در مجمع « بموتو » چه گذشت | تجدید ارزیابی در دستورکار است؟

14:39 - 1400/01/17
در مجمع سالیانه موتوژن درباره تجدید ارزیابی بحث و گفت و گو شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از همفکران، طی روز جاری مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به پایان شهریور سال ۹۹ شرکت موتوژن به صورت آنلاین برگزار شد.در پایان این جلسه تقسیم ۹۰ درصدی سود تصویب و مقرر شد به ازای هر سهم ۳۷۳ تومان سود نقدی تقسیم شود،، ۱۰ درصد باقی مانده سود هم به اندوخته های قبلی افروده شد تا برای اجرای پروژه ها استفاده شود.

تشریح عملکرد یک ساله

در ابتدای این جلسه عملکرد یک ساله شرکت تشریح گردید.

از خبرهای مهمی که در مجمع اعلام شد این بود که در چند ماه گذشته با تلاش زیاد موتوژن به فهرست شرکت هایی که شرکت نفت از آنها خرید می کند، افزوده شد به این ترتیب اگر شرکت نفت در زمان نیاز به الکتروموتو موتوژن را هم در لیست قرار داده که نشان دهنده قدرت بالای موتوژن است، چون در رنجی که این شرکت تولید می کند، تولید کننده دیگری ندارد.

طبق برنامه ریزی ها مقررشده صادرات توسعه یابد ، سال گذشته برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور مشکلاتی وجود داشت و شرکت های واسط قصد داشتند در ازای فروش های صادراتی موتوژن، ریال پرداخت کنند که از نظر قانونی این نوع فروش قاچاق محسوب می شد و موتوژن به آن ورود نکرد.

شرکت موتوژن امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار الکترو موتو فروخت که نسبت به سال مالی ۹۸، ۱۱.۵ درصد افزایش داشت.

هرچند تولید شرکت کمتر از فروش بود اما جنس هایی که از سال های گذشته در انبار مانده بود، فروخته و سعی شد بین تولید و فروش به گونه ای رفتار شود که در پایان سال مانده ای در انبار نباشد که سرمایه راکد محسوب شود

فروش تعدادی شرکت هم نسبت به سال مالی گذشته ۲۱ درصد بیشتر شده است.

از لحاظ مقایسه مبلغ فروش الکترو موتور کولری و ۱.۸ ، ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ ثبت شده است.

در مورد الکتور موتورهای صنعتی ، سال ۹۹ ،۱۹۳ هزار عدد فروخته شده که ۸ درصد بیشتر از سال ۹۸ بوده است

به لحاظ مبلغی نیز شرکت موتوژن در سال ۹۹مالی ، ۶۱ درصد افزایش فروش داشته است.

الکترو موتور پمپ آب نسبت به سال گذشته از لحاظ تعداد فروش ۵ درصد افزایش فروش و به لحاظ مبلغی ۲۲ درصد افزایش فروش نسبت به سال ۹۸ داشته است.

الکترو موتور ضد انفجار امسال ۸ برار افزایش مبلغ فروش داشته که دلیل این رشد هم این بوده که این محصول اولین سالی بود که در بازار جا افتاد.

کل فروش در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۴۸ درصد بیشتر شده است.

سود ناخاصل سال مالی ۹۹، ۲۹۹ میلیارد تومان است که ۳۲ درصد بیشتر از سال ۹۸ است.

سود عملیاتی نیز امسال ۳۴۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد بیشتر شده است.

سود قبل از کسر مالیت ۳۳۹ میلیارد تومان که ۴۸ درصد بیشتر از سال ۹۸ است.

سود بعد از کسر مالیات نیز ۲۸۲ میلیارد تومان که ۵۰ درصد بیشتر از سال مالی گذشته است.

همچنین ۴۱۴۹ ریال سود هر سهم برای سال ۹۹ محقق شده است.

طی سال جاری شرکت موتوژن بر اساس الزام و قانون سازمان بورس بازارگردان رسمی مشخص کرد تا منافع سهامداران حفظ شود. در حوزه بومی سازی نیز کارهای بسیار زیادی انجام شده است.

با توجه به الزام اداره استاندارد شرکت مجبور بود برخی تولیدات قدیمی را به دلیل راندمان پایین باید از خط تولید خارج و محصول جدید جایگزین شود.

در این خصوص از دو سال گذشته اقداماتی انجام شد اگر قرار بود خط تولید جدید وارد شود علاوه بر مشکلاتی که در واردات وجود دارد، یک میلیون یورو نیز هزینه ارزی داشت اما با کمک مهندس های داخلی همان خط تولید قدیم با پلتفروم جدید ساخته شد و این تغییر تکنولوژی بومی سازی شده و از این محل ۵۰۰ یورو هزینه ارزی خرید مواد از خارج ، جایگزین خرید از داخل و صرفه جویی ارزی انجام شد.

پاسخ به پرسش های سهامداران

در پایان این جلسه بدرخصوص عرضه شرکت های تابعه در فرابورس اعلام شد: شرکت در حال پیگیری این موضوع است باید سودآوری شرکت تابعه بیشتر شود تا با افزایش سود شرکت ، سهام با شرایط بهتری وارد فرابورس شود، یکی از مقدمات ورود شرکت ها به بازار سرمایه این است که سودآوری خوبی داشته باشند، ضمن اینکه شرکت زیر مجموعه نیاز به افزایش سرمایه دارد و باید چند سالی بگذرد.

در مورد صادرات موتوژن در حال توسعه بازار است، با شرکتی مذاکره انجام شده تا نمایندگی در کشور آذربایجان راه اندازی شود،امسال به طور غیر مستقیم به ترکیه صادرات شده اما به دلیل تحریم ها امکان صادرات مستقیم وجود ندارد و فروش های صادراتی از طریق شرکت های واسطه انجام می شود.

در خصوص برنامه حمایت از قیمت سهم اعلام شد طی چند ماه گذشته بازار گردان انتخاب شده ، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و ۲ میلیون سهم در اختیار بازارگردان برای حمایت از سهام قرار گرفته است.

در این جلسه علی رغم اعتراض و اصرار سهامدارن خرد برای تجدید ارزیابی دارایی ها تاکید شد شرکت فعلا هیچ برنامه های برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ندارد ، از سایر راهکارهای برای افزایش سرمایه در گردش استفاده می کند و به هیچ عنوان از طرح های توسعه ای عقب نشینی نمی کند.