پروپیلن در آسیا باز هم گران شد

23:32 - 1400/01/17
کمبود عرضه پروپیلن این هفته نیز در بازارهای آسیایی تداوم یافت و همین امر نیز به رشد بیش از پیش قیمت در بازارهای محتلف دامن زد.

پلاتس: خروج تعدادی از واحدهای تولید پروپیلن در آسیا در هفته‌های اخیر بازار را در وضعیت کمبود عرضه قرار داده است. در عین حال برخی دیگر از واحد‌ها نیز در آینده نزدیک قرار است از مدار خارج شوند و همین امر نیز چشم انداز عرضه را محدود‌تر کرده است.

شرکت GX Caltex کرده جنوبی این هفته اعلام کرد که واحد پالایش گاز خود را در 19 فوریه به مدت 45 روز به منظور تعمیر و نگهداری از مدار خارج خواهد کرد. این واحد تولیدی توانایی تولید 250 هزار تن پروپیلن در سال را داراست. همچنین یک بندر تخلیه و بارگیری محصولات پتروشیمی در کره جنوبی در اوایل هفته به علت شرایط بد جوی تعطیل شد و همین امر نیز بر رشد قیمت پروپیلن دامن زد.

در این میان قیمت پروپیلن در بازار داخلی چین هم اکنون در محدوده 8250 تا 8350 یوان قرار دارد که این ارقام برابر با 1062 تا 1075 دلار بر مبنای قمیت‌های وارداتی است. بالا بودن قیمت در بازار داخلی نیز منجر به افزایش تقاضا در بازار وارداتی شده و همین امر نیز حمایت دیگری را از قیمت پروپیلن به همراه داشته است.

 

در پی این شرایط قیمت هر تن پروپیلن در قراردادهای سی اف آر چین با رشدی 10 دلاری در این هفته به 1055 دلار رسید. همچنین شاهد رشد 30 دلاری قیمت در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا بودیم. قیمت در این منطقه در سطح 920 دلار گزارش می‌شود. پروپیلن در قراردادهای فوب کره جنوبی با افزایشی 10 دلاری در سطح 985 دلار قرار گرفت.