دورنمای بیمه ما از نسبت توانگری

مجمع به افزایش سرمایه « ما » رای داد

19:50 - 1400/01/17
افزایش سرمایه 50 درصدی بیمه ما در حالی به تصویب مجمع رسید که این موضوع در راستای اجرای الزام هیات وزیران صورت گرفت. در حالی پرسش‌های جدی پیش‌روی سهامداران قرار دارد که شرکت اقدام‌های جدی در دست اقدام دارد.
مجمع به افزایش سرمایه « ما » رای داد

مجمع فو‌‌ق‌العاده بیمه ما در حالی با دستور کار افزایش سرمایه با 82 درصد حاضران در مجمع برگزار شد که در پایان مصوب شد سرمایه شرکت از 100 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان (معادل 50 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یابد.

بر مبنای گزارش هیات مدیره که در نشست مجمع فوق‌العاده ارائه شد اهداف افزایش سرمایه «ما» عبارتست از: رعایت مصوبه هیات وزیران در بهمن 95 مبنی بر حداقل سرمایه بیمه‌های مختلط غیراتکایی به 150 میلیارد تومان (حفظ نسبت توانگری مالی مطلوب) و افزایش فعالیت در بخش سرمایه‌گذاری  است.

نسبت توانگری

بیمه ما در 6 ماه ابتدای سال 1396 رشد 28 درصدی در تولید بیمه نامه داشت که در همین مدت با وجود افزایش صدور بیمه نامه شخص ثالث، خسارت مربوط به این رشته 12 درصد کاهش داشت. نسبت توانگری مالی بیمه ما در سال 1394 برابر عدد 194 بوده است که در سال 1395 به عدد 236 رسید. مقام‌های مسئول بیمه ما امیدوارند: در پایان سال‌جاری به عدد بالاتری برسند.

گزارش بازرس قانونی 

در حالی که به نظر بازرس قانونی افزایش سرمایه بلامانع است اما با توجه به اینکه هدف از این افزایش سرمایه، الزام به اجرای مصوبه هیات وزیران است، در گزارش هیات مدیره اثرات اقتصادی و مالی ناشی از سرمایه جدید ارائه نشده است.

ذخیره پایان سال

در پاسخ به پرسش سهامداران، رئیس مجمع درباره اینکه چرا هر ساله در حالی که در گزارش‌های سه و شش و نه ماهه بیمه ما سود خوبی در شرکت شناسایی می‌شود، پایان سال مالی ذخیره‌های قابل توجهی گرفته و سود شرکت کم می‌شود؟ می‌گوید: ذخیره‌های گرفته شده براساس مصوبه‌های بیمه مرکزی بوده و بیمه ما به عنوان شاگرد اول بیمه‌ها بدون هیچگونه چانه زنی این مصوبه‌ها را اجرا می‌کند.

بیمه ما از اینکه بقیه شرکت‌ها با عقب انداختن مجامع و چانه زنی با بیمه مرکزی تخفیف‌هایی را در این مورد می‌گیرند، گله‌مند است. در ابتدای سال جاری بیمه مرکزی روش ذخیره گیری بر اساس «خسارت احتمالی آتی» موسوم به مثلثی را برای بیمه‌های شخص ثالث ابلاغ و شرکت‌های بیمه را مکلف کرد که آن‌ را در صورت‌های مالی 1395 خود لحاظ کنند.

عدم حمایت از سهم

قائم مقام  گروه مالی ملت در مقام ناظر جلسه در خصوص اینکه چرا از سهم با وجود ارزشمندی و P/E حدود 3 هیچ حمایتی نمی‌شود؟ می‌گوید: علت آن است که شرکت اطمینانی به تحقق کامل سود اعلام شده ندارد. در این میان اگر به خاطر میزان سود پیش بینی شده، سهم خریداری شود، در پایان سال که بانک مرکزی مصوبه جدیدی می‌دهد و سود کاهش قابل ملاحظه ای می‌کند، متهم به بالا بردن بی دلیل سهم خواهیم شد.

در این میان بیمه ما تا زمانی که بانک مرکزی تکلیف نهایی میزان ذخایر را روشن نکند مجبور است به همین شکل کجدار و مریز پیش برود. مقام‌های مسئول عنوان می‌کنند: بیمه ما درآمد خوب و ضریب خسارت پایین دارد و دارای پورتفوی بیمه‌ای مناسب است.

رئیس مجمع همچنین تاکید می‌کند: در آینده صندوق اختصاصی ملت بازارگردانی سهم را به عهده خواهد گرفت و توضیح داد وضعیت قیمت سهام شرکت‌های بیمه دیگر هم مانند بیمه ما است، مگر دو شرکت بیمه‌ای که دارایی فروخته‌اند و قیمت‌شان رشد کرده است.

اثرات اجرای IFRS

رئیس مجمع همچنین در خصوص اثرات اجرای IFRS روی شرکت‌های بیمه چه خواهد بود؟ تصریح می‌کند: اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (International Financing Report Standard) سبب شفافیت بیشتر در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه خواهد شد.

در این استاندارد هیات مدیره باید تخمینی از میزان تعهدات آتی شرکت ارائه بدهد، یعنی اگر به عنوان نمونه بیمه نامه سه ساله‌ای صادر شود، در گزارش‌های مالی باید تخمین زده شود که چه خسارتی از این ناحیه در هر سال از این بیمه نامه محتمل است.

این تخمین بر اساس اعتبار سنجی بیمه گذار، وضعیت و ریسک‌های کسب و کار بیمه گذار، ویژگی‌های اقتصادی کشور و مانند آن صورت می‌گیرد. اثرات این استاندارد در صنعت بیمه به یچوجه مانند بانک‌ها نخواهد بود و تنها سبب شفافیت بیشتر خواهد شد. کما اینکه روش مثلثی ذخیره گیری بیمه شخص ثالث مشابه و شاید در راستای همین استاندارد است.

حقوق سهامداران

همچنین مجمع دیروز درباره اینکه چرا بیمه مرکزی متوجه حقوق سهامداران شرکت‌های بیمه نیست و با مصوبه‌های پی در پی سبب فراری دادن سرمایه‌گذاران از این صنعت می‌شود؟ تاکید می‌کند: ماینده بیمه مرکزی گفت وظیفه بیمه مرکزی حمایت از حقوق بیمه گذاران است و حمایت از سهامداران به هیئت مدیره شرکتها و سازمان بورس مربوط می شود.