برندگان و بازندگان بازار فلزات در هفته که گذشت

20:43 - 1400/01/17
فلزات پایه هفته نسبتا ناامیدکنندهای را پشت سرگذاشتند و روندی مبهم در قیمت محصولات معاملاتی این بازار دیده شد. در حالی که آلومینیوم و مس با افت قیمت به معاملات هفتگی پایان دادند، سرب توانست افزایش قیمت ملموسی را در این مدت تجربه کند و در این میان روی با وجود فراز و فرود در روزهای اخیر در نهایت تغییر ملموسی را پشت سرنگذاشت.
برندگان و بازندگان بازار فلزات در هفته که گذشت

در شروع معاملات این هفته قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه به تبع تزلزل ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان در مسیر رشد قرار گرفت. در عین حال افت ملموس قیمت در انتهای هفته گذشته منجر به افزایش سطح خریدهای تکنیکال در ابتدای این هفته شد که این امر نیز در بهبود روند معاملات تاثیرگذاشت.

در ادامه شاهد ایجاد فشار بر روی فلزات به تبع شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران بودیم. در این میان انتشار ارقام نسبتا ناامیدکننده صادرات چین در ماه اکتبر نیز مزید بر علت شد تا رفته رفته معاملات فلزات زیر فشار قرار بگیرد.

احیای شاخص دلار در اواسط هفته نیز بر این فشار افزود. در برهه‌ای از معاملات هفتگی شاخص دلار توانست به اوج چهارماهه خود برسد که البته این روند در ادامه هفته مختل شد. با افزایش بیش از انتظار تعداد درخواست‌کنندگان برای استفاده از بیمه بیکاری در ایالات متحده، شاخص دلار افتی ملموس را در اواخر هفته پشت سرگذاشت و همین امر نیز کمی از معاملات فلزات حمایت کرد.

در عین حال آمار مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده چین در عصر چهارشنبه منتشر شد و با وجود بهتر از انتظار بودن ارقام اعلام شده، بازار فلزات بر خلاف انتظارات واکنش چندان مثبتی به این آمار نشان نداد.

بر اساس اداره آمار ملی چین شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر افزایشی 1/9 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرد و شاخص قیمت تولید‌کننده نیز نرخ رشدی 6/9 درصدی راپشت سرگذاشت. هر دو رقم اعلام شده کمی بهتر از پیش‌بینی‌ها بود اما فعالان بازار فلزات معتقدند پس از رشد قیمت ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران دیدگاه محتاطانه‌ای را در نظر گرفته‌اند؛ امری که منجر به عدم تحریک بازار در برابر انتشار گزارش‌های مذکور شده است.

در این میان رشد ذخایر آلومینیوم در بازار داخلی چین فشار ملموسی را بر قیمت این محصول در هفته اخیر وارد کرد. براساس برآوردهای صورت گرفته، میزان ذخایر آلومینوم در داخل چین باز هم در این هفته رشد کرده و در سطح 1/69 میلیون تن قرار گرفته است. این موضوع در کنار کاهش قیمت آلومینا در بازار جهانی و افت واردات آلومینیوم از سوی ایالات متحده در ماه گذشته قیمت این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داد.

همچنین کاهش 23 درصدی واردات مس چین در ماه اکتبر قیمت این محصول را در بازار لندن زیر فشار شدیدی قرار داد. واردات مس چین در ماه گذشته در سطح 330 هزار تن بوده است.

در مقابل کاهش 70 درصدی تولید معدنی روی در استان سیچوان، مرکز اصلی تولید روی چین در ماه گذشته میلادی منجر به حمایت نسبی قیمت این محصول در اواخر هفته شد.

 افزایش سختگیری‌های زیست محیطی دولت چین بر معادن سرب این کشور نیز منجر به تعطیلی و کاهش تولید تعدادی دیگر از معادن مذکور در هفته گذشته شد. این امر در کنار امیدواری به افزایش فصلی تقاضا برای سرب به رشد شدید قیمت این محصول در هفته اخیر انجامید. به صورت سنتی مصرف سرب در چین از اواسط نوامبر تا میانه مارس روندی صعودی را تجربه میکند.

ذکر این نکته ضروری است که این هفته نیز موجودی فلزات معاملاتی بازار لندن همانند هفته گذشته روندی نزولی را تجربه کرده است.

برندگان و بازندگان بازار فلزات در هفته که گذشت0

در معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/3 درصدی به 6786 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمت 1/5 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه 1/3 درصد گران شد و با رسیدن به 3219 دلار، تغییر قیمت ملموسی را در هفته اخیر تجربه نکرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/3 درصدی در روز جمعه در سطح 2101 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 3/8 درصد ارزان شده  و بدترین عملکرد هفتگی را به نام خود ثبت کرده است.

در این میان سرب به عنوان پیشتاز معاملات این هفته  با افزایشی 1/3 درصدی به 2547 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 3/9 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرده است.