معاملات هفتگی نفت خام در یک نگاه

00:38 - 1400/01/18

به دنبال رشد قیمت نفت خام در روز جمعه در آستانه برگزاری نشست سران اوپک با کشورهای تولیدکننده غیر عضو این سازمان در وین، بخش اعظمی از افت قیمت این محصول در جلسات معاملاتی روزهای گذشته جبران شد.

نشست سران اوپک با کشورهای غیر عضو قرار است روز جاری در وین برگزار شود تا پیرامون وضعیت کاهش تولید این کشورها تصمیم‌گیری شود. خوش بینی فعالان بازار نسبت به نتایج این نشست در پایان هفته موجب افزایش قیمت نفت خام گردید. در طول هفته معاملات این محصول انتشار اخباری مبنی بر افزایش تولید از سوی روسیه و اوپک در ماه گذشته میلادی فضای بازار را تحت تاثیر منفی خود قرار داده بود و قیمت‌ها سیری نزولی را در پیش گرفته بودند. افزایش سطح تولید اوپک و روسیه فعالان بازار انرژی را نسبت به میزان تاثیرگذاری تصمیم اخیر اوپک برای کاهش سطح تولید نگران ساخته بود و همین امر نیز منجر به معاملاتی رو به افول در بازار نفت خام شده بود.

در معاملات روز جمعه هر بشکه نفت خام برنت با رشدی 0/8 درصدی به 54/33 دلار رسید. ان محصول در طول هفته 0/2 درصد ارزان شده است.

همچنین نفت خام وست تگزاس نیز در این معاملات 1/3 درصد گران شد و با رسیدن به سطح 51/5 دلار، کاهش قیمت هفتگی خود را به 0/34 درصد محدود ساخت.