دیده بان بورس 8 دی 99

پیش بینی بورس امروز | بورس بازان به چه فکر میکنند

14:07 - 1400/01/17
اگر چه بازار سهام در نیم ساعت ابتدایی امروز شاهد افزایش 9 هزار واحدی شاخص بود اما همچنان بازار شکننده و غیرقابل اعتماد است.
پیش بینی بورس امروز | بورس بازان به چه فکر میکنند

دنیای بورس | تمامی شاخص‌های بورس روز گذشته مسیر نزولی در پیش گرفته بودند و این بار، شاخص هم‌وزن بود که با شاخص‌کل هم جهت شد. بالا و پایین شدن‌های نماگر بازار همچنان جهت مشخصی ندارد و نه افت سنگین را تجربه می‌کند و نه توان آن را دارد که کانال 1.5 میلیون واحد را دوباره فتح کند.

توجه اکثر سهامداران نیز به سمت نمادهای کوچک‌تری است که تاثیرگذاری به مراتب اندکی بر روند شاخص‌کل دارند. نمادهای شاخص‌ساز نیز اگر یک روز به صف خرید برسند، به فاصله چند روز صف فروش را هم تجربه می کنند و به این ترتیب اثری خنثی بر روند بورس دارند.

آن طور که ارزش بالای معاملات روزانه بازار سرمایه نشان می دهد، عده قابل توجهی از سهامداران در حال نوسان‌گیری یا اصلاح سبد خود هستند. در این شرایط جریان ورود نقدینگی از سمت سهامداران حقیقی به طور پیوسته ادامه ندارد و در برخی از روزها شاهد خروج تقدینگی هم هستیم.

به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌ها در بانک‌ها بلوکه مانده است تا بهترین زمان یا بهترین شرایط برای سرمایه گذاری مهیا شود. از یک سو مراحل انتقال قدرت در آمریکا و آخرین ترکش‌های دوران ریاست جمهوری ترامپ برای اقتصاد جهان تاثیرگذار است.

در داخل کشور نیز بودجه 1400 مهم‌ترین دغدغه اقتصادی این روزها چه در بین مردم و چه در بین مسئولان سه قوه است. کلیات بودجه این هفته به رای گذاشته می شود و آن طور که شواهد و نقل قول‌ها نشان می دهد، احتمال دارد رای نمایندگان به اصلاح کلی بودجه باشد.

از سوی دیگر دورنمای اقتصادی دولت دوازدهم تا پایان دوره فعالیتش چندان مشخص نیست و در ابعاد کلان برنامه این دولت برای مسائلی همچون تورم، نرخ ارز، برنامه‌های راهبردی در بازار مسکن، سرمایه و ... روشن نیست.

در نتیجه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند حتی یکی دو ماه نظاره‌گر بازارها باشند و حتی حاضرند سودِ احتمالی این مدت را هم از دست بدهند، اما تصمیم محافظه‌کارانه‌ و کم‌ریسک‌تری اتخاذ کنند.

نمود این استراتژی در معاملات بازار سرمایه نیز در قالب نوسان گیری و «نقد بودن» سهامداران رویت می شود. به واقع گروهی از سهامداران بخشی از پورتفوی خود را به صورت نقد نگه داشته‌اند تا در زمان مناسب، تصمیم بهینه‌ای اتخاذ کنند. در شرایطی که بازارهای جهانی در تعطیلات کریسمس هستند، بازارهای داخلی نیز نوسان خاصی نداشته‌اند. دلار به نوسان 100 تومانی  و سکه به نوسان 200 هزار تومانی در روزهای اخیر بسنده کرده است.