تابلو خوانی: کدام نمادها معاملاتشان مشکوک بود + جدول

15:18 - 1400/01/17
تابلو ‌خوانی‌ها چه چیزی را آشکار می‌کنند؟
تابلو خوانی: کدام نمادها معاملاتشان مشکوک بود + جدول
  • رضا شاکری | تحلیلگر بازار سرمایه

تابلو‌خوانی‌ها صف‌های خرید و فروش را به تفکیک صنایع و همچنین پرنوسان‌ترین سهام در بازار مورد بررسی قرار داده است. همچنین نماد‌هایی که حجم معاملات آنها رشدی چشمگیر داشته‌اند، شناسایی شده‌اند.

صف‌های خرید و فروش

در نمودار به بررسی نماد‌های حاضر در بورس و فرابورس پرداخته شده و تعداد نمادهایی که در پایان روز معاملاتی در صنایع مختلف در صف خرید یا فروش قرار داشته‌اند به تفکیک صنعت مشخص شده است. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اقبال بازار به صنایع مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.

در بازار روز شنبه فضای کلی حاکم بر بازار موجب شد از میان ۵۷۸ نماد در ۴۵صنعت مختلف، ۴۸۳‌نماد در صف فروش بسته شوند و تنها ۳۸ نماد در صف خرید باقی بمانند. گروه سیمان، آهک و گچ با ۵نماد و ۱۴درصد از تعداد سهام موجود در صنعت بیشترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.

سهام پرنوسان

در جدول نمادهای با نوسان کامل در روز معاملاتی مورد بررسی قرار گرفته است. نوسان در طول روز معاملاتی را می‌توان به دو نوع مثبت(+) و منفی‌(-) تقسیم‌بندی کرد. منظور از نوسان‌(+) این است که نمادهای قرار گرفته در این گروه کمترین قیمت آنها در روز برابر با کمترین قیمت مجاز روز بوده است و در نهایت در انتهای زمان بازار با صف خرید و بیشترین قیمت مجاز به‌کار خود پایان داده‌اند.

به‌نوعی می‌توان گفت تقاضا در آنها نسبت به عرضه پیشی گرفته است و در گروه نوسان‌(-) برخلاف گروه قبل عرضه در آنها بیشتر از تقاضا بوده است. در آخرین روز از داد و ستد‌های بازار، هیچ نمادی نتوانست از صف فروش به صف خرید برسد و این موضوع نشان می‌دهد فشار فروش در بازار به‌شدت بالا بوده است.

افزایش حجم ناگهانی

روز شنبه نماد‌هایی معامله شده‌اند که حجم معاملات آنها رشدی چشمگیر داشته است. بر این اساس حجم معاملات ۷‌سهم بیش از ۵ برابر نسبت به میانگین ماهانه رشد داشته است. همچنین در میان این نماد‌ها، فجام با ۶۲.۰۸۱ هزار سهم بیشترین حجم را به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد