زیر فشار شدیدی قرار گرفت و افتی 0/65 درصدی را تجربه کرد. افت ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات را در خارج از این کشور بالا برد و همین امر نیز در بسیاری از روزهای معاملاتی هفته به عامل حمایت کننده‌ای از قیمت فلزات تبدیل شد. نگرانی فعالان اقتصادی از عوارض جنگ تجاری دولت آمریکا با اقتصادهای بزرگ جهان و همچنین انتشار برخی گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد انگلیس و اظهار نظر برخی از مقامات بانک مرکزی اروپا در زمینه احتمال عقب نشینی این نهاد از برنامه خرید اوراق از جمله دلایل افت شاخص دلار در این هفته به شمار می روند.

در میان فلزات پایه، مس توانست بهترین عملکرد قیمتی را در هفته اخیر به ثبت برساند. علاوه بر تاثیر دلار، افزایش نگرانی در زمینه اخلال در سمت عرضه این محصول به رشد قیمت در روزهای اخیر دامن زد. بالا رفتن احتمال اعتصاب کارگری در معدن مس اسکوندیدا در کنار تداوم تعطیلی واحد ذوب شرت Vedanta در هند از جمله عواملی بود که در این هفته به نگرانی فعالان بازار فلزات دامن زد.

همچنین سرب و روی در بسیاری از روزهای این هفته معاملات پررونقی را پشت سرگذاشتند اما در نهایت قیمت سرب در روز جمعه افتی ملموس را پشت سرگذاشت به گونه‌ای که افزایش قیمت روزهای پیشین این محصول خنثی شد. با آغاز دور جدید بازرسی های زیست محیطی دولت چین از صنایع آلاینده این کشور، تعداد زیادی از معادن سرب و روی کوچک و متوسط در چین فعالیت خود را به حالت تعطیل درآورده و یا سطح تولیدخود را کاهش دادند که این امر در حمایت از قیمت ها تاثیر شایانی داشت. در این میان موجودی قابل فروش سرب در بازار لندن افزایشی 19 درصدی را در رو جمعه تجربه کرد و به تبع این موضع قیمت این محصول زیر فشار شدیدی قرار گرفت.  

از دیگر اخبار مربوط به بازار فلزات در این هفته می توان به افزایش واردات مس از سوی چین اشاره کرد. بر اساس گزارش گمرک چین، میزان واردان مس خام و محصولات مسی به این کشور در ماه می به 475 هزار تن رسیده که این بالاترین رقم واردات ماهانه از سپتامبر 2016 تاکنون به حساب می آید.

ای هفته مس در برهه از معاملات توانست از مرز 7340 دلار فراتر رود و اوج قیمت 4 سال و نیم اخیر خو را تجربه کند. همچنین سرب نیز در روز پنج شنبه تا قیمت 2555 دلار پیروی کرد اما نتوانست در این سطح تثبیت شود.

این هفته غیر از روی موجودی انبار دیگر محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن روندی نزولی را تجربه کرد.

دلایل نوسان ملموس قیمت فلزات 9

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

دلایل نوسان ملموس قیمت فلزات 8