وضعیت سیمان ایران در عراق

17:46 - 1400/01/17
تعرفه سیمان ایران به عراق در حالی از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافت که عربستان با پرداخت تعرفه‌ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می‌رساند. با تمام این اوصاف مذاکره طرف ایرانی با عراقی‌ها بر سر رفع مشکلات و تسهیل صادرات سیمان همچنان پیگیری می‌شود.

هم اکنون تعرفه صادرات سیمان به عراق 45 درصد است اما تعرفه صادارت سیمان عربستان به عراق حدود 17 درصد اعلام شده که موضوع قابل تاملی است. علی محمد بد؛ مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با بیان اینکه در یک مقطعی تولیدکنندگان داخلی به دلیل مازاد تولید سیمان‌های خود را با قیمت ارزان به بازار عراق صادر می‌کردند، به «تسنیم» می‌گوید: این موضوع باعث شد کارخانه‌های عراقی احساس خطر کرده و از دولت مرکزی درخواست کردند تعرفه بالاتری را برای سیمان ایران لحاظ کنند.

در حال حاضر سیمان صادراتی ایرانی با قیمت معقول به عراق صادر می‌شود. با این وجود طرف عراقی تعرفه سیمان ایران را به 45 درصد افزایش داد و این تصمیم در حالی گرفته شده که عربستان با پرداخت تعرفه‌ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می‌رساند.

همچنان که پیش از این «دنیای بورس» مطرح کرده بود، به دلیل جذابیت بازار عراق و مناسب بودن تقاضا، فعالان سیمانی همچنان به دنبال مذاکره با طرف عراقی برای رفع مشکلات صادرات سیمانهستند. در این میان البته با سیگنال‌های مثبتی که طرف عراقی پس از طرح بازسازی موصل عراق به ایران نشان داده اما همچنان با پابرجاماندن مشکلات صنعت سیمان، موانع ناهمواری بر سر مسیر صادرات وجود دارد. پیگیری‌های مستمر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در مقام فعالان این صنعت در حالی در دوران وزارت نعمت‌زاده  نتیجه مورد انتظاری را بدست نیاورد که سیمانی‌ها از محمد شریعتمداری؛ نامزد وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در حالی که هنوز بر مسند کار ننشسته، درخواست کرده‌اند با تعامل با طرف عراقی اقدام لازم را برای معقول و منطقی کردن تعرفه سیمان صادراتی ایران به عراق انجام دهد.

در همین رابطه بخوانید: تنها مسیر تعدیل مثبت «ساروم»