روند صعودی قیمت نفت مختل شد

05:38 - 1400/01/18
پس از رشد بیش از سه درصدی قیمت نفت در دو جلسه معاملاتی اخیر، این محصول در روز جمعه به تبع کاهش نگرانی‌ها در سمت عرضه به محدوده منفی خزید.
 روند صعودی قیمت نفت مختل شد

پس از  اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در زمینه خروج یک‌جانبه این کشور از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال مجدد تحریم های خزانه داری بر علیه این کشور، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بیش از سه درصد افزایش یافت و در جلسه پیشین توانست تا 78 دلار نیز پیشروی کند. بانک مشهور Jefferies در گزارشی اعلام کرد که با بازگشت تحریم های خزانه داری آمریکا، پیش بینی می‌شود تا اکتبر امسال صادرات نفت ایران به میزان 500 هزار بشکه درر روز کاهش یابد و در نهایت نیز در نیمه ابتدایی سال 2019 سطح صادرات این کشور یک میلیون بشکه در روز پایین بیاید.

با این وجود فعالان بازار انرژی بر این عقیده اند که کاهش صادرات نفت ایران می تواند همانند سال 2012 از سوی برخی از اعضای اوپک جبران شود و در این میان افزایش تولید نفت آمریکا نیز بخشی از کاهش عرضه از سوی ایران را پوشش خواهد داد. همین  امر نیز روند صعودی قیمت نفت را در روز جمعه مختل کرده است.همچنین آغاز روند شناسایی سود در معاملات آتی پس از افزایش ملموس قیمت در روزهای اخیر نیز عامل دیگری در تضعیف قیمت نفت خام به حساب می آید.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جاری هر بشکه نفت خام برنت در قرارداد ماه جولای با افتی 0/3 درصدی به 77/23 دلار رسیده و نفت وست تگزاس نیز در قرارداد ماه ژوئن 0/2 درصد ارزان شده و در سطح 71/22 دلار معامله می شود.