موج واکنش‌ها به جنگ تعرفه‌ای ترامپ

02:12 - 1400/01/18
اعلام خبر وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده از سوی رئیس جمهور این کشور در روزهای اخیر موج شدیدی از انتقادها را از سوی کشورهای مختلف در پی داشته است. در مطلب پیش رو به موضع گیری شرکای تجاری ایالات متحده در زمینه تصمیم اخیر این کشور می پردازیم.
موج واکنش‌ها به جنگ تعرفه‌ای ترامپ

رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین دور از سیاست‌های حمایت گرایانه اقتصادی دولت خود روز پنج شنبه از نهایی شدن وضع تعرفه 10 درصدی بر واردات آلومینیوم به این کشور خبر داد و همچنین اعلام کرد که تعرفه‌ای برابر با 25 درصد بر واردات فولاد در نظر گرفته شده است. این تصمیم موجوی از انتقادها را از سوی کشورها و نهادهای مختلف در روزهای اخیر در پی داشته است.

رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به تصمیم دولت ترامپ اعلام کرد که اروپا در قبال این تعرفه‌های غیر منصفانه که هزاران فرصت شغلی را در سطح اتحادیه به خبر می‌اندازد ساکت نخواهد نشست. ژان کلود یانکر در این زمینه افزود که به سرعت و به صورت قاطع به این اقدام پاسخ می‌دهیم. انجمن فولاد اروپا نیز ضمن انتقاد از اقدام اخیر ایالات متحده از موضع‌گیری کمیسیون اروپا استقبال کرد. همچنین وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به احتمال از بین رفتن فرصت‌های شغلی در سطح اتحادیه اروپا به تبع تصمیم جدید دولت ترامپ، از لزوم پاسخ قاطع اروپا به این اقدام سخن به میان آورد.

در این میان روز گذشته ترامپ در پیامی توئیتری اروپا را تهدید کرد که در صورت مقابله به مثل با تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده، این کشور به سوی وضع تعرفه بر واردات خودرو از اروپا حرکت خواهد کرد.

دولت برتانیا در بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را نسبت به موضوع اخیر ابراز کرد و از کشورهای مختلف خواست که به جای وضع تعرفه‌های تجاری، با همکاری مشترک به حل مساله ظرفیت مازاد صنایع حرکت کنند.

وزیر خارجه کانادا نیز ساکت ننشست و ایالات متحده را تهدید به اقدام متقابل کرد. کریستیا فریلند در این زمینه اظهار کرد که در صورت قرارگیری محصولات فولادی و آلومینیومی کانادا در طرح تعرفه‌های وارداتی ایالات متحده، این کشور به سوی وضع تعرفه بر روی واردات کالاهای آمریکایی حرکت خواهد کرد.

در این میان وزیر تجارت استرالیا اقدام حمایت گرایانه دولت ترامپ را ناامیدکننده خواند و اظهار کرد که تنها تاثیر وضع تعرفه‌های وارداتی، لطمه به تجارت جهانی خواهد بود.

همچنین مقامات کره جنوبی از تصمیم خود برای ادامه مذاکره با دولت ایالات متحده در زمینه موضوع وضع تعرفه بر واردات فولاد به منظور به حداقل رساندن زیان‌های ناشی از اعمال چنین سیاستی خبر دادند.

چینی‌ها پیش‌تر و در زمان ارائه پیش نویس طرح وضع تعرفه از سوی وزارت تجارت ایالات متحده در ماه گذشته مخالفت شدید خود را با این موضع اعلام کرده بودند.

در مکزیک اتحادیه فولاد این کشور  از دولت خواست تا در مقابل این اقدام تعرفه هایی را بر روی واردات کالاهای آمریکایی وضع کند.همچنین انستیتوی فولاد برزیل نیز این اقدام را ناقض تجارت منصفانه دانست.

ذکر این نکته ضروری است که براساس گزاش ماه دسامبر وزارت تجارت ایالات متحده، در سال 2017 میلادی  16 درصد از واردات فولاد این کشور از کانادا صورت گرفته و سهم برزیل و  کره جنوبی از این بازار نیز به ترتیب برابر با 13 و 10 درصد بوده است. مکزیک و روسیه نیز در مقام‌های بعدی قرار گرفته اند. در این میان چین رتبه یازدهم را در اختیار داشته است. همچنین کانادا، چین، روسیه، امارات متحده عربی و بحرین بزرگترین صادرکنندگان آلومینیوم به ایالات متحده در سال گذشته میلادی بوده‌اند.