6 بانک با وجود خطر تحریم در ایران می‌مانند

تصمیم آلمانی‌ها برای مبادله مالی با ایران

06:28 - 1400/01/18
با تداوم مذاکرات اروپا بر سر حفظ برجام که در قالب سازوکارهای مالی فعلا در حال بررسی است، حال در نخستین گام شش بانک از مجموعه فولکس بانک‌های آلمان با وجود خطر تحریم‌ عنوان کرده‌اند: تامین اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه می‌دهند.

در حالی که شرکت‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام به دلیل آنچه که جلوگیری از تحلیل‌های ثانویه خوانده می‌شود چندان تمایلی به ادامه حضور خود در ایران ندارند که با تداوم فشارهای ایالات متحده و سپری شدن تداوم مذاکرات ایران با کشورهای 1+4 تصمیم شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران هر روز با احتیاط بیش‌تری دنبال می‌شود.

در این میان اما پیش‌تر شرکت‌ها در قبال ایران دو سناریو را در پیش گرفتند: الف) یا اینکه کلا فعالیت‌های جدید همچون بریتیش پترولیوم را متوقف کردند ب) یا در حالت آماده‌باش منتظر تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص حفظ برجام هستند که البته در نهایت هر دو طیف منافع سهامداران را اولویت خود قلمداد می‌کنند.

براساس گزارشی که خبرگزاری «صداوسیما» از منابع خبری آلمانی در برلین دست پیدا کرده: اگرچه شرکت‌های آلمانی نیز همانند دیگر شرکت‌های اروپایی به دنبال حفظ منافع سهامدارانشان هستند اما شش بانک از مجموعه فولکس بانک‌های آلمان می‌خواهند با وجود خطر تحریم، تامین اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه دهند.

بر این مبنا پاتریشیا ملفی؛ مدیر مرکز بین‌المللی صلاحیت این مجموعه مالی از تصمیم برای ادامه تراکنش‌ مالی با فولکس بانک‌های وورتمبرگ، فورتسهایم، هایلبرون، کنستانس، شوارتزوالد- دونا نکار، در چارچوب تامین اعتبار و واریزهای شرکت‌های صادرکننده به ایران خبر داد.

پیش‌تر روزنامه اقتصادی «هندلزبلات» نیز از تصمیم این مرکز برای ادامه همکاری با شرکت‌های صادرکننده به ایران گزارش داده بود. مرکز بین‌المللی صلاحیت می‌گوید: تراکنش‌های این بانک‌ها برای کشورهای دشوار تنظیم شده‌اند. این مرکز، نهادی است که صلاحیت بانک‌ها در تراکنش‌های مالی و اعتباری را بررسی و تایید می‌کند.

تصمیم نهاد مزبور در راستای همان بسته پیشنهادی مالی اتحادیه اروپاست که براساس گفته منابع آگاه ممکن است در صورت حصول توافق و اجماع نظر، برخی شرکت‌ها را هم به بازبینی مجدد در تصمیم خود در خصوص سرمایه‌گذاری جدید در ایران سوق دهد.

در «دنیای بورس» پیش‌تر خواندید: اروپایی‌ها در ایران می‌مانند؟