15 تومان سود در مجمع سالانه لیزینگ ایرانیان

« وایران » افزایش سرمایه می‌دهد؟

07:23 - 1400/01/18
لیزینگ ایرانیان در سال جاری علاوه بر برنامه‌های فروش دارایی‌ها غیرمولد و تسریع در وصول مطالبات به دنبال اجرای دو سه برنامه ویژه دیگر است که قصد دارد آن را در سال جاری به جریان بندازد.
« وایران » افزایش سرمایه می‌دهد؟

مجمع سالانه لیزینگ ایرانیان با حضور 73 درصد سهامداران رسمیت پیدا کرد و البته در پایان دستور کار مجمع از 22.7 تومان سود ساخته شده به ازای هر سهم، 15 تومان سود میان سهامداران تقسیم شد.

همچنین بر مبنای دیگر دستور کار مجمع،  ایران‌خودرو، تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، توسعه صنعت و گسترش خدمات ایرانیان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و مشاوره حامی ایرانیان به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت 2 سال ابقا شدند.

گزارش هیات مدیره

امیرهوشنگ شیخ زین‌الدین؛ مدیرعامل لیزینگ ایرانیان در سخنانی کوتاه وضعیت حال و آینده «وایران» را تشریح کرد:

الف) بر مبنای گزارشی که لیزینگ ایرانیان پیش‌روی سهامداران قرار داد: سود شرکت در سه سال قبل افزایشی بود. سود پیش‌بینی شده هر سهم 20.4 تومان بود که در نهایت 20.7 تومان محقق شد. سود عملیاتی 60 درصد افزایش و هزینه‌های تامین منابع 5 درصد کاهش یافت. امسال پس از چند سال مجموعه توانست عمده درآمدهای شرکت را از عملیات شرکت به دست آورد.

به گفته مدیرعامل همچنین با تعامل با سازمان‌ها و اداراتی که از شرکت طلب داشتند توانستیم ساختار مالی را سر و سامان بدهیم. در زمینه وصول مطالبات هم بخشی با تلاش همکاران وصول شد.

ب) با تکمیل ذخایر لازم که تکلیف شده بود، مجموعه توانست وضعیت مالی شرکت را به جایگاه مطمئنی برساند. صورت سود و زیان مقایسه‌ای دوره 5 ساله نشان می‌دهد در سال‌های گذشته درآمدهایی شناسایی و سود آن تقسیم شده که بعضا هنوز وصول نشد!

پ) براساس گزارش مدیرعامل دارایی‌های غیرمولد می‌تواند برای شرکت‌های لیزینگ مشکل‌ساز شود که در لیزینگ ایرانیان مجوز فروش دارایی‌های غیرمولد اخذ و اجرای آن شروع شد.

ت) به گفته مدیرعامل اصلاح ساختار مالی در دستور کار شرکت است و  «وایران» قصد دارد چند ماه آینده افزایش سرمایه شرکت را به جریان بیندازد.  

ث) اصلاح و توسعه ساختار فروش و نیز اصلاح ساختار وصول مطالبات در دستور کار شرکت قرار دارد. به گفته مدیرعامل به‌روزرسانی نرم‌افزار و فرآیندهای شرکت که پیش از این شروع شده، ظرف چند ماه آینده تکمیل و شرکت را قادر به انجام فعالیت‌های بزرگ‌تری خواهد کرد. همچنین نرم‌افزار ارتباط با مشتریان (CRM) شرکت راه‌اندازی شد.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «وایران» مشروط و با 3 یند شرط اعلام شد:

الف) بند 4 (بند شرط) مبلغ 7.8 میلیارد تومان در راستای تکمیل ذخایر تکلیف شده به عنوان هزینه‌های سال مورد گزارش ثبت شده که طبقه‌بندی موارد مربوط به سال جاری و سنواتی برای آن انجام نشده است. به گفته مدیر مالی به دلایل مالیاتی و در راستای صرفه و صلاح شرکت تفکیک مورد نظر حسابرس صورت نگرفت.

 ب) بند 5 (بند شرط) تا پایان شهریور 94 مبلغ 73.8 میلیارد تومان به عنوان جرایم تاخیر در اقساط در درآمد شرکت شناسایی شد که تاکنون 40 میلیارد تومان وصول شد.

مدیر مالی به این نکته اشاره کرد که از شهریور 1394 بانک مرکزی احتساب جرایم به عنوان درآمد را تا پیش از وصول آن، ممنوع کرد و رقم مزبور مربوط به قبل از آن تاریخ است. از سوی دیگر وصول مطالبات نیاز به همکاری هیات‌های حل اختلاف داشت که مدتی همکاری با شرکت‌های لیزینگ انجام نمی‌شد. اخیرا واحدی به صورت اختصاصی برای درخواست‌های شرکت لیزینگ در نظر گرفته شده که امیدواریم جریان وصول مطالبات مجددا فعال شود.

پ) بند 8 (تاکید برمطلب خاص) 25 میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت، پس از کسر ذخیره 3 میلیارد تومانی ملک ظفر به عنوان دارایی‌های نگهداشته شده برای فروش در حساب‌ها ثبت شد.

هیات ریسه در این خصوص می‌گوید: این مبلغ شامل 6 واحد تملیکی است که امیدواریم تا پایان دوره 6 ماهه سال مالی به فروش رسیده و در زمینه فعالیت شرکت خرج شود. ملک تملیک شده ظفر، بدهی عوارض شهرداری و هزینه‌های تغییر کاربری داشت که خودمان پرداخت کردیم و سبب بالا رفتن بهای تمام شده آن بیشتر از مبلغ قابل فروش شد. یعنی در حالی که بهای تمام شده 21 میلیارد تومان شد، براساس گزارش کارشناسی فروردین امسال، 18 میلیارد تومان ارزش فروش داشت که بنابراین 3 میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش گرفته شد.

پرسش و پاسخ

هیات رییسه سه پرسش مربوط به سهامداران را پاسخ دادند:

الف) ملک ظفر: هیات رییسه درباره ملک ظفر عنوان کرد: یکی از مشتریان ملک ظفر را به صورت اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) دریافت کرده و فقط بخشی از اقساط را داده بود.

پس از 8 سال کار حقوقی در سال 1393 توانستیم ملک را تصرف کنیم و همه هزینه‌های انجام شده به بهای تمام شده آن اضافه شد تا ملک آماده فروش شود. دادگاه بابت بدهی مستاجر، فقط اجازه تملیک ملک را به ما داد و بنابراین نتوانستیم بابت هزینه‌های انجام شده مبلغی را وصول کنیم. به همین جهت ذخیره 3 میلیارد تومانی اخذ شد.

ب)‌ سرانجام منابع بانکی: مدیرعامل همچنین در خصوص موضوع دریافت 50 میلیارد تومان منابع بانکی که در گزارش تفسیری مدیریت آمده است، گفت: مصوبه مربوط به سال 1396 است که بخشی از آن دریافت شد و بقیه در سال 1397 اختصاص داده خواهد شد. از این منابع به عنوان آورده شرکت در قرارداد دریافت خودرو از ایران خودرو برای لیزینگ استفاده می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل دو سال پیش بندی در گزارش حسابرس بود مبنی بر اینکه سود شرکت از فروش املاک به شرکت‌های گروه تامین می‌شود و نه لیزینگ که این موضوع رفع شد. اینکه ایران‌خودرو بدون هزینه به ما منابع بدهد چندان قابل قبول نیست اما در حال تنظیم برنامه درازمدتی برای همکاری با ایران خودرو هستیم که امیدواریم منجر به توسعه شرکت شود. سهامداری تعداد ماشین‌های قرارداد با ایران‌خودرو را پرسید که مدیرعامل گفت: پس از قطعی شدن برای همه سهامداران در کدال افشا خواهد شد.

پ) دلیل عدم تغییر سود: یکی از سهامدران ادعا می‌کند: شرکت وقتی عملیات لیزینگ انجام می‌دهد 20 تومان سود می‌سازد و وقتی هم لیزینگ انجام نمی‌دهد همان 20 تومان را می‌سازد، چرا؟ مدیر مالی در توضیح این مطلب می‌گوید: 10 میلیارد تومان بابت تسویه پرونده‌های مالیاتی سال‌های قبل هزینه شده، 7.8 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و 3 میلیارد تومان هم بابت ملک‌ظفر ذخیره گرفته‌ایم که مجموعا معادل 20 تومان سود به ازای هر سهم است. به عبارتی اگر این هزینه‌ها انجام نمی‌شد به جای 20 تومان 40 تومان سود به ازای هر سهم داشتیم.

«وایران» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 22.7 تومان، سال گذشته؛ 19.3 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 15 تومان، سال گذشته؛ 16 تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 18.5 تومان

حاشیه‌های مجمع

- در هنگام تقسیم سود نماینده بورس به سال‌های قبل اشاره کرد که بیشتر از سود انباشته تقسیم شده و مصداق تقسیم منافع موهوم بود. نهایتا رییس جلسه گفت:  با توجه به عملیات آتی و قراردادهایی که در آینده منعقد می‌شود مشکلی برای تقسیم 15 تومان سود وجود ندارد.

- در حاشیه مجمع گفته شد که قرارداد با ایران خودرو تا تیرماه سال جاری نهایی شده و جزییات آن از طریق کدال اطلاع رسانی می‌شود.

- یکی از سهامداران در حاشیه جلسه گفت: امروز مدیرعامل در گزارش خود کمتر از عملیات شرکت گفت و شعر هم زیاد خواند! یکی از مدیران شرکت در تایید این موضوع گفت قرار است در جلسه امروز بعدازظهر هیات مدیره، مشاور مدیرعامل به عنوان مدیرعامل جدید منصوب شود.

- تاریخ تاسیس: لیزینگ ایرانیان در سال 1381 تاسیس و در سال 1392 در فرابورس مورد معامله قرار گرفت.