با وجود تزلزل بازار در روز جمعه رقم خورد

رشد قیمت بسیاری از فلزات در هفته اخیر

23:52 - 1400/01/17
بیشتر فلزات پایه معاملات روز جمعه بازار فلزات لندن را در محدوده منفی قیمت به پایان بردند اما به غیر از مس، دیگر محصولات این بازار توانستند افزایش هفتگی قیمت را به ثبت برسانند. این هفته نیز نوسانات شاخص دلار بر معاملات فلزات تاثیر زیادی داشت. همچنین انتشار آمارهای مهمی از اقتصاد چین از جمله تولید ناخالص داخلی این کشور در کنار اعلام اخباری از سمت عرضه و تقاضای فلزات از دیگر عوامل اثرگذار بر بازار این محصولات بود.
رشد قیمت بسیاری از فلزات در هفته اخیر

این هفته شاخص دلار ایالات متحده بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت و با رسیدن به 90/57 واحد، نسبت به پایان هفته گذشته افتی 0/43 درصدی را به ثبت رساند. رشد ملموس ارزش ین در برابر دلار به تبع پیش بینی رئیس بانک مرکزی ژاپن از رشد پایدار اقتصاد این کشور در کنار انتشار برخی گزارش های امیدوارکننده از سطح اتحادیه اروپا و ژاپن در تزلزل دلار نقش شایانی داشت. تحولات مربوط به تعطیلی دولت آمذریکا نیز در این روند تاثیرگذار بود.

در عین حال روز پنچ شنبه گزارش های مهمی از اقتصاد  چین منتشر شد. اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل پایانی سال 2017 رشدی 6/8 درصد را نسبت به مدت مشابه سال 2016 تجربه کرده است. بر طبق اعلام این نهاد همچنین نرخ رشد ماهانه سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور در  ماه دسامبر به 7/2 درصد رسید. هر دو عدد اعلام شده فراتر از پیش بینی ها بود.  در این میان میزان خرده فروشی چین در ماه دسامبر نرخ رشد سالانه به میزان 9/4 درصد را تجربه کرد که این رقم پایین تر از انتظار فعالان اقتصادی بود.

اخبار سمت عرضه و تقاضای فلزات نیز این هفته بر بازار این محصولات تاثیرگذار بود. وقوع زمین لرزه 7/1 ریشتری در پرو در اواسط هفته حمایت مقطعی را از قیمت روی و مس به عمل آورد. هر چند در ادامه هفته مشخص شد که این زلزله خسارت قابل توجهی را بر معادن پرو نداشته است.

موسسه متال بولتن نیز در گزارشی اعلام کرد  که بر اساس اعلام معامله گران بازار فلزات چین واحدهای تولید آلومینیوم نرخ های تولید خود را با وجود برنامه کاهش تولید مد نظر دولت چین چندان پایین نیاورده اند و همین امر نیز منجر به افزایش عرضه این محصول در شمال چین شده است.انتشار خبری در زمینه افزایش تحویل محموله‌های آلومینیوم به مشتریان داخلی در استان ژینگ جیانگ چین نیز در برهه ای معاملات این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داد.

در این میان اداره جهانی آمار فلزات در جدیدترین گزارش خود از ایجاد کمبود عرضه ای در حدود 1/6 میلیون تن در بازار جهانی آلومینیوم اولیه در 11 ماه ابتدایی سال 2017 خبر داد که این عامل از قیمت آلومینیوم حمایت مناسبی را در این هفته به عمل آورد.

 افزایش بازرسی های زیست محیطی دولت چین از معادن سرب و روی نیز عامل محرکی برای رشد قیمت این دو محصول در هفته اخیر بود. علاوه بر این موضوع، گروه مطالعات بین المللی سرب و روی در گزارشی  اعلام کرد که میزان کمبود عرضه روی در 11 ماه ابتدایی سال گشته میلادی به 485 هزار تن رسیده و بازار سرب نیز در مدت مذکور با کمبود عرضه ای در سطح 169 هزار تن مواجه شده است.

این هفته موجودی انبار بیشتر محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن روندی افزایشی را تجربه کرد و همین امر نیز یکی از دلایل ایجاد فشار بر قیمت فلزاتی مانند مس و آلومینیوم در برخی از جلسات معاملاتی بود.

رشد قیمت بسیاری از فلزات در هفته اخیر4

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند.

رشد قیمت بسیاری از فلزات در هفته اخیر8