افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری پارس توشه تصویب شد

سود « وتوشه » در سه سال پیش‌رو

19:50 - 1400/01/17
 سهامداران مجمع فوق‌العاده سرمایه‌گذاری پارس توشه در حالی افزایش سرمایه «وتوشه» را تصویب کردند که با اجرای افزایش سرمایه، سود مجموعه در سه سال آینده دستخوش تغییر جدی قرار می‌گیرد.
سود « وتوشه » در سه سال پیش‌رو

مجمع فوق‌العاده سرمایه‌گذاری پارس توشه با حضور 73 درصد سهامداران برگزار شد که براساس آن مصوب شد سرمایه شرکت از 100 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان (معادل 50 درصد) از محل سود انباشته افزایش یابد.

تغییر اساسنامه به اساسنامه نمونه بورس نیز در دستور کار مجمع بود که قرار شد گزارش مقایسه‌ای از تفاوت‌های اساسنامه فعلی شرکت با اساسنامه نمونه بورس تهیه و به مجمع آینده ارائه شود تا در مورد آن تصمیم گیری مناسب صورت گیرد. نماینده بورس در این باره تاکید کرد: اساسنامه پیشنهادی بورس در راستای منافع سهامداران خرد تهیه شده و پس از ابلاغ در سال 1386 بیش از 90 درصد شرکت‌های بورسی آن‌را تصویب کردند.

هدف افزایش سرمایه

بر مبنای گزارش ارائه شده مدیرعامل به هایت رئیسه مجمع افزایش سرمایه سرمایه‎‌گذاری پارس توشه به 150 میلیارد تومان در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت، سرمایه کذاری در شرکت‎های سرمایه پذیر، اجرای طرح‌های صنعتی در شرکت‌های زیرمجموعه، حفظ و افزایش سودآوری و ارتقای حد نصاب لازم برای اعمال سیاست‌های مدیریتی در شرکت‌های سرمایه پذیر و توانمندسازی ساختار مالی شرکت به منظور ضمانت دریافت تسهیلات توسط شرکت مادر و شرکت‌های سرمایه پذیر  صورت گرفته است.

پیش‌بینی سود بعد از افزایش سرمایه

سرمایه‌گذاری پارس توشه در دیماه 1393 سرمایه خود را از 63 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان افزایش داد که در گزارش افزایش سرمایه خود پیش‌بینی کرد در سال‌های مالی 1393؛ 44 درصد، 1394؛ 50 درصد و 1395؛ 57 درصد دست پیدا کرد و  به ترتیب به 59 و 81 و 82 میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده سود مناسب افزایش سرمایه در شرکت است.

سرمایه‌گذاری پارس توشه در پایان سال مالی 1395 مبلغ 264 میلیارد تومان سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی کرد که تفاوت قابل توجهی با سرمایه 100 میلیارد تومانی آن دارد و لزوم این افزایش سرمایه و افزایش سرمایه‌های بعدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش هیات مدیره برای افزایش سرمایه، پیش بینی سودخالص شرکت پس از این افزایش سرمایه برای سال‌های 1396؛ 88 میلیارد تومان، 1397؛ 94 میلیارد تومان و 1398؛ 100 میلیارد تومان است که به ترتیب 20 درصد و 40 درصد و 60 درصد بیش‌تر از حالتی است که شرکت افزایش سرمایه ندهد.

گزارش بازرس قانونی 

بر مبنای گزارش بازرس قانونی، افزایش سرمایه تنها تغییری در اقلام ترازنامه‌ای یعنی انتقال سود انباشته به سرمایه بوده و پول جدیدی وارد شرکت نمی‌کند. افزایش سرمایه مزبور ریسک تقسیم سود انباشته و خروج آن از شرکت را منتفی می‌کند.

همچنین بر مبنای گزارش بازرس، نرخ بازده داخلی این افزایش سرمایه 28 درصد فرض شده است، یعنی مبلغ 50 میلیارد تومان سرمایه اضافه شده سبب سوددهی حدود 14 میلیارد تومانی می‌شود.

پورتفوی سرمایه‌گذاری

پورتفوی سرمایه‌گذاری پارس توشه در چند سال اخیر نشان می‌دهد مجموعه در موقعیت‌هایی از سهام لوازم خانگی صرف به سوی صنعت‌های دیگر رفته‌اند و در مقطعی هم از سهام به سمت اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری تغییر جهت داده‌اند. در بخش پاسخ و پرسش سهامداران هیات رئیسه درباره اینکه با توجه به افزایش بهای فلزات و مواد معدنی آیا شرکت قصد تبدیل سرمایه‌گذاری‌های اوراق و سپرده به سهام را ندارد؟ تاکید کردند: در کاهش قیمت ‌ای سهام در دو سه سال گذشته چند ده میلیارد زیان در پورتفوی بوجود آمد که لزوم احتیاط در تصمیم گیری‌های بعدی را مشخص می‌کند.

افزایش سرمایه

سرمایه‌گذاری پارس توشه در سه سال گذشته 220 تومان سود به ازای هر سهم درست کرد و کمتر از 70 تومان تقسیم کرد. سهاتی رئیسه مجمع در پاسخ به سوال که آیا بهتر نبود مجموعه بخش بیشتری از سود تقسیم نشده را افزایش سرمایه بدهد؟  عنوان کرد:‌  سودی که تقسیم نشده در شرکت باقی ماند و سبب سودسازی مجدد برای سهم شد. افزایش سرمایه نیز با مجوز بورس انجام می‌شود و در حال حاضر برای 50 درصد افزایش سرمایه اجازه داده شد. در 20 سال گذشته تمام افزایش سرمایه‌های شرکت از سود تقسیم نشده (سود انباشته) بود؛ بطوریکه سرمایه فعلی «وتوشه» بیش از  300 برابر سرمایه بیست سال قبل است.

طرح‌های صنعتی

مجمع درباره اجرای طرح‌های صنعتی در اهداف افزایش سرمایه اعلام کرد: اجرای طرح‌های صنعتی در شرکت‌های زیرمجموعه منظور بود؛ به طوریکه تعداد شرکت‌های تولیدی در گروه از 2 شرکت به 24 شرکت در حال حاضر رسید.

نبود بازارسازی

سهامداران در مجمع می‌خواستند بدانند که چرا «وتوشه» برای قیمت سهام بازارسازی نمی‌کند؟ و هیات رئیسه در پاسخ تاکید کردند: هیات مدیره و سهامدار عمده شرکت رسالت خود را در حداکثرسازی سود شرکت می‌داند و در هیچ زمانی دخالتی در بالا یا پایین رفتن سهم نداشته و پس از این هم نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت همچنین در خصوص برنامه سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: مذاکرات و بررسی‌هایی در جریان است که در صورت قطعی شدن اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

شرکت از دریچه اعداد

  • سود انباشته شرکت در پایان خرداد 1396؛ به ازای هر سهم  169.3 تومان (50 تومان به حساب سرمایه رفت).
  • سود خالص شرکت در سال 1397 با فرض افزایش سرمایه؛ 88 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 72 میلیارد تومان.
  • سود خالص شرکت در سال 1398 با فرض افزایش سرمایه؛ 100 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 62 میلیارد تومان.
  • سود خالص شرکت در سال 1399 با فرض افزایش سرمایه؛ 106 میلیارد تومان و بدون افزایش؛ 57 میلیارد تومان.

حاشیه‌های مجمع

*** در حاشیه مجمع مدیر عامل شرکت شایعات مربوط به مصادره زمین پارس خزر در رشت را تکذیب کرد و در عین حال گفت: برای انتقال کارخانه به شهر صنعتی رشت این شرکت منتظر است پس از انعقاد قرارداد یا ارتباط تجاری (Joint) با سرمایه‌گذار خارجی اقدام کند.