این نماگرها در عرض یک هفته افت کردند!

15:37 - 1400/01/17
این نماگر‌ها در عرض یک هفته در بورس افت کردند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: برآیند معاملاتی هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران حاکی از ریزش ۷/ ۳ درصدی نماگر اصلی بازار بود.

هفته گذشته هر چند به مدد تزریق نقدینگی از سوی حقوقی‌های بازار سهام جو مثبت بازار در پایان هفته شاهد تغییر رفتار عرضه‌کنندگان حقیقی بودیم و در روز‌ پایانی مطابق با آمار تغییر مالکیت،‌ سهامداران خرد بیشترین خالص خرید را به خود اختصاص دادند اما به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران اقتصادی رشد دماسنج اصلی در شیب تند نزول قیمت‌ها به مفهوم تغییر روند کلی بازار نیست، چرا که همچنان سرمایه‌گذاران با ریسک‌های متفاوت از جمله مشخص نبودن آینده سیاست خارجی و چه بسا ریسک‌های بزرگ‌تر اعم از دخالت‌های دستوری سایر نهاد‌ها در روند قیمت‌گذاری و حتی سازوکار معاملاتی بازار سهام دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

فارغ از این موضوع در حالی که چند روزی از مراسم تحلیف بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا بیشتر نمی‌گذرد اما واکنش بازار‌‌ها به این رویداد در جای خود قابل توجه است.

تحرک مثبت در بازار‌‌های جهانی، اوج‌گیری شاخص‌های سهامی در بورس آمریکا و پیش‌بینی‌ افزایش نسبی اکثر کامودیتی‌ها تا پایان سال جاری میلادی همگی پالس‌های مثبتی هستند که به صنایع داخلی کشور ارسال می‌شوند.

با این حال برخی از فعالان معتقدند رشد ۹/ ۲ درصدی شاخص در روز‌ آخرکاری هفته گذشته به دلیل همراهی با بازار‌های جهانی نیست و در روزهای آینده بازگشت به مدار منفی با در نظر گرفتن ثبات شرایط فعلی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

افزایش قیمت طلای جهانی، سرب، ‌مس و سایر محصولات از این قبیل را می‌توان به‌عنوان محرک‌های اصلی در راستای رشد شرکت‌های کامودیتی محور داخلی محسوب کرد، با این حال سایه ریسک‌ اعمال سیاست‌های نسنجیده از سوی برخی دستگاه‌‌های داخلی می‌تواند نقشه راه سهامداران در جهت کسب عایدی مناسب به واسطه سرمایه‌گذاری در بورس را بر آب کند.

مروری بر عملکرد صنایع ۳۹ گانه بورسی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که گروه کاشی و سرامیک با ۸/ ۱۲ درصد افت مواجه شد. سایر معادن نیز دیگر گروهی بود که ۸/ ۱۲ درصد ریزش داشت.

در عین حال گروه‌هایی نظیر وسایل ارتباطی و محصولات چرمی به ترتیب با ۸/ ۱۱ و ۱/ ۱۱ درصد کاهش مواجه شدند.

بررسی فهرست ارزش معاملات صنایع بورسی در هفته منتهی به یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که صعنت خودرو در صدر این لیست و با فاصله زیاد از سایر گروه‌ها قرار گرفته است. در ادامه نیز گروه‌هایی از جمله فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، سیمان، گچ و آهک و بانک‌ها به ترتیب بیشترین ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند.

هر چند هفته گذشته ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد و در نهایت مورد تایید شورای عالی بورس هم قرار گرفت با این حال باید دید که سرانجام طرح بازگشت EPS چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.