با تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده لیزینگ رایان سایپا مطرح شد

تشریح برنامه‌های « ولساپا »

21:45 - 1400/01/17
با برگزاری مجمع فوق‌العاده لیزینگ رایان سایپا، افزایش سرمایه «ولساپا» به تصویب سهامداران رسید. رایان سایپا البته برنامه تامین مالی از طریق بازار سرمایه و اجاره ماشین را تا پایان دوره زمانی مدنظر تشریح کرد.
تشریح برنامه‌های « ولساپا »

مجمع فوق‌‌العاده افزایش سرمایه لیزینگ رایان سایپا در حالی با حضور 66 درصد سهامداران برگزار شد که در پایان مصوب شد سرمایه شرکت از  452  میلیارد تومان به 904 میلیارد تومان (معادل 100 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی در اختیار هیات مدیره قرار گیرد تا در فرصت تعیین شده از سوی سازمان بورس (تا  تاریخ 24 دیماه سال جاری) انجام شود.

همچنین مصوب شد افرایش سرمایه از 904 میلیارد تومان به 1356 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی در اختیار هیات مدیره قرار گیرد تا ظرف مدت دو سال انجام شود. «ولساپا» بنا دارد افزایش سرمایه مرحله اول را پیش از برگزاری مجمع سالانه شرکت به ثبت برساند.

در ادامه مجمع مصوب شد شرکت مجموعا 150 میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه در قالب اوراق به شرح زیر انجام دهد:

1. 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ 18 درصد و چهارساله منتشر شود (مجوز از بانک مرکزی دریافت شد).

2. 100 میلیارد تومان گواهی سپرده مدت‌دار سرمایه‌گذاری (خاص) منتشر شود (نرخ و مدت آن در هنگام انتشار توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود).

گزارش هیات مدیره

در گزارش هیات مدیره که توسط مدیرعامل قرائت و خوانده شد:

1. عملکرد 6 ماهه نمایانگر این است که از 100 هزار خودرویی که قرار بوده در سال جاری فروش اقساطی شود، در 6 ماهه 81 هزارتا (81 درصد) انجام شد و از فروش 12 هزارمیلیارد تومانی حدود 9700 میلیارد تومان پوشش داده شد. از سود پیش‌بینی شده برای سال مالی 1396 در 6 ماهه ابتدای سال 54 درصد آن پوشش داده شد.

2. هدف از افزایش سرمایه رایان سایپا مانند بقیه شرکت‌های لیزینگ، دو مورد زیر است:   

الف) افزایش سودآوری شرکت با استفاده از سرمایه تزریق شده که در شرکت‌های دیگر (غیر لیزینگ) هم مطرح است.

ب) اصلاح ساختار مالی برای توسعه عملکرد لیزینگ.

3. مدیرعامل در این مجمع اعلام کرد: سهامداران در این جلسه می‌خواهند موافقت جهت انتشار اوراق مشارکت و نیز گواهی سپرده سرمایه‌گذاری را از مجمع دریافت کنند تا با استفاده از منابع آن عملکرد شرکت را توسعه دهند.

لیزینگ رایان سایپا از زمان ورود به بورس تاکنون در چهار مرحله اقدام به انتشار اوراق مشارکت و 2 مورد انتشار گواهی سپرده سرمایه‌گذاری و یک مورد اوراق اجاره کرده که در سودآوری شرکت تاثیر مناسبی داشته است. ویژگی انتشار این اوراق نسبت به تسهیلات بانکی آنست که تسهیلات بانکی حداکثر یکساله است، اما اوراق مزبور بین 3 تا 5 سال بوده و با زمان لیزینگ خودروها که بین 5 تا 7 سال است تناسب دارد. از نظر ترازنامه‌ای هم اوراق بلندمدت سبب تلطیف حساب‌های پرداختنی این شرکت می‌شود.

گزارش بازرس قانونی

گزارش بازرس قانونی حسابدار مشروط اعلام شد که بر مبنای بند 3  (بند شرط) در گزارش افزایش سرمایه پیش‌بینی شده که در سال‌های 1396 تا 1399 جمعا مبلغ 5485 میلیارد تومان پیش دریافت از مشتریان و تسهیلات از منابع دیگر دریافت می‌شود که چگونگی دریافت آن مشخص نشد.

مدیرعامل در این باره تاکید می‌کند: پیش دریافت‌ها براساس چارچوبی که با سایپا وجود دارد و پیش از آن هم عمل شده دریافت می‌شود. البته از مجموع پیش دریافت مشتریان، بخشی از پیش دریافت‌ها سهم سایپا یا شرکت‌های دیگر خودروساز و بخشی هم مربوط به ماست. تسهیلات هم همانند گذشته از منابع بانکی و منابع بازار سرمایه استفاده می‌شود.

بر مبنای بند 5  (بند اطلاعی) در گزارش افزایش سرمایه پیش‌بینی شد که در سال‌های آتی سود 10 درصدی در مجامع سالانه تقسیم شود، در حالی که سابقه شرکت نشان می‌دهد که روند تقسیم سود بین 70 تا 95 درصد سود بود.  

مدیر امور مجامع «ولسپا» در این باره عنوان می‌کند: ما پیشنهادمان تقسیم 10 درصد بود اما مجمع تصمیم گیرنده نهایی است. البته باید درنظر داشت که گرچه روند شرکت تقسیم سود در سال‌های گذشته بالا بود اما معمولا سود تقسیم شده عمدتا صرف افزایش سرمایه شده و از شرکت خارج نمی‌شود.

بر مبنای بند 6 (بند اطلاعی) در افزایش سرمایه قبلی در سال 1395 پیش‌بینی شد که در سال 1395 و 1396 به ترتیب 126 هزار و 132 هزار خودرو اجاره داده شود اما در همان سال 1395 تنها 66 هزار خودرو اجاره داده شد. علت هم عدم تخصیص خودرو از سوی خودروسازان و نیز عدم کشش بازار بود.

با توجه به عملکرد اجاره خودرو در 6 ماهه سال جاری، پیش‌بینی شد شرکت به اهداف افزایش سرمایه فعلی برسد. با این حال مدیران تعهد داده‌اند پس از تصویب افزایش سرمایه، در صورت نیاز بودجه تعدیلی بدهند.

بند 7 (بند اطلاعی) نرخ تسهیلات لیزینگ از سوی بانک مرکزی 21 درصد اعلام شد. اما طبق مفروضه‌های گزارش توجیهی افزایش سرمایه، این نرخ 27 درصد در نظر گرفته شد.

تسهیلات پرداختی به مشتریان به نرخ 21 درصد است و 6 درصد بقیه بابت خدمات 22 گانه‌ای است که به مشتریان داده می‌شود. این روال از سال 1386 برقرار بود و با مشتریان در این مورد صلح می‌شود و بانک مرکزی نیز در جریان این موضوع است. مدیرمالی شرکت در حاشیه مجمع تاکید می‌کند: بخشی از این مابه التفاوت توسط سایپا در قالب کارمزد لیزینگ به شرکت پرداخت می‌شود.

پرسش‌های سهامداران و پاسخ‌های مدیران

در بخش پرسش و پاسخ، سهامداران در خصوص عدم حمایت سهامدار عمده سوال پرسیدند که هیات رئیسه در پاسخ تاکید کرد: ما به عنوان سهامدار عمده حتی یک سهم هم در این مدت نفروخته‌ایم.

یکی از سهامداران با اشاره به تحلیل‌های پیش‌رو که پیش‌بینی شده «ولساپا» امسال بتواند تا 110 هزار ماشین را اجاره کند، در خصوص پیش‌بینی شرکت سوال پرسید که هیات رئیسه در پاسخ تاکید کردند: گرچه پیش بینی فعلی ما براساس اجاره 100 هزار خودرو ارائه شد اما برآورد ما افزایش تا 118 هزار ماشین است. «ولساپا» برای سال آینده نیز پیش بینی 150 هزار ماشین را دارد.

یکی از سهامداران در خصوص منابع افزایش سرمایه سوال پرسید که هیات مدیره در این باره گفتند: پول افزایش سرمایه سال گذشته در اواخر سال و پس از ثبت افزایش سرمایه قابلیت استفاده پیدا کرد.

به گفته هیات رئیسه از سود انباشته نمی‌توانند افزایش سرمایه دهند زیرا اختلاف مالیاتی دارند و این سود انباشته برای احتیاط باید در حساب‌ها باقی بماند. شرکت ذخیره هم نمی‌تواند بگیرد زیرا در مورد مالیات، ذخیره گرفتن یعنی قبول مالیات ادعایی اداره امور مالیاتی.

یکی از سهامداران عنوان کرد در افزایش سرمایه قبلی، گروه سایپا قصد داشت با آوردن قطعه زمینی در افزایش سرمایه حضور یابد، آیا در افزایش سرمایه جدید «ولساپا» هم چنین امکانی هست؟ هیات رئیسه در این باره تاکید کرد:  موضوع آورده غیرنقدی سایپا هم در افزایش سرمایه قبلی و هم در افزایش سرمایه فعلی منتفی شد.

«ولساپا» از دریچه اعداد

  • سود خالص شرکت در سال 1396 با فرض افزایش سرمایه؛ 195 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 135 میلیارد تومان
  • سود خالص شرکت در سال 1397 با فرض افزایش سرمایه؛ 285 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 77 میلیارد تومان
  • سود خالص شرکت در سال 1398 با فرض افزایش سرمایه؛ 341 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 76  میلیارد تومان

حاشیه‌های مجمع

- گرچه تصریح نشد، اما به نظر می‌رسید که افزایش سرمایه مرحله اول را در اختیار هیات مدیره قرار دادند تا پیش از تصویب آن در هیات مدیره از سهم حمایت شود یا در واقع برای اینکه قیمت تعدیل شده سهم پس از افزایش سرمایه خیلی پایین نیاید.

- رئیس مجمع در هنگام خواندن اعداد ریال و تومان را قاطی کرد و از وجود دو واحد ریال و تومان گله کرد.