پرداخت مطالبات دارویی‌ها در دو ماه آینده؟

17:48 - 1400/01/17
مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در حالی به 4 هزار میلیارد تومان رسیده که دولت دولت قول‌هایی برای پرداخت مطالبات داده است. به گفته رسول دیناروند؛ رئیس سازمان غذا و دارو و در دو ماه آینده اتفاق‌های مثبتی شکل خواهد گرفت و این مشکل حل می‌شود.

 دو ماه دیگر صبر کنید

رئیس سازمان غذا و دارو در یک نشست خبری با اشاره به مطالبات ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در دولت دوازدهم تصریح کرد: همانطور که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده، دولت قول‌هایی برای پرداخت مطالبات داده و در دو ماه آینده اتفاقات مثبتی شکل خواهد گرفت و این مشکل حل می‌شود.

به گفته رسول دیناروند ادامه وضعیت کنونی سخت است و تمام دستاوردهای طرح تحول سلامت در معرض خطر قرار گرفته است، این در حالی است که تلاش‌های زیادی در حال انجام است تا اوضاع بهتر شود

واکنش به اعتراض واردکنندگان

رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص اعتراض واردکنندگان دارو به به‌روز نشدن قیمت‌های ریالی با وجود افزایش ارز مبادله‌ای در سال جاری نیز عنوان کرد: این مشکل را قبول دارم و امسال شاهد سیر صعودی نرخ ارز بوده‌ایم. به عنوان مثال نرخ یورو بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته که هم روی داروهای وارداتی و هم داروهای تولید داخل تاثیر گذاشته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سیاستی که وزارت در ۴ سال اخیر پیگیری کرد این بود که هیچگاه تابع شرایط نیست بلکه شرایط را با ویژگی‌های خود منطبق کرد. درخواست سازمان غذا و دارو هم از تامین‌کنندگان همین بوده است. از واردکنندگان دارو خواسته شده هم صبر نشان بدهند و هم همکاری کنند تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

نرخ ارز مبادله‌ای در دولت یازدهم  حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و اگر قرار بود تابع شرایط بود، قیمت دارو هم باید ۴۰ درصد افزایش می‌یافت. اما این اتفاق رخ نداد. چرا که به گفته دیناورند شرکت‌ها با کاهش ارزی قیمت دارو با وزارت بهداشت همکاری کردند.

کاهش قیمت ارزی

دیناروند با بیان اینکه شرکت‌ها قیمت ارزی را تا جایی که می‌شود کاهش دهند و در عین حال مطمئن باشند متناسب با افزایش رخ داده قیمت‌های ریالی را اصلاح خواهیم کرد، عنوان کرد: سیاست چهار سال اخیر سازمان غذا و دارو این بود که در شش ماهه اول سال تغییر قیمت ندهد. این کار در زمان مناسب خودش انجام می‌شود و قطعا وضعیت بهتر خواهد شد.

به گفته وی سازمان غذا و دارو در نیمه اول سال معمولا از نظر قیمتی سختگیرانه برخورد می‌کند اما تامین‌کنندگان دارو مطمئن باشند زمان اصلاح قیمت‌ها نزدیک است و مشکل فعلی حل می‌شود.

کمبود دارو

دیناروند با بیان اینکه کمبود دارو در دولت یازدهم هیچگاه از ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو بیشتر نشد، می‌گوید: سهم پرداخت از جیب بیماران صعب‌العلاج برای خرید دارو قبل از دولت یازدهم ۴۵ درصد بود که در پایان سال قبل به ۱۱ درصد رسید. به گفته وی برخی تصمیم‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در درازمدت تاثیر مثبت خود را نشان خواهد داد.