دیده بان بورس 20 دی 99

پیش بینی بورس امروز | رفتار بورس در این هفته

14:41 - 1400/01/17
درحالی بازار سهام امروز را با افت 24 هزار واحدی به پایین می‌برد که از دید تحلیلگران می‌توان انتظار تعادل را در روزهای آینده داشت.
پیش بینی بورس امروز | رفتار بورس در این هفته

دنیای بورس | معاملات این هفته در شرایطی آغاز می شود که یک هفته ناامیدکننده دیگر برای سهامداران سپری شده است. شاخص‌کل به کف کانال 1.3 میلیون واحد نزدیک شده است و اگر روند چند هفته اخیر ادامه داشته باشد، دور از ذهن نخواهد بود که بورس بار دیگر به کف کانال 1.2 میلیون واحد برسد که در آبان ماه ثبت کرده بود. از سوی دیگر در هفته سوم دی ماه، بورس افت 6 درصدی را به ثبت رساند و این در شرایطی است که بازار طلا و ارز رشد اندکی را تجربه کردند.

طی هفته گذشته خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی شدت گرفت و این مسئله بیانگر بی اعتمادی و یاس سهامداران نسبت به آینده این بازار است. فارغ از چالش فروش حقوقی‌ها و عملکرد بازارگردان‌ها، دلایل زیادی برای افت این چند هفته بورس مطرح می‌شود و این در شرایطی است که هفته گذشته، بورس به نوعی زیر سایه انبوه اخبار حاشیه‌ساز بود.

از یک سو بحث قیمت‌گذاری دستوری فولاد، با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شد. صف کشی موافقان و مخالفان قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا حتی تا گفتگوی ویژه خبری صداوسیما هم کشیده شد. اما با توجه به صحبت‌های نایب رئیس مجلس، تب شایعات درباره این موضوع کمی فروکش کرده است.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «برای رفع نگرانی سهامداران خُرد با وزیر صمت در مورد قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس صحبت کردم که آقای رزم حسینی ضمن رد این موضوع گفت سقف قیمتی برای فولاد تعیین نشده است.»

اگرچه سقفی برای قیمت فولاد اعلام نشده است اما اجماع خریداران فولاد بر سر یک قیمت (نزدیک به نرخ پایه) و از سوی دیگر الزام فولادسازان به عرضه با قیمتی پایین‌تر از نرخ CIS همچنان می تواند رانت سنگینی را برای عده‌ای به همراه داشته باشد. حال باید دید موضع وزارت صمت در این رابطه تغییری خواهد داشت یا نه؟

اما در بحث بین الملل، حوادث آمریکا و ورود معترضان به کنگره آمریکا، داغ‌ترین خبری بود که روی جلد روزنامه‌ها و مجلات متعددی قرار گرفت. تب این موضوع نیز به سرعت در حال فروکش کردن است چرا که ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد در روز ۲۰ ژانویه قدرت را به بایدن تحویل خواهد داد و از سوی دیگر حساب کاربری او در برخی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است.

بازارهای جهانی نیز هفته طوفانی را پشت سر گذاشتند. هر بشکه نفت برنت در ادامه روند صعودی هفته های اخیر، به کانال 56 دلار وارد شد. به عبارتی بازار به کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان واکنش مثبت نشان داد و قیمت نفت به بالاترین رقم ۱۱ ماه گذشته رسید. هر بشکه نفت WTI نیز در قیمت 52.72 دلار بسته شد. اما در روی دیگر سکه، طلا افت سنگینی را تجربه کرد و با کاهش نزدیک به 100 دلاری، روی مرز 1850 دلار بسته شد.

افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین احتمال تزریق بسته محرک مالی در پی آمار اشتغال ضعیف در این کشور، به کاهش قیمت طلای جهانی منجر شد. اوج‌گیری قیمت کامودیتی‌ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، با افت روز جمعه جبران شد با این حال مس بالاتر از مرز 8000 دلار بسته شد و آخرین معاملات روی نیز در قیمت 2800 دلار بود.

اجماع مولفه‌های بالا نه می تواند بازار را صعودی کند نه دلیل محکمی برای فروشندگان به وجود آورده است. در نتیجه امروز انتظار می رود بازار متعادل باشد. اگر بازار به سمت مثبت یا منفی شدن نیز پیش برود، با توجه به اینکه پشتوانه مستحکمی برای صعودی یا نزولی شدن ندارد، بار دیگر به سمت تعادل باز خواهد گشت.