یکسان سازی نرخ ارز به کدام سبک؟

Submitted by karkhane on

قطعا منظور او "بودجه ۱۴۰۱" است، زیرا امکان ندارد سال آینده ما شاهد یکسان سازی نرخ ارز باشیم! 

یکسان سازی نرخ ارز به این معنی است که در صرافی ها به روی همه باز باشد و هر کس به هر میزان که دلار خواست دریافت کند، نه اینکه سامانه نیما برای فعالان اقتصادی و تجار، سامانه سنا برای خرید اسکناس صرافی ها و همچنین نرخ در بازار آزاد وجود داشته باشد!

تجربه کشورهای مشابه نیز نشان می دهد که فرایند انتقال هر نظام چند نرخی به تک نرخی، فرایندی چند ساله و نیازمند برنامه ریزی دقیق در کنار قدرت و توان در اجرای آن است.

آینده نرخ دستوری ارز

Submitted by admin on

دوشنبه شب، ۲۰ فروردین بود که پس از پایان جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز، جهانگیری؛ معاون اول رییس‌جمهور در برابر دوربین تلویزیون قرار گرفت و تصمیم جدید دولت را به اطلاع عموم رساند. اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار و تامین قطعی آن برای تمام کسانی که نیاز ارزی دارند، آن چیزی بود که از سوی دولت وعده داده شد.

شناسایی پنج گره ارزی

Submitted by admin on

فعالان اقتصادی در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور از پنج گره ارزی پس‌از سیاست‌های جدید دولت سخن گفتند. نرخ‌گذاری خوراک صنایع بالادستی در بورس بالاتر از نرخ ۴۲۰۰ تومان، مشکلات فروش ارز پتروشیمی‌ها، محدودیت در صدور حواله برای خدمات فنی و مهندسی، چالش‌ فعالان معدنی در تسویه‌حساب‌های خارجی و مساله تخصیص سریع ارز به واردکنندگان، دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست بود.

به دنبال این سخنان روحانی به تیم اقتصادی دستور داد سازوکار ایجاد اوراق سلف ارزی (پیش‌خرید ارز صادراتی) و کاهش هزینه صدور حواله ارزی، بررسی و اجرایی شود.

توقف موقتی یکسان‌سازی نرخ ارز

Submitted by admin on

مهر: سعید میرشجاعیان در این باره می‌گوید: دولت برای اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز،  پیش شرط‌هایی را در نظر گرفته بود که برخی از این پیش نیازها، محقق نشده است و البته منشا داخلی و خارجی دارد. به گفته معاون وزیر اقتصاد با توجه به شوک‌هایی که طی یک تا دو ماه اخیر در بازار ارز رخ داده و البته برقرار نشدن روابط کارگزاری در سطح مناسب با بانک‌های خارجی، اجرای یکسان ‌سازی نرخ ارز به تعویق افتاده است و بعید به نظر می‌رسد اجرای پروژه ارز تک نرخی تا پایان امسال محقق شود.میرشجاعیان در پاسخ به اینکه آیا یکسان‌سازی نرخ ارز در دولت یازدهم اجرایی خواهد شد؟  گفت:

آماده شدن مقدمات یکسان‌سازی نرخ ارز

Submitted by admin on

ایرنا: رئیس بانک مرکزی با ذکر دلایل تغییر زمان‌بندی یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان می‌کند این اقدام نیازمند تامین پیش نیازهایی همچون برقراری روابط کارگزاری مناسب و در حد نیاز و دیگری دسترسی بانک مرکزی به منابع است. این در حالی است که با حل مسائل نظام بانکی از جمله استانداردهای بانکداری دنیا، نحوه تهیه گزارش مالی، استانداردهای حسابداری و مباحث حاکمیتی برآورد شده مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز هموار  می‌شود.

آمادگی بورس کالا برای بازار آتی ارز

Submitted by admin on

فارس: علیرضا ناصرپور در گفت و گویی با بیان اینکه راه اندازی معاملات اختیار خرید و فروش سکه طلا در بازار ابزارهای مشتقه دستاوردی بزرگ برای پیشرفت بازار سرمایه ایران در آسیا محسوب می‌شود، گفت: آپشن‌های کالایی هم اکنون تنها در بازار سرمایه 8 کشور وجود دارد و این در حالی است که میان کشورهای آسیایی پس از مالزی تنها ایران توانسته معاملات آپشن کالایی را داشته باشد.

پیش‌نیازهای یکسان‌سازی نرخ ارز

Submitted by admin on

مهر: مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت توافق بازار پول و سرمایه برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: برخی با فعالیت سوداگرایانه در صددند تا مردم را برای ورود به بازار ارز و طلا تشویق کنند.

Subscribe to ارز تک نرخی