ارزش معاملات گروه خودرو بدون افت قیمت فلزی-معدنی‌ها رشد کرد

خودرویی‌ها، هدف نقدینگی جدید

بورس تهران در حال حاضر شاهد معاملات پرحجم سهام شرکت‌های خودرویی در محدوده مثبت است. شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات تا این ساعت بیش از 3.8 درصد رشد نشان داده است. با وجود آنکه ارزش معاملات این گروه رشد قابل توجهی کرده است، اما به نظر می‌رسد سیگنال‌های خرید در گروه فعال نشده است. بنابراین می‌توان چنین استنباط کرد که روند انتقال نقدینگی از بازارهای رقیب به بازار سهام آغاز شده است.

 در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» بارها به این موضوع اشاره شده بود که با توجه قرار گرفتن سهام شرکت‌های خودرو و قطعه‌ساز در محدوده‌های جذاب قیمتی و برخورد آنها با حمایت‌های تکنیکال، هر لحظه این امکان وجود دارد نقدینگی وارد نمادهای خودرویی شود. از آنجا که دلایل بنیادین کافی برای رشد نمادهای خودرویی در شرایط فعلی وجود ندارد و از طرف دیگر با توجه به عمق بالای معاملات سهام خودرویی، فعالان بازار سهام در سال‌های اخیر ترجیح می‌داده‌اند که با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال سهام شرکت‌های خودرویی را معامله کنند.

بنابراین برای رشد نمادهای خودرویی به محرک‌های جذاب تکنیکال نیاز است. چند هفته است که نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات در کف‌های چندین ماهه خود قرار دارند. شاخص این گروه در هفته گذشته کف 6 ماهه خود را لمس کرد. این شاخص همچنین پیشتر در زمستان سال گذشته (تقریبا 9ماه پیش) نیز در این محدوده حمایت شده بود.

از طرف دیگر یکه‌تاز هفته‌های اخیر بازار سهام، گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز معدنی و فلزی بود که با تأثیرپذیری از رشد قیمت‌های جهانی روندی صعودی را تجربه کرده بود. از آنجا که میزان نقدینگی موجود در بازار محدود بود، برای رشد گروه‌های معدنی و فلزی لازم بود که نقدینگی از سایر گروه‌های بورسی به این گروه منتقل شود. بنابراین رشد قیمت در نمادهای فلزی و معدنی همزمان شد با اصلاح‌های قیمتی ملموس در سایر گروه‌های بورسی که گروه خودرو و ساخت قطعات نیز در همین دسته قرار می‌گرفت.

بنابراین این انتظار وجود داشت که رشد قیمت احتمالی شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات وابسته به شناسایی سود در گروه‌های فلزی و معدنی و برگشت نقدینگی از این گروه‌ها باشد. خروج نقدینگی از فلزی‌ها و معدنی‌ها نیز مشروط به اصلاح قیمت‌های جهانی فلزات اساسی بود. امروز اما ارزش معاملات گروه خودرویی بدون آنکه اصلاح قیمتی در نمادهای فلزی و معدنی رخ دهد، رشد قابل توجهی داشته است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که احتمالا نقدینگی تازه‌نفس وارد بازار سهام شده باشد. علاوه بر آن، روند قیمتی در اغلب نمادهای خودرویی و روند شاخص این صنعت نشان از صدور سیگنال‌های خرید ندارد. اگرچه قیمت سهام این شرکت‌ها در محدوده‌های جذابی قرار داشته است، اما برای ورود معامله‌گرانی که از روش‌های تکنیکال استفاده می‌کنند، وجود محرک‌ها و سیگنال‌های جدی‌تری برای ورود به بازار نیاز است.

از این موضوع می‌توان دو نتیجه اساسی را استخراج کرد. اول آنکه سطوحی که چارتیست‌ها را برای خرید سهام خودرویی‌ها ترغیب می‌کند هنوز شکسته نشده و تقاضای اصلی خرید سهام شرکت‌های خودرویی هنوز وارد بازار نشده است. نتیجه دوم آنکه اگر تکنیکالیست‌ها هنوز سفارش خرید خود را وارد سیستم معاملات نکرده‌اند، با توجه به آنکه هنوز پولی از نمادهای فلزی و معدنی آزاد نشده است، احتمالا می‌توان ادعا کرد که پول تازه‌نفس از بیرون بازار سهام وارد بورس شده است.

ارزش معاملات خودرویی‌ها تا این لحظه 37 میلیارد تومان است و پرونده معاملات امروز خودرویی‌ها در حال بسته شدن است. معاملات روز شنبه سهام شرکت‌های خودرویی است که می‌تواند برای ادامه روند قیمت‌ها تعیین‌کننده باشد. چنانچه ارزش معاملات خودرویی‌ها در روز شنبه قابل توجه باشد (عددی در حدود ارزش معاملات امروز در خودرویی‌ها) و سهام این شرکت‌ها در محدوده مثبت معامله شود تا سیگنال‌های خرید فعال شوند، به نظر می‌رسد بازی برای خودرویی‌ها تازه آغاز شده است. پس از شکست محدوده 18 هزار و 500 واحدی برای شاخص خودرو می‌توان منتظر شکل‌گیری تقاضای اساسی برای سهام شرکت‌های خودرویی بود.

Submitted by admin on