نشست مدیران بانکی با دولت

22:21 - 1400/01/17
در حالی نشست معاون اول رییس جمهور با بانک‌ها برگزار شد که سیاست‌گذار بر چالش نظام بانکی اذعان دارد. البته بانک‌ها در حالی از شرایط موجود حمایت بیش‌تر دولت را برای تحول ساختاری می‌طلبند که رویکرد سیاست‌گذار همسو با سخت‌گیری انضباطی و مدیریتی برای شرایط گذار تحول ساختار، سهیل‌گیری در ارائه تسهیلات است.

مدیران بانکی در نشستی با معاون اول رییس جمهور گزارش جدیدی پیرامون تازه‌ترین وضعیت بانک‌ها ارائه دادند. آن‌ها بر این باورند اگر چه رویکردها و نظارت‌های دو مقام سیاست‌گذار و قانون‌گذار برای تغییر رویکرد بانک‌ها از بنگاهداری به بانکداری تشدید شده اما حمایت همه جانبه دولت در این باره را مسئولیت سیاست‌گذار تلقی می‌کنند. با توجه به اینکه در شرایط کنونی (به دور از هر گونه ارزش‌گذاری) بخش مهمی از وظایف تامین منابع مالی در اقتصاد بر دوش بانک‌ها به نظر می‌رسد چاره‌جویی در پی راه‌حل چالش‌های بانکی با برطرف‌کردن مشارکت دو طرف میسر می‌شود.

معاون اول رییس جمهور اما در مقام سیاست‌گذار در کنار خواست‌های بانک‌ها از مدیران بانک‌ها می‌خواهد میزان سخت‌گیری‌ها برای دریافت تضامین و وثایق را کاهش دهند.

بر مبنای صحبت‌های اسحاق جهانگیری اغماض و چشم پوشی در خصوص واحدهای تولیدی به معنای سلب اختیار بانک‌ها نیست چرا که از بانک‌های عامل خواسته شده در صورتی که یک واحد تولیدی را مستحق دریافت تسهیلات نمی‌دانند و بررسی‌های کارشناسی بانکی حکایت از عدم توانایی یک واحد تولیدی برای احیا دارد می‌توانند از پرداخت تسهیلات به آن خودداری کنند، اما جهانگیری در عین حال از بانک‌ها خواست پاسخ صریح و شفاف به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید اعلام و دلایل عدم پرداخت تسهیلات را بازگو کنند.

امسال تا پایان آبان ماه، ۳۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظام بانکی پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۹.۵ درصد رشد برخوردار بوده است. «دنیای بورس» در خصوص چالش‌های نظام بانکی مطالب متعددی را در این باره منتشر کرده است.

در همین رابطه بخوانید:

اهرم اصلی بازگشایی نماد بانک‌ها

مطالبات بانک‌ها تسهیل می‌شود

فاینانس 40 میلیارد یورویی چینی‌ها

درخواست گزارش واگذاری اموال بانک‌ها

درآمد و هزینه بانک‌ها در بودجه 97

راه‌حل تهاتر بانک، دولت و بخش خصوصی