بی‌توجهی آتی سکه به ساز و کار دستوری

Submitted by admin on

دنیای بورس: معاملات امروز ارز و سکه وضعیت مبهم و پرنوسانی را به نسبت روزهای گذشته دنبال می‌کند. بازه اعداد گزارش شده برای نرخ دلار در آخرین معاملات امروز (تا ساعت 16:30) بین 9300 تا 9500 تومان بود. در رابطه با سکه قیمت‌ها از 3380 هزار تا 3500 هزار تومان در حال مخابره‌اند. هیچ‌گونه اخبار رسمی از بازار ارز در دسترس نیست و این موضوع نیز ناشی از ضعف سیاست‌گذار است. در حالی‌که اگر سیستم متمرکزی موجود بود لااقل این امکان وجود داشت که نرخ‌ها به صورت واقعی گزارش شود.

علت صف‌نشینی بازار سهام چیست؟

Submitted by admin on

دنیای بورس: در حالی‌که از آغاز سال 97 و با اوج‌گیری نرخ دلار انتظار برای درخشش نمادهای کالایی بیش از گذشته تقویت شد، اما رویه سیاست‌گذاری مانع از انعکاس کامل این موضوع در صورت‌های این شرکت‌ها و همچنین قیمت سهام شده است. نمادهای پتروشیمیایی متعددی در معاملات امروز صف خرید را تجربه کردند. این شرکت‌ها  سال 97 را در سایه فشارهای سیاست‌گذاری شدیدی آغاز کردند؛ مساله‌ای که سودآوری آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رویکرد معیوب تاریخی در تحلیل ارز

Submitted by admin on

در تحلیل‌های مربوط به نرخ ارز و دلایل جهش‌های ناگهانی و زیانبار آن در کشور ما، دو دیدگاه متفاوت به چشم می‌خورد. گروهی معتقدند که زمینه‌ساز این جهش‌ها، فزونی نرخ تورم در کشور ما بر نرخ تورم در کشورهای طرف معامله ما است. از این دیدگاه، تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی، اصلاح تدریجی نرخ ارز را ضروری می‌کند. دیگر از این سیاست دولت‌های ما حمایت می‌کنند و سرکوب نرخ ارز را به نفع اقتصاد و تولید کشور می‌دانند.

Subscribe to سیاست‌گذار