التهاب در بازار روغن نباتی

05:05 - 1400/01/18
پس از برگزاری جلسه بدون نتیجه ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین قیمت روغن نباتی، حال گزارش‌های نماینده تولیدکنندگان حکایت از التهاب در بازار روغن نباتی دارد.

کمبود برخی روغن‌های مصرفی در صنوف و صنایع باعث افزایش شدید قیمت و ایجاد التهاب در بازار روغن نباتی شد. بنابراین گزارش برخی اوزان و انواع روغن نباتی به‌دلیل کاهش تولید توسط کارخانه‌ها با کمبود مواجه است و برخی اقلام نیز توسط واسطه‌ها و دلالان بالاتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد؛ به‌طوری‌که قیمت روغن حلب ۱۶ کیلوگرمی به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا با افزایشی چشمگیر از ۷۰ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان رسید.

فعالان بازار معتقدند موجودی بازار کفاف نیاز مصرف کنندگان به ویژه صنوف را در آستانه ماه رمضان نمی‌دهد و مصرف کنندگان روغن نباتی باید روغن مورد نیاز را از بازار سیاه و توسط دلالان و با قیمت‌های نجومی تهیه کنند.

علی فاضلی؛ بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در خصوص دلایل بروز التهاب در بازار روغن نباتی می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌ها و مکاتبات متعدد با مسوولان در رابطه با وضعیت تولید و توزیع روغن نباتی، متاسفانه به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع برای تعیین قیمت روغن نباتی، تولید برخی اقلام روغن نباتی توجیه اقتصادی ندارد.

ناظران نیز در این رابطه تاکید دارند: صنعت روغن نباتی به‌دلیل همراهی با سیاست‌های دولت، در سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشت، در صورتی که عوامل موثر بر قیمت تمام شده روغن نباتی افزایش داشت، اما به نظر ادامه این روند در سال‌جاری ممکن نباشد.

فعالان اگر چه معتقدند مشکلات صنعت روغن نباتی بارها به‌صورت مکتوب به مقام‌های مسوول اعلام شده، اما می‌گویند ستاد تنظیم بازار هیچ‌گونه همراهی با صنعت روغن نباتی نداشته است. از زبان فاضلی شنیده‌های غیررسمی حکایت از این دارد دبیر ستاد تنظیم بازار به دلایل نامعلوم موضوع روغن نباتی را از دستور جلسات ستاد تنظیم بازار خارج کرده است.

همچنان که پیش‌تر «دنیای بورس» در گزارشی اطلاع‌رسانی کرده بود، پس از هشت ماه پیگیری‌های مداوم، موضوع قیمت روغن نباتی در جلسه هفته گذشته و بدون حضور نمایندگان انجمن صنفی صنایع روغن نباتی و تولیدکنندگان روغن نباتی مطرح شد و بدون دستاورد خاصی به پایان رسید. این در حالی است که انجمن صنفی صنایع روغن نباتی متشکل از تولیدکنندگان روغن نباتی تنها نماینده قانونی و مقبول تولیدکنندگان روغن نباتی است.

گزارش‌های انجمن روغن نباتی حکایت از این دارد در ماه‌های اخیر برخی کارخانه‌های روغن نباتی تعطیل شده و برخی دیگر نیز نیروهای انسانی را کاهش داده‌اند.