کارنامه بورس در میانه پاییز

21:06 - 1400/01/17
دومین ماه پاییز با صعود دسته‌جمعی بازارهای داخلی به پایان رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد 2.7 درصدی، بازدهی خود را از ابتدای سال به 14.9 درصد برساند.

بهبود عملکرد اقتصادی، افزایش قیمت جهانی کالاها و عدم سرکوب نرخ ارز سه عامل اصلی بودند که سود مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران بازار سهام کردند. به‌نظر می‌رسد با ادامه وضعیت کنونی، نماگر بورس بتواند در سال ۹۶ از قله تاریخی خود عبور کند. دلار نیز با افزایش دو درصدی در آبان، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۹ درصد رساند. روندی که به عقیده کارشناسان همگام با نرخ تورم عمومی و مثبت برای فضای کلان اقتصاد ارزیابی می‌شود.

انتظار فعالان آن است که رشد ملایم بازار ارز در آذر ماه و با اوج‌گیری تقاضای فصلی ادامه یابد. در سوی دیگر، سکه با جهش 9.6 درصدی در ماه گذشته همراه شد؛ بنابراین رشد سکه در سال ۹۶ به بیش از ۱۷ درصد رسید و عملکرد این بازار را به‌طور مقطعی از بورس فراتر برد. از آنجا که افزایش قیمت طلای جهانی و نرخ دلار، جهش قیمت سکه را توجیه نمی‌کند، بسیاری از فعالان روند اصلاحی را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند. افت ۲۶ هزار تومانی سکه تمام در روز گذشته نیز می‌تواند تاییدی بر این ادعا باشد.

گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.