«دنیای بورس» روند احتمالی پیش روی طلای سیاه پس از نشست صادرکنندگان نفتی را بررسی می‌کند

بال اوپک برای صعود نفت

18:19 - 1400/01/17

در حالی کمتر از یک هفته تا نشست 171 اوپک باقی مانده است که ترافیکی از دیدارها و مذاکرات میان بزرگان بازار نفت برقرار است. حدود دو ماه قبل، اعضای اوپک در الجزایر توافق اولیه‌ای برای کاهش سطح تولیدات و ایجاد تعادل در بازار نفت انجام دادند و بدون شک محور اصلی نشست پیش رو، نهایی شدن جزئیات این توافق است. جایی که قرار است سطح تولیدات بین 32/5 تا 33 میلیون بشکه در روز محدود شود.

در این راستا، دبیر کل اوپک ابتدای هفته دیداری با زنگنه، وزیر نفت کشورمان داشت. بارکیندو از انعطاف‌پذیری و همراهی ایران قدردانی کرد و به دستیابی به توافق نهایی امیدواری نشان داد. زنگنه نیز با تاکید بر حمایت از توافق اولیه الجزایر، ابراز اطمینان کرد که در نشست وین (چهارشنبه آینده) جزئیات توافق نیز نهایی می‌شود. همچنین، اعضای کمیته مقامات عالی (HLC) اوپک که پس از توافق الجزایر به طور خاص روی تعیین سهم هر کشور در توافق نهایی متمرکز هستند، نسبت به مذاکرات چند روز اخیر خود ابراز امیدواری کردند. در سمت دیگر، پوتین، رئیس جمهور روسیه به عنوان مهم‌ترین صادرکننده نفت غیر عضو اوپک در آخرین اظهارات خود مدعی شده که شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه برای فریز سطح تولیدات همگام با اوپک مشکلی ندارند. عراق نیز که اخیرا، تمایل داشت مشابه ایران، لیبی و نیجریه خود را از کاهش یا فریز سطح تولیدات مستثنا کند، ادعا کرده که سه گزینه پیشنهادی برای اعضای اوپک خواهد داشت که شانس توافق میان آنها را افزایش می‌دهد.

با توجه به موارد مزبور، فعالان بازار و موسسات بین‌المللی معتبری نظیر گلدمن ساکس و بارکلیز شانس بالایی را برای نهایی شدن توافق اوپک متصور هستند. موضوعی که قیمت نفت را بار دیگر به محدوده 50 دلاری نزدیک کرد. کارشناسان معتقدند نیاز عربستان به رشد قیمت نفت یکی از مهم‌ترین دلایل امیدواری به نتیجه نشست اوپک است. سعودی‌ها به دو دلیل، مشکلات شدید اقتصادی (افت سنگین درآمدهای نفتی به عنوان منبع اصلی بودجه دولت) و تلاش برای عرضه عمومی سهام شرکت نفت ملی این کشور موسوم به آرامکو (با افزایش قیمت نفت، ارزش این شرکت نیز بیشتر خواهد شد) بر خلاف گذشته برای دستیابی به توافق مصمم هستند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به پیشخور شدن بخشی از اثر این موضوع در قیمت نفت، توافق احتمالی اهرم سنگینی برای رشد قیمت‌ها نخواهد داشت. ضمن آنکه سطح فعلی تولیدات نفت کشورهای طرف توافق بالا است و با ورود نفت به کانال 50 دلاری نیز، احتمال بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل افزایش می‌یابد. بنابراین، امکان افت مجدد قیمت نفت حتی در صورت دستیابی به توافق در میان‌مدت وجود دارد.