تمرکز صندوق بازنشستگی روی «ملت»

20:50 - 1400/01/17
طی روزهای گذشته 350 میلیون سهم بیمه ملت به ارزش بیش از 70 میلیارد تومان معادل حدود 12/25 درصد، توسط گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی خریداری شده است. معاون صندوق بازنشستگی هدف از این خرید را مشارکت بیشتر سهامداران بازنشسته در پرتفوی بیمه ملت عنوان کرد. صندوق‌ بازنشستگی در نظر دارد پرتفوی بیمه‌‌نامه‌های خود را به بیمه ملت منتقل کند. این موضوع می‌تواند حجم پرتفوی بیمه‌ای «ملت» را تا 5 برابر افزایش دهد. علاوه بر این نکته‌ای که معاون مالی صندوق بازنشستگی ابراز داشت، خروج از سهام بیمه‌های دانا و البرز در آینده است. شاید این موضوع را بتوان دلیل رشدهای پرشتاب سهام بیمه ملت و ثبت رشد بیش از 25 درصدی این نماد از 26 مهر عنوان کرد.

حسینی، معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی  با بیان اینکه سهم 25/ 12 درصدی بیمه ملت پس از خرید به 100 هزار بازنشسته به صورت مستقیم تخصیص داده می‌شود و صندوق بازنشستگی در آن سهمی ندارد، افزود: بازنشستگان این سهم را از طریق وام قرض‌الحسنه و اقساط بلندمدت خریداری کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه صندوق بازنشستگی پیش از این 17 درصد از سهام بیمه ملت را در اختیار داشته است، افزود: خرید این سهم با هدف مشارکت بیشتر از بازنشستگان در پرتفوی بیمه ملت بوده و این 12/25 درصد از سهم 17 درصدی صندوق جدا است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق در این سهم بیمه ملت دخالتی ندارد، اظهار کرد: بازنشستگان با خرید این سهم نه تنها از سود سهام خود بهره می‌برند بلکه سهام‌داران بیمه ملت نیز هستند و این می‌تواند در پرتفوی بیمه ملت نیز تاثیر بسزایی بگذارد که منجر به خدمات‌دهی بهتر این بیمه به قشر بازنشستگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه هلدینگ مالی صندوق استراتژی تجمیع سهام بیمه‌ای را در دستور کار خود دارد، افزود: این مجموعه در حال حاضر 7 درصد بیمه دانا و 8 درصد سهام بیمه البرز را در اختیار دارد که در آینده به دنبال خروج از برخی شرکت‌ها و احتمالا تمرکز بر یک بیمه که بیمه ملت خواهد بود، دارد.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این مجموعه که در آینده به پیشرفت کار اقداماتی منجر می‌شود واگذاری پرتفوی بیمه‌نامه‌های صندوق بازنشستگی به بیمه ملت است.

وی گفت: در حال حاضر ارزش بیمه‌نامه‌های پرتفوی بیمه ملت در سال 350 تا 400 میلیارد تومان است و پرتفوی بیمه‌نامه‌های صندوق بازنشستگی تا 2 هزار میلیارد تومان است که این انتقال می‌تواند تاثیر بسزایی در پرتفوی بیمه ملت داشته باشد.

وی گفت: سهام‌‌داری بازنشستگان در بیمه ملت نیز می‌تواند نه تنها به درآمدزایی بیمه ملت کمک کند بلکه به ارائه خدمات بیشتر به بیمه‌شدگان و از سوی دیگر وفاداری بیشتر بیمه‌شدگانی که سهام‌دار نیز هستند، بینجامد.