هشدار وزیربهداشت به عادی انگاری کرونا

14:14 - 1400/01/17
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مبادا در بیماری کرونا دچار عادی انگاری شویم و با رعایت نکردن شیوه نامه‌ها به شرایط قبل برگردیم.

به گزارش «دنیای بورس» و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر سعید نمکی در رصدخانه طرح شهید قاسم سلیمانی با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) افزود: یکی از نگرانی‌های من و همکارانم همواره این بوده که به محض پایین آمدن آمار مرگ و میر و بستری، با عادی انگاری، شیوه نامه‌ها تضعیف شوند و سطح رعایت‌ها پایین بیاید و به شرایط قبل برگردیم. 

وی ادامه داد: اگر استان‌های قم و یزد را ببینیم میزان رعایت شیوه نامه‌ها و کاهش آمار بستری ارتباط نزدیکی دارند. در قم میزان رعایت شیوه نامه‌ها افزایش و با همین میزان معکوس مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.

دکتر نمکی گفت: در یزد هم میزان رعایت شیوه نامه‌ها از متوسط استاندارد کشوری بالا رفته و وضعیت بهبود پیدا کرده است، اما در استان مازندران رعایت شیوه نامه‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر آمده وبه همین میزان گرفتاری ما در ابتلا و بستری و مرگ و میر هم افزایش یافته و هم رو به افزایش است.

وزیر بهداشت ادامه داد:در طرح مزین به سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، در تیم‌های مراقبتی بیش از ۳۶ هزار نفر کمک می‌کنند که باز هم بخش سلامت حدود ۶۷ درصد و ۲۹ درصد عزیزان ما در بسیج و بقیه دستگاه‌ها کمک کرده اند.

وی افزود: ما حدود ۱۱ هزار تیم نظارتی داریم که ۳۵ درصد بسیج، ۱۴ درصد هلال احمر و ۲۰ درصد بخش سلامت و بقیه دستگاه‌ها تا ۱۰۰ درصد تفکیک شده در کنار ما هستند، همچنین حدود ۲۵ هزار تیم حمایتی در کل کشور داریم که آنجا بیشترین سهم را دوستانمان در بسیج دارند بالای ۶۰ درصد و نهاد‌ها دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد چه در منزل و... در کنار ما هستند. تعداد قابل توجهی واحد جدید ارائه خدمت اضافه شده است. شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های مردم نهاد بسیار کمک کرده اند.

بهترین راه مقابله با این ویروس رعایت فاصله گذاری اجتماعی وشیوه نامه‌ها است

دکتر نمکی گفت: دغدغه من و همکارانم در این ایام فاطمیه افزایش میزان بستری، مرگ و میر حاصل از برگزاری مراسم بزرگداشت و عزا داری بانوی اسلام، چه مراسم خانگی و چه غیر خانگی است، تقاضای من این است که برای احترام به روح آن بانوی بزرگوار رعایت اصولی را بکنیم که فردی دچار گرفتاری نشود. همان بحثی که در مراسم عزاداری سید الشهدا داشته ایم باز تقاضا می‌کنیم در برگزاری این مراسم دقت کنیم که مبادا دچار گرفتاری غیر قابل کنترل شویم.

وی ادامه داد: برای بزرگداشت سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی که خوشبختانه وقتی خودم و همکارانم با فرمانده ارجمند سپاه پاسداران صحبت کرده ایم گفتند ما و همه همکارانمان مطیع و رعایت کننده شیوه نامه‌ها هستیم که باعث افتخار ما و همکارانمان در نظام سلامت است.

وی افزود: امروز همه همراهان و یاران سردار سلیمانی که روزی کوچه به کوچه دنبال ویروس سهمگینی به نام داعش می‌رفتند تا آن را ریشه کن کنند، امروز همکاران بسیجی و یاران شهید سلیمانی خانه به خانه دنبال کرونا می‌گردند که به شیوه آن شهید آن را ریشه کن کنند. برای بزرگداشت روح آن بزرگوار کمک کنید تا شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم و دوباره به دام آن ویروس سهمگین نیافتیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تشکر از همکاران خود گفت: من از همکارانم در دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت کتبی تقاضا کردم که مبادا با کاهش بیماری و موارد بستری همچنین مرگ و میر‌ها دچار سستی شویم. باید خانه به خانه برویم و آخرین حلقه‌های ویروس را بشکنیم که مبادا در گوشه‌ای از کشور خیز بگیرد.
 
وی افزود: در استان مازندران باید دقت بیشتری شود در نقاطی که نارنجی است و احتمال قرمز شدن می‌شود به کانون‌های آلوده حمله کنند و با افزایش آزمایش و رفتن خانه به خانه و شناسایی بیماری آن را کنترل کنند.
 
وی با اشاره به تولید واکسن کرونای ایرانی ادامه داد: تبریک می‌گویم، نخستین آزمایش انسانی واکسن دیروز انجام شد، در یک نشستی به شکل جدا گانه درباره واکسن می‌گوییم. درباره واکسن خارجی هم برای وارداتش تمام وقت خود را گذاشته ایم.

این به این معنا نیست که وقتی نوید واکسن داخلی می‌دهیم مردم را منتظر آن بگذاریم البته بنده و تمام نزدیکانم تمام واکسیناسیون را زمانی انجام می‌دهیم که گروه‌های هدف زده باشند. برای مردم عزیز کشورمان در صدد هستیم از منابع مطمئن و جا‌هایی که واکسنشان آزمایش خود را گذرانده است خریداری کنیم و مژده آن را در اسرع وقت می‌دهیم. گروه‌های هدف مشخص و اولویت‌ها طبقه بندی شده اند و جزئیات آن را در نشستی خواهیم گفت.

تا این لحظه رد پایی از ویروس جدید کرونا در کشور نداریم 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تا این لحظه رد پایی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداریم و هموطنان نگران نباشند. 
آقای دکتر سعید نمکی گفت: سه روز قبل خبر دادند یک گروه سه نفره از هموطنان ما که از انگلیس آمده اند و در یکی از استان‌های شمال شرق کشور حضور دارند علامت دار شده اند با وجود اینکه با پی سی ار منفی وارد شده است. بلافاصله رد یابی کردیم حتی آژانسی که آن‌ها را جا به جا کرده بود پیدا و ایزوله کردیم.

دیشب حوالی ساعت ۱۲ و نیم خبر دادند هر سه مورد منفی است و تا این لحظه رد پایی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداریم و هموطنان نگران نباشند، البته این به این معنا نیست که ویروس ووهان که توانست از ووهان به قطب جنوب سفر کند این یروس به کشور ما نخواهد آمد و تمام دروازه‌ها را بسته ایم و هرگز نخواهد آمد این ویروس موتاسیون یافته، کشور‌های اروپایی و غیر اروپایی را درگیر کرده است و هر لحظه ممکن است با آن رو به رو شویم.