اصلاح قندی‌ها به پایان رسید؟

افزایش تولید چغندرقند پاییزه

18:11 - 1400/01/17
گروه‌ قند و شکر در حالی ممکن است در پایان دوره اصلاح قیمتی باشند که پیش از این حاشیه سود بالایی را تجربه کرده بودند. به نظر می‌رسد مولفه‌های مهمی بازار را در یک ماه پیش‌رو تحت تاثیر قرار می‌دهد.  این در حالی است که همسو با رویدادهای متاثر، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی به تازگی از افزایش تولید چغندرقند پاییزه خبر داده است.

 اصلاح قیمتی با افزایش حاشیه سود

در گروه قند و شکر افزایش حجم مواد اولیه در داخل و کاهش قیمت جهانی مواد اولیه در کنار هم باعث شد بهای تمام شده در این صنعت کاهش و حاشیه سود افزایش یابد. همانطور که پیش از این «دنیای بورس» در تحلیل‌‎های خود آورده است، نماد قند و شکر در حالی رشدهای قابل توجه ماه‌های گذشته را تجربه کرده و به احتمال ممکن در پایان مسیر اصلاحی قرار دارد که شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت از محل کشت پاییزه و افزایش تعداد روزهای عملیاتی در یک سال نفع قابل توجهی را بدست آوردند. در این میان واردات شکر خام نیز امکان کسب درآمد را از این محل برای شرکت‌ها بوجود آورد.

حال در شرایط کنونی با توجه به سال مالی بیشتر شرکت‌های قند و شکر که پایان شهریورماه هر سال است، تصویب افزایش نرخ شکر مهم‌ترین خبر این گروه معاملاتی است. برآورد می‌شود با توجه به رشدهای متوالی قیمت شکر در 4 سال گذشته در شرایط کنونی تمایل زیادی برای رشد نرخ شکر وجود ندارد. میزان افزایش قیمت شکر و میزان یارانه اعطایی می‌تواند روی روند قیمتی سهام زیرمجموعه این صنعت اثرگذار باشد.

افزایش تولید چغندرقند پاییزه

البته در تازه‌ترین خبر، فرماندار ورامین در حالی  از آغاز به کار مجدد کارخانه قند این شهرستان با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد که محمد یزدانی؛ مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی نیز از افزایش تولید چغندرقند پاییزه صحبت به میان آورد. به گفته یزدانی با توجه به افزایش تولید چغندرقند پاییزه در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷ میلیون تن چغندرقند از سطح مزارع کشور برداشت شود که نسبت به سال گذشته یک میلیون تن بیشتر باشد.

برآورد می‌شود از این میزان تولید در سال جاری، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر در کشور استحصال شود. ایران سال گذشته با تولید حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شکر به ضریب خودکفایی ۷۵ درصدی رسید.

بازار بسامان شکر

بهمن دانایی؛ دبیر انجمن صنفی قند و شکر هم در این خصوص می‌گوید: در هشت سال دولت‌های  نهم و دهم با رکوردشکنی در واردات شکر آسیب فراوانی به تولید کنندگان این محصول وارد شد و در پایان سال 1392 یک میلیون و 100 هزار تن شکر در کشور تولید شد. در حالی که در سه سال گذشته با مدیریت درست تولید و واردات این محصول هر ساله به تولید شکر اضافه شد؛ به طوریکه در سال گذشته یک میلیون و 643 هزار تن شکر تولید شد و امسال نیز به حدود یک میلیون و 800 هزار تن خواهد رسید.

بهمن دانایی معتقد است: هم اکنون هیچ مشکلی از نظر موجودی انبارهای شکر وجود ندارد میزان آن 800 هزار تن از محل تولید و واردات آن است که با وارد شدن 300 هزار تن محموله ثبت سفارش شده موجودی شکر به یک میلیون و 100 هزار تن می‌رسد.

به گفته دبیر انجمن صنایع قند و شکر هیچ مشکلی در زمینه‌ی تولید و بازار این محصول وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر روز به روز در تنظیم بازار پخته‌تر عمل کرد.

تصمیم درباره یارانه‌های دولتی

همچنین سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه با اشاره اینکه برخی صنایع از ابتدای سال تا امروز بازدهی‌های بالای ۴۰ درصد را به ثبت رساندند، می‌گوید: معمولا در صنایع کوچک جریان‌های سرمایه اثرگذاری بیش‌تری دارد، اما در چند صنعت خاصی که از ابتدای سال بازدهی بالا داشتند، فقط جریان سرمایه مهم نبوده است.

 بیدگلی به مهم‌ترین ریسک این گروه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش حجم برداشت محصول که باعث کم شدن هزینه‌های تولید می‌شود، اشاره کرد و می‌گوید: با توجه به کاهش قیمت شکر خام در بازار جهانی این گروه با ریسک کم شدن یارانه‌های دولتی مواجه است که البته این موضوع نیز در حد حرف است و هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.