دیدگاه چین در خصوص همکاری با ایران

07:19 - 1400/01/18
چین به مخالفت با سازوکار تحریم‌های یکجانبه ادامه می‌دهد و البته همسو با آن روابط تجاری و اقتصادی را با ایران حفظ می‌کند.

به گزارش «اسپوتنیک»، هوآ چونیینگ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد شدید از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرد: چین به مخالفت تمام قد با سازوکار تحریمهای یکجانبه ادامه داده و روابط تجاری و اقتصادی را با ایران بر اساس معاهدات بین المللی حفظ خواهد کرد.

از دیدگاه دو کشور، چین و ایران به طور تزلزل ناپذیری روابط عادی تجاری و اقتصادی را حفظ خواهند کرد. چین به همکاری با ایران در حالی که به تعهدات بین المللی پایبند است، ادامه خواهد داد. مقام‌های چینی اعتقاد دارند: توسل به تحریم‌های یکجانبه تنها براساس قوانین داخلی، یک کشور را محکوم کرده است.

18 اردیبهشت ماه بود که آمریکا اعلام کرد از توافق هسته‌ای برجام خارج شده و تحریم‌های جدید یک‌جانبه ای را علیه تهران اعمال خواهد کرد.این تصمیم جنجالی دونالد ترامپ باعث واکنش‌های گسترده جهانی علیه سیاست‌های واشنگتن و عدم پایبندی آن به توافق‌های چندجانبه بین المللی شد. پس از آن، ایران و کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای اقدام به برگزاری مذاکره‌هایی برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی این توافق کرده‌اند.